Jo, men det är väl
självklart att Pia Tafdrup skulle välja just ljuset när hon i sin kvintett böcker
om de fem sinnena når fram till synen. Självklart, eftersom hon är, även i sina
sorgsna stunder, ljusets och optimismens poet. Synet af lys heter denna, som alltså kompletterar de hittills
utgivna Smagen af stål (2014) och Lugten af sne (2016).
Det är alltså
ljusets dikter, alltifrån det första ljusintrycket vid födseln som samlingens
första dikt illustrerar till sista diktens möte med dödens klichéartade ljus
(anropat av alla från Goethe till Astrid Lindgren). Man frågar sig fortfarande
varför barnet skriker det första hen gör: inte så konstigt när det föds in i
ett så kalt, sterilt och skarpt ljus.
Ljuset är alltså
både det första och det sista vi möter. Även Dylan Thomas har ju apostroferat
ljuset i sin bästa dikt, ”Do Not Go Gentle Into That Good Night”, med raden ”Rage,
rage against the dying of the light”. Något av samma rytmkänsla visar Tafdrup
påfallande ofta i sina dikter, och det är fullt möjligt att läsa den här dikten
både enskilt och som en given fortsättning på de tidigare – inte bara de två
föregående i böckerna om sinnena, utan generellt genom hela hennes karriär som
poet. Alltså, som en provkarta över hennes poesi: med resedikter, sensuella
kärleksdikter, ekfraser, barndomsminnen, vardagsskildringar …
Den vana
Tafdrupläsaren behöver alltså inte känna sig vilse, för vare sig stilistiskt
eller tematiskt avviker hon från sin tidigare bana. Kärleksdikterna kan vara
helt lysande, som i den raka ”Begæret fødes nat efter nat”: ”helst i et rum,
hvor intet kan skelnes, / helst derinde, hvor ordene er blevet væk, / helst med
bevidstheden koblet fra, / helst især i vores indre rum, / ét med vores skjulte
væsen”. Hennes osvikliga metod att nyttja kommatecknet som en pulsmarkör i
kärleksdikterna, innan punkten oundvikligt sätter stopp, är ju en etablerad
Tafdrup-trop, och den pulsen markeras tydligt och sinnligt i den här samlingens
kärleksdikter.
Här uppmanar hon
oss också att vända blicken bort från jorden, i mindre utsträckning koncentrera
oss på stjärnorna och hellre upptäcka vad som finns här på Jorden. Vår värld
förtjänar det, säger hon implicit, innan det är för sent. Underförstått finns
också uppfattningen att vår värld verkligen håller på att slockna, att det
redan börjar finnas allt mindre av värde att se. Liksom vi tar vår värld för
given tar vi ju synen för given, kanske i högre grad än något annat sinne.
Och Tafdrup skriver
fortsatt om allvarliga ämnen, och den privata sorg som tidigare sipprat fram i
bland annat sorgedikten över fadern (Tarkovskijs hästar), och modern i de tidigare sinnesböckerna, får ibland träda tillbaka
inför en större och mer allmän sorg, gestaltad i antydningar om senare års
terroristattacker, i allt mer utåtblickande politiska dikter. Fast hon skriver
mer om terror än om terrorism, det vill säga mer om den förlamande rädslan som
blir resultatet av attackerna. Hon vill helt enkelt behålla sin integritet i en
tillvaro där identitet blivit ett allt mer flytande begrepp, där vårt inre
bevakas i allt högre utsträckning.
Det är ändå
optimismen och hoppet som fortsätter utgöra det dominerande intrycket – helt klart
låter hon sorgen inte svälla över i negativism och hopplöshet. Men är det
verkligen ett beslut? Kan man, så att säga, välja bort misströstan?
Det är mycket eld
när Tafdrup gör synen till huvudsaklig arbetsmetod den här gången. Elden löper
genom dikterna, sätter dem i brand (på ett positivt sätt). Hon använder sig av
en cirkulär poetik, där fraser och motiv återklingar från tidigare böcker, och
skapar förbindelser. Det här är förstås inte mer märkligt än att också
filmregissörer, romanförfattare, musiker gör liknande saker i sina verk,
anspelar på tidigare prestationer. Det sker i lekfullhetens anda, i en balans
mellan precision och spontanitet, mellan det planerade och det slumpmässiga. När
hon är som allra bäst skriver hon dikter som sätter sin egen existens på spel,
som utmanar den egna praktiken.
Vad Tafdrup gör är
att fortsätta bearbeta sitt poetiska Universum, där en av uppgifterna består i
att återskapa det förflutna. Minnets poesi är svår att gjuta liv i – ”Beware of
the view back”, som redan Lord Byron varnade, livrädd för den typ av
sentimentalitet och nostalgi som vidlåder nästan all barndomsskildring. Tafdrup
fortsätter se på sin barndom med den typ av förundran som nästan gör henne
immun mot just sentimentalitet. Då kan hon också undvika en annan
sentimentalitetsfälla, när hon smärtsamt vackert skriver om sin då tioårige
son, och återskapar ett ljusomstrålat huvud som får honom att anta Jesus
gestalt.
Tyvärr är det
kanske ändå lite för många dikter, då det finns några som inte riktigt når fram
till den nerv man kan ana att hon är ute efter. En dikt om Ikaros lyfter inte,
skulle man kunna säga. En dikt med ”Carpe diem” som titel blir kanske
oundvikligt banal. I en serie ekfraser vänder hon sig till fem kanoniserade
målningar, och man kan tycka att hon kunde ha valt något mer originella
konstnärer än Pablo Picasso, Frida Kahlo, Gerhard Richter, etc.
På svenska finns utöver
en tidig samlingsvolym i översättning fem av de totalt arton diktsamlingarna
som denna produktiva författare gett ut sedan debuten 1981. Jag är tveksam till
att sinnes-kvintetten någonsin kommer på svenska – inte för att det rör sig om
svagare böcker än ett par av de andra som översatts i sin helhet, utan bara för
att det rör sig om så mycket poesi. Totalt kommer det att bli fem böcker på
vardera en bra bit över 100 sidor. Det rör sig ändå om en relativt liten del ur
hennes totala produktion, som ju också omfattar två romaner, två dramer, samt
en poetik.
Att det är synd kan
illustreras av en av den här samlingens många fina dikter. Med arton samlingar
bakom sig har Pia Tafdrup förstås många stora och oförglömliga dikter bakom
sig, men det är också uppenbart att hon fortsätter skriva väsentlig och
relevant dikt, som faktiskt kan mäta sig med hennes allra yppersta dikter från
80-talet, som ”Gift siver” från den makalösa boken Hvid feber. ”Dit blik møder mit” kan förstås läsas som en rak
kärleksdikt, men för att förstå vem föremålet är krävs att den sätts in i sin
kontext:
En jæger uden
synssans er ingen jæger,
dit blik spejder
omkring,
møder mit, sår lys.
Solen buldrer i
brystet,
det er ikke et
genskær sendt
i den virtuelle
verden.
Det, du har set i
dag, findes i dine øjne,
brænder gennem mig,
en ring af ild
omkring dine pupiller.
Min tanke, første
gang jeg så dig, var:
de mennesker, der
ses af dig,
må være lykkelige.
Hver gang jeg ses
af dine øjne,
ser jeg nyt vokse
frem, overraskes over,
at det kendte igen
åbner for noget ukendt.
I dine pupiller ser
jeg natten,
de vider sig ud af
lyst,
dine øjne holder
mine fast.
I dit blik il dog drøm,
skønt døden
lyser på os so
skinnet fra de yderste stjerner,
dit blik varmer
mig, varmer hele kroppen.
Jeg lyser, når du
ser mig, siger du,
når dit blik fanger
mit,
er mere end
synssansen på spil.
Produkt af solen er
du, ild er du,
rejs gennem mit
liv, rejs gennem mig,
jeg fanger
lysstråler, fanger solen.