På omslaget ser den
danske poeten Eske K. Mathiesen ut som han förmodligen sett ut sedan
70-talet, i skäggig Glenn Strömberg-frisyr. Han är född 1944,
anser nog att det var då han peakade. Bengt af Klintberg, den kände
folklivsforskaren, har skrivit förordet om sin danske kollega, och
boken heter Att lyssna till lärkan, och är nummer 46 i
ellerströms lilla serie, som i första hand ägnar sig åt att
introducera förbisedda poeter. Jonas Ellerström har översatt.
Nog är Mathiesen en
förbisedd poet i Sverige: här får vi veta att han gett ut sexton
diktsamlingar – detta endast efter 2000, efter en lång karriär
som konstnär och alltså folklivsforskare, och en del annat. En
ungdomsbok finns tidigare på svenska, översatt av Bengt Berg.
Denna bok samlar
dikter ur dessa 2000-talsdikter. I förordet skriver Klintberg om
Mathiesen: ”Humor och erotisk sinnlighet är aldrig långt borta i
hans författarskap.” En typ av programförklaring som bara gör
mig betänklig, får mig att associera till – Bengt Sändh, Finn
Zetterholm … ja, 70-talet …
Riktigt så illa är
det väl inte. Något som framträder mer är nog naturen, även om
jag håller med Klintberg att det är med vissa reservationer man
kallar honom för naturlyriker. Det är berättande: diktjaget sitter
i sin trädgård, iakttar. Han ser verkligen sin omgivning, i
närbildsperspektiv, gör sig själv osynlig för att kunna smälta
in som betraktare av den skygga omgivningen.
Då blir han själv
så oansenlig att han ser på sin hand nästan som om den tillhörde
en främling, och då kan man som läsare dela hans förbluffade
känsla.
Mest handlar det om
fåglar – ja, nästan hela tiden handlar det om fåglar. Det
lekfulla ges utrymme i några besjälningar av oväntad art.
Mathiesen är en finurligt plirande poet, som det är lätt att
föreställa sig högläsande dikterna för en församling, med
poetens lyftade hand för att betona något, invänta en paus,
avslutningens kadens. Mer fniss än gapskratt. Förresten heter
daggmask ”regnorm” på danska, något som kan vara bra att veta
denna årets regnigaste dag.
Som poet dras
Mathiesen till det drastiska, och när en svår kärlek till vissa
modernistiska avarter, som dadaismen. En dikt är tillägnad Jelena Guro, som var föremålet för föregående bok i den här lilla
serien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.