”Men det var inte
döden som ryckte bort dig. Det var ett stort svart hål vars botten och rök jag
sett.”
Liten bok, stort
ämne. Titeln till Marceline Loridan-Ivens minnesskrift om Förintelsen, Och du kom inte tillbaka, förutsätter i sig
den förlust som hon berättar om: ”men det gjorde jag”. Den som inte kom
tillbaka är pappan, från nazisternas dödsläger, dit båda skickades i april
1944. Därför handlar boken om en utebliven återförening.
Loridan-Ivens, vars
bok utkom på franska för tre år sedan, var då 86 år gammal. Hon skriver den som
ett brev till pappan. Formatet tillåter inga stora känsloyttringar, utan
knappheten bidrar till en koncentrerad berättelse. Hur skulle man ändå förstå
själva Shoah?
Medan pappan hamnar
i Auschwitz, blir Marcelines station Birkenau. Avståndet mellan dem är knappt
tre kilometer, men det är också oändligt, eftersom det uppmäts av ovissheten.
Hon berättar om tillvaron, bekant för oss som tagit del av tidigare historier.
De magra matransonerna, sjukdomarna, misshandeln, men också det fasansfulla i
att tvingas sortera kläder från de avrättade och bidra till att de fina plaggen
skickas till Tyskland och de utslitna behålls för att bäras av lägerfångarna,
som alltså får förnedringen att gå runt i de dödas kläder. Eller det avskyvärda
i att tvingas gräva de diken där nazisterna skulle knuffa ned judar och hälla
bensin över dem och tända på, och noggrant se till att eldslågorna inte nådde
gräset och därmed bli synliga för fienden.
Det är krigets slutskede,
men Marceline bryr sig inte mycket om de positiva rapporterna som når henne
genom de nya fångarna. Att vistas i dödslägret innebär att hoppet nöts ut.
Likaså tron på att det finns något gott. Naiva svenska präster kan prata sig
blå om att det var gudstron som fick somliga av lägerfångarna att överleva, och
det kan finnas anekdotisk evidens på det, men gång på gång vederläggs dessa
sagor av berättelser om att vad det än var som räddade dem var Gud inte
inblandad. Ibland var det egoism, ibland var det slump. Loridan-Ivens betonar
att det enda som gjorde att hon slapp dö var att hon var ung: barnen och
gamlingarna avrättades på en gång. Så länge hon var arbetsför fick hon leva, så
det gällde bara att se till att vara frisk. Att ”hoppas” var inget hon unnade
sig.
Dessutom blir
tillvaron efteråt ändå inte annat än ett mörker. Flera av Marcelines syskon
begår senare självmord, och hon menar att de gör det för att de undkom lägret.
Själv måste hon leva med minnet, men det är något som egentligen inte går: ”Minnet
måste brytas sönder, annars går det inte att leva.” Först som mycket gammal kan
hon minnas tillräckligt för att skriva den här boken.
Det handlar mycket
om svårigheten i att komma tillbaka, utan pappan, med en oförstående mamma, som
var en av dem som undkom. Loridan-Ivens lägger ingen skuld på henne – knappt på
någon, för den delen. Nazisterna förblir helt anonyma i berättelsen, och det är
kanske en del av överlevnadsstrategin. Hur kan man leva vidare med minnen av
dem som begick sådana djävulska dåd som vore de faktiska människor?
Hon delger oss en
berättelse från det första lägrets utrotning via Bergen-Belsens koncentrationsläger,
till fabriken i Raguhn, där nazisterna alltså in i det sista utgick från att
behovet av krigsmaterial inte skulle minska. Det är med tillknäppt absurdistisk
galghumor hon förmedlar glädjen i att upptäcka bristen på gaskamrar i Bergen-Belsen.
Genom boken lyder
en refräng, ibland uttalad, ibland outtalad: ”Jag kom tillbaka.” Det är som att
hon inte vågar tro på det. Med några talande exempel visar hon svårigheten i
att efteråt kunna leva ett någorlunda normalt liv. Att sova i en mjuk säng var
länge omöjligt. Man kan bara föreställa sig hur minnets detaljer senare skulle
överrumpla henne. Som när hon ser sin vän från lägret Simone, nu som gammal
kvinna, efter att ha bland annat varit minister i Frankrike, stjäla billiga teskedar
på kaféer, för att minnet av den äckliga soppan i Birkenau är så starkt.
Vad Loridan-Ivens ges
är en mental livstidsdom. De irrationella skuldkänslorna: att det borde ha
varit pappan som kom tillbaka, inte minst för hans barns skull. Själv känner
hon att hennes överlevnad inte var till nytta för någon.
Fast det ändras ju
nu, med den här boken, som kan fungera som bister påminnelse för alla som
verkar tro att det går att dra osmakliga paralleller med egna erfarenheter och
Auschwitz, som ishockeyspelaren som häromdagen uttalade sig i Aftonbladet. Så
länge den formen av relativism är vanlig behöver vi bli påminda.