Hitchcock lyckades
skrämma amerikanska kvinnor med sin film Psycho så
övertygande att de inte vågade duscha på flera veckor, och Ridley
Scott fick åtminstone mig att vägra äta spaghetti i flera månader
efter att jag sett Alien. Något liknande kan nog inte
Prometheus orsaka, även om här finns ett groteskt utfört
kejsarsnitt, som nog kan spä på en och annan förlossningsfobikers
rädsla för det naturvetenskapliga experiment som går under namnet
barnafödsel.
Att Mary Shelleys
roman Frankenstein har undertiteln ”Den moderne Prometheus”
verkar manusförfattarna Jon Spaihts och Damon Lindelof ha tagit
fasta på. Nu är visserligen manuset till Prometheus mest en
belastning, en andlig barlast som Ridley Scott gnuggar sina visuella
idéer mot, ibland med smått krystade resultat.
Av de hittills fyra
filmerna i serien är den första från 1979 en klar favorit: en
enkel skräckfilm i rymden, med ett monster som enkelt passerar
genrens alla seriemördare i påhittighet och elakhet, för att inte tala om effektivitet. Den här nya filmen flirtar fritt med den
gamla, i nostalgiska hintar, med scener som upprepas, karaktärer som
är identiska, och så vidare. Nu finns dock åtskilligt mycket mer
av allt att berätta, som själva frågan om livets ursprung och vem
som har skapat människan, och Scott vill gärna bygga upp en
mytologi som ska sträcka sig över minst en film till, kanske med
förutsättningar att låta serien fortsätta i oändlighet. Fast
mest verkar han vilja göra en film som är lika symboltyngd som
Kubricks 2001, och då tenderar hans försök att bli löjligt
hovsam.
Anspelningarna till
Frankenstein finns i hur filmen förhåller sig till skapandet
av liv, födande och föräldraskap, en tematik romanen uppehåller
sig vid. Precis som i romanen heter den kvinnliga huvudpersonen
Elizabeth, och även här finns en slags bröllopsnatt med ganska
katastrofal utgång. Här kallas skaparna av monstret för
”ingenjörer”, något av halvtitaner från rymden.
En av Percy Bysshe
Shelleys fantasmer till röster i versdramat ”Prometheus Unbound”
verkar också ha influerat filmen:
”Be
thy swift mischiefs sent
To blast mankind, from yon etherial tower.
To blast mankind, from yon etherial tower.
Let thy malignant spirit move
In darkness over those I love:
On me and mine I imprecate
The utmost torture of thy hate
And
thus devote to sleepless agony
This
undeclining head while thou must reign on high.”
Det här är för
lite skräckfilm, för mycket filosofi, ett ämne som inte riktigt
gör sig på film, hur mycket pengar som än spenderas på fiffig
teknik. Jag saknar också det gamla bedagade rymdskeppet Nostromo
från första filmen, där själva skeppet till bristningsgränsen
svettades i lojalitet med sina stackars resenärer. Här är det lite
för polerat, lite för kliniskt. För annars är ju hela
Alien-estetiken oslagbart vacker med sina organiska maskinella
trädgårdar i olika nyanser av ljuvligt svart, och då blir manuset här mest ett störande inslag,
med sina idéer om vem som har skapat vem och varför, som om det
verkligen spelade någon roll. De nyandliga diskussionerna blir som
en konstgjord andning utförd på någon som klarar sig utan den
hjälpen.
Att filmen kostat
drygt tio gånger så mycket som originalfilmen betyder inte att den
har blivit bättre. På slutet är det några scener som hastas förbi
snabbt, när en av ingenjörerna är på väg mot jorden för att
släppa loss en Alien-farsot (oroa dig inte, det här utspelas inte
förrän 2093). En del av karaktärerna, som Vickers, är inte heller
tillräckligt förklarade.
Även om Noomi
Rapace är snudd på överdjävligt bra i rollen som räddare – de
verkar ha väckt Greta Garbos talpedagog ur hypersömnen – så är
Michael Fassbender den som räddar filmen, som vitsig och mordisk
robot, under namnet David (The Robot Who Fell to Earth?). I en scen luktar han på lite Alien-gegga, och rynkar på näsan, liksom för att visa att han är en robot tillverkad för att likna människan så exakt som möjligt. Däremot
förstår jag inte varför man har gammelmansminkat Guy Pearce som
den obligatoriska galna åldringen på jakt efter evigt liv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.