Eftersom jag inte
riktigt kunde åka till Göteborg och köa för ett signerat exemplar
av Morrisseys Autobiography – kunde jag ta mig själv på
allvar efteråt? – traskade jag iväg till den lokala bokhandlaren,
som hade haft öppet en timme. Att DN hade en halvsidesannons för
boken i tidningen samma dag var lovande, liksom att bokhandelns
hemsida hade Morrisseyboken längst upp på sin hemsida.
”Nä, den har vi
inte i butik”, sa personalen med snopen uppsyn. ”Du är den femte
som frågar efter den boken.” Kanske en bättre prioritering kunde
ha gjorts, tänkte jag, och skannade av affärens dussintals upplagor
av Petters osålda biografi.
Efter att
nätbokhandlarna lekt katt och råtta – ”vi har den nu att
beställa … nä, förresten, den är slut … nu finns den … inte
… men nu ...” – tog det tolv frustrerande dagar att skicka den
med ett flanerande bud från boklagret. Tiden ägnades åt att slipa
den verbala machete alla som gillar Morrissey måste införskaffa.
För innan jag kan läsa måste jag ju först försvara honom mot
alla påhopp, utan att frestas citera ”And I just can't explain, so
I won't even try to”:
Ӏr han inte
rasist?”
Ӏr han inte
någon som man växer ifrån?”
Ӏr han inte bara
en teatralisk kopia av Oscar Wilde?”
Ӏr inte hans
musik enahanda?”
Ӏr han inte en
begränsad sångare? Kan han ens sjunga?”
Ӏr han inte bara
deprimerande att lyssna på?”
För att inte tala
om att boken ges ut i serien Penguin Classics, vilket har fått två
brittiska professorer att avlida i slaganfall. Deras sista ord lär
ha varit ett unisont: ”You cannot pronounce something a classic
before it is even published!” Även en del överlevande professorer
har uttalat samma mantra, men de har förstås missat poängen.
För liksom jag lätt
kan svara ”jo” på de sex frågorna ovan, är det enligt all
logik felaktigt att ge ut en bok av textförfattaren och sångaren
Morrissey i en serie som annars uteslutande ger ut böcker som minst
har hundra år på nacken. Men det är ju en uppenbar provokation,
helt i linje med de sånger och uttalanden Morrissey har skänkt
jorden sedan The Smiths första singel för trettio år sedan.
Samtidigt är det så att utformningen alstrar en speciell sorts
läsart, där intentionen måste vara att det skrivna ska tas på
allvar.
Uppväxtskildringen
i bokens första del har jämförts med Dickens, men jag ser större
likheter med Jeanette Winterson, som föddes i samma stad som
Morrissey, Manchester, bara tre månader senare. De har samma
drastiska humor, samma förkärlek till den stora överdriften, och
till den stora formuleringen, den definitiva formuleringen, den som sätter allt annat på plats.
Förvisso, skolåren
skildras på ett omisskännligt sätt som för tankarna till Dickens,
och man undrar sig hur detta kunde utspelas på 1960-talet, när det
mer känns som 1860-tal. Men är det ett gott betyg till författaren
Morrissey att han skriver lika bra som Dickens – eller är det
enkel imitation, som vem som helst kan utföra? Det tenderar att bli
ett skolexempel på en litterär stil. Men snarare än Dickens kan
nog Morrisseys projekt jämföras med Thomas Bernhards – det
slumpar sig att jag strax innan den här boken läser Bernhards debut
Frost, och båda är lika upptagna av att vara förorättade.
Dessutom inleds Morrisseys bok med tio sidor utan styckeindelning,
och saknar sedan kapitelindelning.
Att det är något
annat än en reguljär självbiografi blir tidigt uppenbart. Han
skriver varmt om familjemedlemmarna – med undantag för fadern,
vilket varit en följetong i både sångtexter och intervjuer. Det
mesta i boken är för den delen bekant stoff. Skillnaden är hur han
hanterar sitt ämne. Den hårda uppväxten kan till en del förklara
den vuxne Morrisseys stora förtjusning i brottslingar – mer en
förtjusning i kriminella än i kriminalitet. Ett avsnitt –
tidigare publicerat i en konstkatalog – skildrar mötet med en
naken tonårig pojke under en nattlig bilfärd över
Yorkshirehedarna, tillsammans med bland andra kompisen Linder
Sterling och videoregissören Tim Broad. När de ringer polisen för
att tillkännage sin oro blir de lugnade med kommentaren att det bara
är ett spöke.
Boken hade tjänat
på att inkludera fler sådana skumma avsnitt. För här skriver han
drömskt, och något av det tonfallet återvänder när han mot
slutet skriver om solokarriärens andra fas, efter comeback-skivan
”You are the Quarry” från 2004. Publiken blir yngre och yngre,
medan han själv orättvist nog blir äldre och äldre: ”Why are
they looking at me, when all I ever read about myself is one of
intolerable egocentricity and dramatised depression?”
Han skriver om
upptäckten av rockmusik på ett sätt som får en att fundera på
den gamla klyschan att varje rockjournalist döljer en misslyckad
rockmusiker: i Morrisseys fall är det nog tvärtom. Åtminstone
miste världen en briljant rockjournalist när han började sjunga.
Han skriver om
främst New York Dolls och Patti Smith med den förälskades besatta
och oresonliga och blinda blick, och lyckas behålla närheten till
detta stoff fyrtio år senare. Men han katalogiserar också alla
tv-programmen, något han gör nitiskt och exakt, som om han
fortfarande är kvar i det kvava rummet framför skärmen. Något han
delvis förstås är – han har inte vuxit upp, utan är kvar i
barnaålderns trots, och det han uttrycker blir därför knappt ens
nostalgi. Hans musikminne är hyperskarpt.
Det är George Bests
entre som rebellisk och oberäknelig fotbollsstjärna i Manchester
United som bereder vägen för de vilda och subversiva hjältarna i
New York Dolls. När Morrissey som nioåring ser Best spela fotboll
för första gången svimmar han. Det mest intressanta blir hur
Morrissey skriver om manliga stereotyper, hur han letar upp motsatsen
till machoidealet.
När han skildrar
skollärare som plågar och misshandlar barn gör han det lika
utförligt som de en gång gjorde sin gärning – för vem? frågar
han retoriskt – och precis när man börjar undra om han inte går
för långt kommer insikten: ”even as Vincent Morgan whacks and
whacks and swings that leather belt with the full and mighty force of
his entire body, something in his face tells me that he alone pays
for all of this misery.” Jag tror att det är så: den idiot som
plågar och mobbar lider mest, inte minst i egenskap av att vara dömd
till ett så småaktigt och begränsat liv.
Men är det en
insikt som barnet Morrissey har, eller kommer den senare? Jag minns
hur störd jag blev på Jan Guillous Ondskan, när pojken ser
hur styvpappan vänder bältet i en viss vinkel för att effekten ska
bli så smärtsam som möjligt. Så tänker bara den vuxne i
efterhand. Å andra sidan är en självbiografi av nödvändighet
skriven retrospektivt. En bok Autobiography har mer gemensamt
med är Jane Eyre, Charlotte Brontës delvisa självbiografi,
där Jane ett par gånger reflekterar över att det är den vuxna
Jane som skriver om den unga Jane. Som av en händelse kallas vid ett
tillfälle skivbolagsbossen vid Rough Trade, Geoff Travis, för ”Mr
Brocklehurst”.
Morrissey ger också
glimtar av politisk insikt: ett samhälle som ger utrymme åt vinnare
måste vara ha en beredskap inför att det också innehåller
förlorare. När han skriver ett par texter om Thatcher får han
texten att glöda av samma hätskhet som när han ventilerar
bitterheten mot personliga fiender. (När han förhörs efter att ha
skrivit låten ”Margaret on the Guillotine” vill polisen att han
signerar ett foto ”åt sin granne”.) Då antar atmosfären av
vendetta närmast Strindbergska proportioner, eller varför inte de
känslor som luftades när Zlatan Ibrahimovic gav ut sin bok förra
året: ”varför är alla så dumma mot mig?”, liksom. Imponerande
många skurkporträtt passerar revy: till slut hamnar nästan alla i
onåd. Morrisseys korta nedslag i arbetslivet tillhör dråplighetens
lakoniska riktning.
Rockmusiken blir
introduktionen till poesin, där han skriver lika entusiastiskt om
främst den sparsmakade A.E. Houseman, med ord som verkar avslöja
mer om sångaren än om poeten: ”It's easy for me to imagine
Houseman sitting in a favorite chair by a barely flickering gas fire,
the brain grinding long and hard, wanting to explain things in his
own way, monumental loneliness on top of him, but with no one to
tell.” Morrissey får annars i Oscar Wilde sin ännu större
förebild, inte minst i hur domarna mördade honom.
Ett problem med
rockmusiken, ett problem som möjligen blivit större nu när nästan
all historisk musik gjorts tillgänglig, är hur svårt det är att
gå tillbaka. När Lou Reed dog 27 oktober i år fällde jag några
håglösa kommentarer på twitter, och fick i läxa några album att
lyssna på. Men det går inte att i efterhand upptäcka hur
revolutionerande musik är i sitt sammanhang, och jag tyckte de här
skivorna lät tråkiga nu.
Att ha hört Sex
Pistols när de slog igenom tillhör mitt livs mest värdefulla
ögonblick. För när jag hör skivorna nu tycker jag också att de
är tråkiga, intetsägande. Det går nog att hitta undantag, fast
jag är glad att jag också hörde Patti Smith för första gången
med skivan ”Easter” 1978. Ett av problemen med musik som får
klassikerstatus är att du har hört för mycket om den, läst för
mycket om den: du vet redan vad du ska tycka. Så när du lyssnar
blir det bara en bekräftelse, i bästa fall: ”jo, det här var ju
rätt bra …” En femtonåring som nu hör Nirvana för första
gången kan inte heller förstå hur det var när ”Smells Like Teen
Spirit” släpptes för tjugotvå år sedan.
Och The Smiths?
Morrissey skriver föredömligt koncist om perioden som sångare i
80-talets bästa band (även om The Sun kallade dem ”Dismiss” i
början) – det här är en historia som har genomtröskats många
gånger, och mycket finns inte att tillföra. Men han är oväntat
generös mot de andra bandmedlemmarna – trummisen och basisten, och
kan till och med kosta på sig att berömma Johnny Marrs mediokra
sånginsatser. Däremot är han oväntat elak mot stackars
90-talstrummisen Spencer Cobrin, i ett kort avfärdande av insatserna
på en livekonsert. Och när Tom Hanks söker upp honom efter en
konsert vet Morrissey inte vem han har framför sig.
Det kan också vara
smärtsamt att behöva träffa sina idoler. Klarsynt och en aning
sorgligt summerar han: ”Such meetings reveal that which we all
darkly suspect about those whose art we have loved: that they are
unlikely to be whatever it is we imagine them to be.” Det som
föranlett detta är att medlemmarna i New York Dolls – de två
enda överlevande – inte är intresserade av att prata om
Morrisseys musik när de träffas.
Klokt nog är
Morrisseys skildring av artistlivet impressionistisk. Hans viktigaste
förhållningsregel som frontperson i The Smiths var att höja sig
över ”average”, och han gör det i full vetskap att andra
uppfattar det som för mycket. Som försvar anlägger han en
respektlös inställning mot regler: ”Rules, in all things, are
simply laid down so that someone might break them.”
Det som gör det här
till en så mycket bättre bok än de otaliga biografierna som redan
har skrivits är inte enbart Morrisseys talang för formuleringar –
hans stil – som när han kommenterar att det spökar i den första
egna lägenheten: ”I am relieved, at last, to not be quite so
alone, as the walls hum unpleasantly.” Eller om de interna
ordvrängningarna: ”no story is complete without blame, blame,
fatal blame”. Det här är inte en bok för de oinitierade: vad
förväntar de sig att finna här? Nä, det handlar inte heller om
sanningsanspråket – alla goda anekdoter tjänar på att de kisar
mot sanningen, och prioriterar underhållningskravet.
Vi får inte veta
mycket om vad som försiggår i hans huvud. Vilket väcker frågan:
vill vi veta det? Han slingrar sig kring det mesta, och lämnar några
saker outredda: varför säger exempelvis hans pappa efter att ha
sett videon till ”November Spawned a Monster” att det här kommer
att göra Shirley Bassey ursinnig? Det är också ont om nyheter:
skillnaden handlar mer om att det är förmedlat genom ett
temperament, även om ältandet av den resultatlösa jakten på
hitsinglar med The Smiths håller på lite för länge. Det är ett
gnäll om skivbolagets ointresse, radiokanalerna som inte spelar
singlarna, MTV som inte visar videorna. Han plitar ned
listplaceringar med en tröttsam redovisningsplikt.
Så vidtar den på
många sätt bisarra rättegångsprocessen i slutet av 90-talet, när
basisten – eller var det trummisen? – kräver 25 % i royalties.
Enligt de recensioner jag har läst beskrivs detta som ett långt
självupptgaget och rättshaveristiskt parti av boken, vilket fick
mig att undra, hur långt är det: 200 sidor? 300 sidor? Nä, det är
i själva verket inte mer än 40 sidor. Det bisarra samsas med det
farsartade, och Morrissey själv kan givetvis inte acceptera domen,
eller de konstiga turerna som leder dit. Beroende på perspektivet är
en rättegång alltid orättvis. Morrissey beskriver med fotografiskt
minne hela processen, och låter domen genomgå en close reading som
får den stackars domaren att begå osannolikt många misstag. Kan
sådan inkompetens finnas? Ja.
Till det som kan
förvåna är att texten väljer en stavning utifrån amerikansk
engelska – å andra sidan, det är den typen av överraskningar man
får vänja sig vid när man följer den här ärkebrittiske
artisten, att han alltid gör det oväntade. Föga förvånande
skriver han musikaliskt, där det finns en rytm i det skrivna,
ungefär som när Nick Cave skriver prosa, eller för den delen Bob
Dylans bok Chronicles. Det är njutbart, elegant, vackert. I
stället för en inläsning förväntar man sig att den ska sjungas,
för många rader har sådana sångbara egenskaper.
Och självfallet är
han ofta nog fullständigt överväldigande briljant även när han
skriver skönlitterärt, med många infall som når hejdlösa nivåer.
Annat är inte att vänta, när han som sångförfattare skriver med
sju gånger sjuttio gångers mångtydighet, där du för att ha
behållning av texterna måste lyssna som Sherlock Holmes. Nog har
det idoga arbetet säkerställt att hans kvarlåtenskap kommer att
åldras bättre än många andra musikaliska insatser från de
senaste trettio åren. Det är som bekant inte kappvändande
rockjournalister som skriver rockhistorien, utan den kollegiala
uppskattningen (samma sak gäller i stort sett för
litteraturhistorien); där vilar nog ryktet säkert, med så många
artister rustade att försvara hans musikaliska arv.
Att ens yttra
Morrisseys namn offentligt innebär att du reflexmässigt måste
lyfta en försvarande sköld, som jag nämnde inledningsvis. Genast
blir folk irriterade för att du ”anser dig vara förmer än
andra”, alla dem som inte förstår storheten. Men det är en
vanföreställning att jag anser att den som lyssnar på Morrissey
omedelbart blir smartare än andra. När jag råkade träffa Marie
Ledin i början av oktober i år frågade jag om jag fick föreslå
en kandidat till Polarpriset. Då sa jag Kate Bush. Varför inte
Morrissey?, undrar du.
Morrissey förtjänar
Nobelpriset.