En okulärbesiktning
av den nya diktantologin Berör och
förstör. Dikter för unga i jämförelse med den fyrtio år gamla Kärlek och uppror ger för handen att det
är färre dikter, men att mångfalden är betydligt större. Framför allt är den
nya en bok som kan placeras i sin tid, medan den gamla var inaktuell redan när
den utkom, med en majoritet av författare som var gamla redan då. Yngst var en
trettioåttaårig Lars Andersson.
Vad som är bra
poesi för unga är svårt att förutsäga, men något som i hög grad gällde för Kärlek och uppror är att det nog mer var
fråga om 210 bra dikter generellt än 210 bra dikter för unga. I Berör och förstör har de urvalsansvariga
Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar gjort ett gediget jobb för att hitta
dikter med potential att slå an hos de riktigt unga – målgruppen är 12-15 år,
hälsar förlaget.
Några av poeterna
var med redan i den förra, så som Göran Sonnevi, Kjell Espmark, Bodil Malmsten,
Kristina Lugn, Thomas Tidholm. Merparten av poeterna är dock betydligt yngre,
och många som debuterat på senare år återfinns: Yolanda Aurora Bohm Ramirez,
Elis Burrau, Johanna Frid, Kalle Hedström Gustafsson, Theodor Hildeman Togner,
Gabriel Itkes-Sznap, Judith Kiros, Nino Mick, Jasim Mohamed, Iman Mohammed,
Felicia Mulinari, Daniel Mårs, Petra Mölstad, Khasayar Naderehvandi, Hanna Rajs
Lara, Matilda Roos, Burcu Sahin, Gordana Spasic. (Jag har säkert glömt någon,
men ber om ursäkt då författarna inte står med födelseår i boken.)
Dikterna är beskedligt
ordnade tematiskt, utifrån bland annat kärleken, döden, motståndet, arbetet,
klimathotet. Motståndet, ja: den aktivistiska dikten är starkt representerad,
inte minst genom Johan Jönsons famösa ”herpes-dikt” från Efter arbetsschema. Det är en dikt där de starka raderna dominerar,
och så har de också valt att namnge de olika sektionerna, med en rad från någon
av dikterna, såsom ”Vi är som små nallar i helvetet”, från en dikt av Agneta
Enckell. Som ung poesiläsare är det väl just de starka raderna som fastnar, när
man oftast kommer till poesin utifrån att man lyssnat på popsånger, där de
starka raderna också premieras.
Jag gillar den här
boken ungefär lika mycket som jag ogillar den förra, som jag väl egentligen
aldrig har fattat vad den var bra till. Här är det tydligt vad poesi är till
för, och vad dikter gör – ger förståelse. Här finns det dikter som visar dig,
du unga läsare, att lugn i stormen, det finns någon som också har fattat hur djävligt
eller bara tungt eller överväldigande det kan vara att leva, att det finns
tröst att få när du har det kämpigt. Poesin botar inte, men den lindrar.
Men tröst är bara
det ena benet som poesin står på. Det andra är handlingskraften, att man läser
dikter och blir stärkt i sin övertygelse om att det lönar sig att göra något. I
den här antologin finns det åtskilliga sådana exempel, och den visar också på
mångfald på minst två sätt. Dels i representationen, med flertalet rasifierade
namn, och dels i poetiken, där vi kan se att det som härskar är variationen,
att man inte kan säga något sammanfattande eller enhetligt om hur svenska
dikter skrivs under 2000-talet.
Med två undantag är
rubbet i den här boken från 2000-talet, och det är bra tänkt. Det betyder att
vi inte får ännu en reproduktion av Edith Södergrans ”Dagen svalnar” eller
Karin Boyes ”Ja visst gör det ont”. I stället får vi många exempel på
redaktörens fina känsla för poesi, och vilka starka dikter de har vaskat fram
ur de senaste cirka tjugo årens poesiutgivning på svenska! För oss som läser
poesi är namnen de väntade – men det är roligt att se hur urvalet blivit så
genomtänkt och konsekvent.
För det blir gärna
tillrättalagt när vuxna ska tilltala unga. Här elimineras den risken av det
känsliga och pigga urvalet, liksom av tilltalet, som är käckt men inte
nedlåtande. Givetvis dominerar den politiska poesin – men det är också ett
tecken på att den politiska dikten är stark i samtiden, och att den också är
tillgänglig och aktuell. Det finns också exempel från spoken word-scenen, men
några av dem bidrar möjligen till att det ibland blir något ojämnt. Det är
snyggt att inkludera en dikt av Jila Mossaeds från Varje natt kysser jag markens fötter, då den innehåller en rad som
Farrokhzad själv gav stark återklang i sin Vitsvit:
”Någon gång ville jag dö i ett land / där människor kunde uttala mitt namn”.
Så ja, jag fattar
ju att syftet är att unga ska hitta fram till boken, och de borde de göra –omslaget
är vasst och lockande, och titeln är ju utsökt. Men jag kan lova att den håller
också för vuxna läsare, och ger en förträfflig provkarta på var svensk poesi
står 2019. Så sett blir boken en slags kanonisering, och de 79 poeter som är
representerade har all anledning att känna sig stolta över att ingå i ett så
dugligt sammanhang.