Att
en stad kan medföra trygghet och lugn är ibland svårbegripligt –
men få saker är lika rogivande som spatserandet i någon av våra
större städer, där just omständigheten att du är omgiven av
människor i större mängd betyder att här kan inget otrevligt
hända.
Nja:
snarare har väl nyhetsrapporteringen fastnat i loopar kring allt
otrevligt som händer i städerna, om allt som går snett. Malmö är
definitivt inte undantagen detta mediala Argusöga, men kanske det är
ännu konstigare att städer är så funktionella, att det händer så
mycket positivt där så många skumma element trängs.
Tove
Folkesson har skrivit en svit dikter som tar staden som sin
utgångspunkt – närmare bestämt Malmö, och närmare bestämt
försöker hon ge en vidare bild än den negativa som präglar det vi
får oss till livs i nyhetsflödet. I boken Tegelkartor (King
ink) delges vi foton av obligatoriska inslag i alla städer,
teckningar av husens silhuetter och typiska föremål inventerade
från kaféer, samt dikter som inte alls bildar någon diskrepans med
fotona, utan de kan läggas sida vid sida som likartade
illustrationer av stadsmiljön. Som råkar vara Malmö, en stad som
trots en del geografiskt identifierbara platser förblir
anonymiserad.
Ja,
teckningarna och främst fotona och dikterna bildar en enhet. En
serie bilder på övergångsställ, finurligt samlade under rubriken
”HÄR GÅR MAN”, visar i närbild sprickor i den målade
zebralinjen, detta vackra mönster av skönhet – det synliga
beviset på hur slitaget visar hur staden ska komma till användning.
Foton som inte behöver ”säga mer än tusen ord”, som klyschan
lyder, utan som visar att bra foton klarar sig utan påträngande
ord.
Annars
är stadens skönhet så stark just därför att den lever så nära
det fula, i symbios med det som hela tiden hotar att förstöra:
därför blir det vackra i staden alltid värdefullt, i kraft av att
vara så efemärt. Den som vistas i staden lär sig hålla
korpgluggarna öppna för de dagliga epifani-doserna.
I
impressionistiska iakttagelser av just denna karaktär demonstrerar
Folkessons dikter vikten av detta observerande arbete. Staden
existerar endast i egenskap av fragment – i utsnitt där man bara
kan ana sig till en historia, ett samband: ungefär som fotografier,
där det mest fascinerande ofta döljer sig utanför ramen, eller som
ett avlyssnat samtal, som i en av dikterna här, där det pågående
samtalet bara möter oss i form av avhuggna ord som försvinner. En
närvaro i människoödena, utan att deltaga.
I
mellanrummet mellan iskyla och omsorg finns stadens själ, även
Malmös, kan jag tänka mig; det är inte svårt att finna exempel på
bådadera, även om Folkesson aktar sig för att svartmåla. Hon
skriver kärleksfullt, men inte utan kritisk udd, som i en dikt från
Simrishmamnsgatan:
Konstnärsknegarna
har hål i fickorna
men
tål vintern
ganska
bra.
I
fasaden tecknas
plumpa
porträtt av världens ansikte
när
det riktar sig mot dig.
Och
ler.
Sammanbitet.
Jag
gillar rytmen i den här dikten, där hon ger emfas åt leendet, utan
att behöva utnyttja de mest utslitna knepen för att nå den
effekten. Det här är ett leende som dröjer sig kvar, en
motsvarighet till när Mare Kandre lät skogens leende bli mörkt,
och därför oerhört suggestivt.
Att
några av dikterna närmar sig den politiska poesin utan att ta
omvägen förbi plakaten uppfattar jag också som ett sympatiskt
drag. Folkesson betraktar staden utan att ställa upp några villkor
för hur den ska tolkas. Dessutom synliggör hon människorna, låter
den anonyma massan anta individens kontur.
Att
staden blir ett väsen, närmast en mytologisk figur, är ingen
originell bild. Det kan påminna om hur Katarina Frostenson
utnyttjade temat i sitt operalibretto Staden från 1998, och
då är det inte konstigt om staden ibland får för sig att vända
sina invånare ryggen. Hos Tove Folkesson är staden pigg och lite
småbusig, för att inte säga lite opålitlig ibland. Dess invånare
förkroppsligas, bildar en kör som sjunger flerstämmigt om sin
försiktiga kärlek till asfalt och tegel. Och som en förklaring
till titeln har vi en kartritare som två gånger får sin gåtfulla
närvaro markerad.
(Också publicerad i Ordkonst 2 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.