På 80-talet skrev
Bure Holmbäck en ambitiös och fortfarande läsvärd biografi över Hjalmar
Söderberg. Nu ger Jesper Högström ut en nästan lika fyllig bok om denna det
svenska språkets muntraste dystergök. Vad som skett under dessa nästan trettio
år är att glorian hamnat lite på sniskan efter den bok om Söderbergs hustru som
Johan Cullberg och Björn Sahlin gav ut 2014, Märta och Hjalmar Söderberg, en äktenskapskatastrof.
Lusten och ensamheten kallar Högström sin bok, och vana
Söderberg-läsare identifierar omedelbart titeln från det kärlekscredo
Söderbergs alter ego Gabriel Lidman fäller i pjäsen Gertrud: ”Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet”.
Men det är gott om alter egon i Söderbergs verk: ibland heter de Martin Birck,
ibland Henrik Rissler. Ibland – åtminstone i hög grad – heter de Tyko Gabriel Glas.
Högström lutar sig
starkare mot Cullberg och Sahlin än mot Holmbäck (som han snålt nog inte ens
nämner). En annan källa är förstås Kurt Mälarstedts bok från 2006 om Söderbergs älskarinna Maria von Platen, som blev förebild för den femme fatale som hemsöker
så många av Söderbergs verk från början av 1900-talet. Möjligen överskattar
Högström intresset för denna kärlekshistoria, som upptar en stor del av utrymmet
i boken.
Nåväl. Denna bok
har mycket som talar till dess fördel: Söderberg är ett aktuellare
författarskap nu än det var under hans sista decennier i livet. Han får
ständigt nya läsare, och det är motiverat med en så här omfattande genomgång av
hans liv. Och Jesper Högström har verkligen satt sig in i tidsandan, och han är
dessutom en flyhänt skribent.
Som är bra på att
identifiera det moderna hos Hjalmar Söderberg. Det är också kul att han
lokaliserar de många stilistiska likheterna med Oscar Wilde. Om svenska språket
någonsin haft en kvickare författare än Söderberg får ni gärna meddela mig
detta.
Och ändå. Gång på
gång himlar jag med ögonen när Högström gör krampaktiga paralleller till
nutiden. Att läsa spekulationer om vad Söderberg hade ägnat sig åt om han levt
i vår tid är långt ifrån givande. Hade han lyssnat på Morrissey och andra deppiga
popartister för att ”stilla sin törst efter magnifik självömkan”? frågar sig
Högström, och jag kan inte låta bli att tycka att det är en otjänst när han
jämför det sublima dramat Gertrud med
tv-serier av någon som heter Aaron Sorkin. Jag vet inte heller hur många gånger
jag suckar när Högström kallar honom för hipster.
Det kunde kanske
fördras, vore det inte för att Högström är så nitisk i sin redovisningsiver.
Hela boken består egentligen av att han staplar konstaterande fakta, utan
djupare analys. Att föremålet för boken har skrivit några av svensk litteraturs
relativt få mästerverk märks knappt. Mest liknar han en kverulantisk farbror
som super och ömkar sig själv.
En massa grabbiga
anekdoter ställer knappast Söderberg i någon fördelaktig dager. Å andra sidan:
en konstnär från denna tid tål inte vår skarpa granskning. Det finns mer
sympatiska författare än exempelvis Söderberg och Strindberg, men deras prosa
är ju fullständigt livlös.
Det blir ändå
intressant att följa Söderberg som ett fenomen. Han lyckas vara både
konservativ och radikal. Både dekadent och moralist. Eller med orden från Elena
Balzamos bok från 2001, Den engagerade
skeptikern, både världsfrånvänd estet och djupt insyltad i tidens
samhällsfrågor.
Det är i dessa
motsättningar den gåtfulle Hjalmar Söderberg kan skönjas. Högström lyckas nagla
fast en del av detta, och det är skickligt gjort. Det är nog inte heller
meningen att vi ska ”förstå” eller ”förlåta” de synder konstnärer uträttar i
sitt privatliv. Jag hade ändå önskat att Högström i högre grad hade ägnat sig
åt litteraturen, och mindre åt skvallret.
I sina värsta
stunder liknar därför hans bok ett reportage från ”Hänt i veckan”. Det ligger
också något pliktskyldigt över de där sista cirka trettio åren av Söderbergs liv,
då han hade gett ut sina mest betydande verk, däribland den sista romanen Den allvarsamma leken.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 28/8 2017)