Konst
provocerar, chockerar och äcklar: ja, det är en av dess funktioner,
och generellt sett bör vi bli mer toleranta mot vissa uttryck innan
vi med usch och darr på stämman utropar ett ”men
är då ingenting heligt?”
T.S. Eliot formulerade det i ett förord till Harry Crosbys dikter,
Transit
of Venus:
”Only those who will risk going too far can possibly find out how
far one can go.”
I
Sverige har 2000-talet präglats av konstskandaler, menar Dan Jönsson
i sin skrift för 10-tals bokserie, Estetisk
rensning. Bildstrider i 2000-talets Sverige.
Visst känner man igen händelserna, däribland Anna Odells fejkade
psykbryt och Lars Vilks rondellhundar. Liksom åtta andra
uppmärksammade fall utgör de stoffet i Jönssons bok.
De
är välvalda: poängen och förtjänsten med uppgiften består i att
Jönsson inte tar den enklaste vägen – det ensidiga fördömandet
respektive försvaret – utan han väljer att ge oss ett annat
perspektiv, och så när det har satt sig – ett ytterligare
perspektiv, i ett slags ”men har du tänkt på att det kan vara så
här också?” Därför blir det spännande att följa hans tankar.
Man
kan också himla lite med ögonen åt att åtskilligt av det som en
gång väckte sådan förargelse nu fått en slags patina. Det är en
enkel fälla att skratta åt tidigare moralpaniker, men vi följer
alltid samma färdigskräddade rutin: tänk bara på Makode Lindes
black face-tårta som kulturministern skrattande skar upp i april i
år – den incidenten nämns i förbifarten här. På ett sätt kan
konsten ses som något ytterst meningslöst, eller verkningslöst, i
avsaknad av långvariga effekter på medvetandet. Vi lär oss aldrig!
Här
får vi en diskussion kring konstens roll i samhället, dess
funktion. Vad ska vi ha den till? Om provokationen blir ett
självändamål blir det tråkig konst. Jönsson diskuterar begrepp
som ”ond” och ”god” konst, utan att explicit nämna Oscar
Wildes suveräna genmäle, från förordet till The Picture of Dorian
Gray: ”No artist has ethical sympathies. An ethical sympathy in an
artist is an unpardonable mannerism of style. No artist is ever
morbid. The artist can express everything.” Önsketänkande, skulle
det visa sig, för mer än hundra år sedan.
Och
nu? Ingen kan på allvar hävda att Wilde fått gehör för sina
idéer, kanske allra minst i Sverige. Jönssons sista exempel handlar
om manga-översättaren Simon Lundström, två gånger fälld för
barnpornografibrott, trots att teckningarna inte avbildar verkliga
situtioner.
Visst
är det beundransvärt med reaktioner, även om man ibland önskar
att ett lugnande ”stilla dig”-credo kunde röra sig lite mer
obehindrat i den svenska konstdebatten. Alternativet är en konst som
endast berör säkra områden, som endast bekräftar fördomar och
etablerade sanningar, och bara spelar med i marknadens
framgångstävlan. Konst måste våga utmana tidigare
föreställningar.
Detta
håller kulturministern med om – i teorin. När hon ser
graffitikonstnären NUG spraya sönder en tunnelbanevagn blir hon så
äcklad att hon vill kräkas. Först förstod jag den reaktionen, men
senare – bland annat med hjälp av Jönsson – tycker jag tvärtom,
och får större förståelse för protesten, att konst som är
politisk måste tillåtas agera på sina egna villkor.
Vissa
konstverk borde kanske hamna i karantän ett par år, helt enkelt
förbjudas omnämnas i någon form av infekterad debatt: då först
vet vi om det var betydande eller bara bluff. För – det mesta är
ju ändå bluff. Att de här tio exemplen ändå finns kvar i folks
medvetande – ja, det visar ändå på någonting.
Annars
har vi alltså en konst som bara talar till de redan frälsta, till
kulturkoftornas erfarenhetsramar. Majoriteten vill ha konst som är
lätt att identifiera som just konst. Det vi inte förstår, det –
förstår vi inte! Och så borde det inte vara: vi borde inte nöja
oss med att skaka på huvudet och sucka övertydligt. Det blir
odrägligt fattigt om vi inte har möjlighet till ett vidare
konstbegrepp. Vi behöver både ”god” och ”ond” konst.
Jönsson
har ett fantasifullt sätt att närma sig de tio fallen. Han skriver
lätt – obs att jag menar det som beröm! Den är lagom teoretisk,
lagom inbjudande. Han närmar sig intressanta områden – som
konstbegreppets utarmning, dess historiska betydelse – något jag
gärna sett mer av, alltså historiens inflytande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.