I sin nya roman skriver Jonas Hassen Khemiri
om familjen och de inre slitningarna mellan dess medlemmar. Det är en dråplig
saga, som lyckas gestalta både familjemedlemmarna och samhället på ett
helgjutet och underhållande sätt.
Det finns mycket
att gilla hos Jonas Hassen Khemiri. En av de saker jag fastnat för är hans
oförutsägbarhet, att han med varje ny bok lyckas återuppfinna sig själv som
författare, att han växlar in på ett nytt spår (eller flera). Men också att han
alltid lämnar mig efter avslutad läsning med frustration, känslan att jag inte
riktigt lyckas greppa vad han har berättat om. Att det finns mer att upptäcka,
något som får mig att vilja läsa om romanerna två, tre gånger.
Till det yttre
liknar den nya romanen Pappaklausulen
en uppföljare till hans bästa roman Montecore
från 2006. Återigen är det relationen mellan en far och en son som står i
centrum, och återigen lattjar Khemiri med ens föreställningar om verkligheten
och vad som går sanningens ärenden och vad som kutar i fiktionens osnitslade
bana. Vill man lära sig vad en opålitlig berättare är finns knappt bättre
ställen att leta än här.
Som vanligt består
persongalleriet av karaktärer fulla av skavanker. Sonen är tvåbarnsfar,
neurotisk till bristningsgränsen, med en dålig relationen med flickvännen.
Dottern är gravid, och har i sin tur en dålig relation med sin pojkvän. Med
sedvanlig flyhänthet och flinka fingrar byter Khemiri konstant
berättarperspektiv.
Ett av perspektiven
tillhör den förlupne pappan, som sjappat till hemlandet. ”Pappaklausulen”
innebär ett kontrakt där han tillåts övernatta på sonens kontor när han är i
Sverige. Nu vill sonen bryta klausulen, tycker att pappan ska klara sig själv.
Genom romanen är
jag irriterad på denna son, som är så ängslig i sin relation när han utför
hushållsbestyr och förväntar sig applåder för detta. Det hör till Khemiris
storhet att han lyckas ge hans beteende en trovärdig förklaring, utan att det
blir övertydligt. När pusselbitarna faller på plats kan man bara berömma författaren
för att skapat en så övertygande romanfigur.
Tyvärr finns det en
hel del att ogilla också hos Khemiri, så även denna gång. Jag är lite skeptisk
till hans magiska realism, som här inkluderar ett spöke. Likaså kunde han ha
avstått från att även inkludera de små barnen i sin iver att skildra förloppet
från allas perspektiv. När han låter ettåringen komma till tals får det mig att
tänka på 80-talsfilmen Titta han snackar
där Bruce Willis gav röst åt ett spädbarn. Det är inte ett gott betyg till Khemiri.
Å andra sidan
tycker jag att Pappaklausulen landar
på fötterna, dels tack vare Khemiris pålitliga vilja att ge det svenska kynnet
små pikar precis där det smärtar som mest, och dels tack vare att han lyckas
skriva samtidslitteratur som balanserar sitt politiska driv med påhittighet och
snillrika halvsanningar. Och han lyckas gestalta allt från farfaderns
självupptagenhet till småbarnens nyfikenhet, måste jag en smula motvilligt
erkänna.
Här har vi den
svenska litteraturens stora förnyare, med en unik förmåga att ingjuta energi
och spänst i sin prosa. Det handlar inte direkt om berättarglädje, för han är
ingen författare som smickrar och smeker läsaren medhårs. Mer är det en fråga
om att utmana vår syn på fiktion, på hur verkligheten formas.
Anledningen är att
Khemiri inte plockar upp något aktuellt samhällsproblem och stöper om det i en
för läsaren lättigenkännlig form. Snarare är det frågan om att han väljer ämnen
vi inte redan har behandlat i samhällsdebatten, och det är därför det är en så
uppfriskande erfarenhet att läsa honom.
Jag är omåttligt
imponerad av denna Khemiris femte roman, kanske just därför att det är ett sätt
att skriva som drivs av rastlöshet, av oro, av något som inte kan fixeras.
Därmed liknar det verkligheten, hur mycket författaren än jonglerar med språk
och verklighetsuppfattningar.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 31/8 2018)