Undergångsstämningen
vilar tung och ödesmättad i Virginie Despentes hårda roman
Apokalyps baby. Den är spännande, och skriven på ett
uppfriskande sätt i en stil som saknas i svensk romanprosa.
På
90-talet, långt innan Lisbeth Salander, fanns gott om hårda brudar
i litteraturen. Helene Zahavis Bella i Dirty Weekend, och
namnen Bella Block i Doris Gerckes deckare, till exempel. På film
Thelma & Louise, skapade av bioaktuelle Ridley Scott
(Prometheus). Samt den franska författaren Virginie
Despentes, som gjorde skandal med romanen Baise-moi, som också
blev en uppmärksammad film. Nu ges hennes senaste roman Apokalyps
baby ut på svenska, en roman med vissa förutsättningar att bli
lika omtalad för sin mix av sex och våld.
Den
femtonåriga överklasstjejen Valentine försvinner i Paris, trots
att en privatdetektiv spanar på henne. Detektiven, Lucie, anlitar en
mer erfaren kollega, den uttalat lesbiska Hyenan, för att leta rätt
på den bortsprungna. Det misstänks att hon kan ha dragit till
modern i Barcelona.
Men
intrigen i den här thrillern är mest en förevändning för
Virginie Despentes att utföra en frän attack mot det franska
samhällets likgiltiga attityd mot ungdomar som befinner sig i fritt
fall. Despentes skriver som en aktivist, och Valentine är ett så
kallat skötsamt problembarn, med viss aptit för destruktivt
leverne.
Despentes
har ett tufft och kaxigt språk, som låter gatuslang flyta in i
texten, som jag misstänker att översättaren Anna Petronella
Fredlund fått jobba hårt med. Vi har inte riktigt samma tradition
av rejält nedsmutsad noir – Jens Lapidus är knappast lika
nagelskitig som Céline eller Houellebecq – men det är inte
riktigt översättningens fel.
Det
är ingen litterär stil, utan en korthuggen bruksprosa som fungerar
fint som fond till de två detektivernas sökande efter den
borttappade Valentine. Det blir en intensiv jakt, avbruten av smått
komiska dispyter mellan Lucie och Hyenan. Det blir också en
berättelse om strukturell kvinnomisshandel på alla plan, där
författaren skickligt döljer sin politiska agenda i sin motvilja
att ge sig hän de enkla programmatiska svaren.
Som
thriller är det effektfullt och ganska effektivt berättat.
Domedagsstämningen är fint filtrerad av Despentes, som verkligen
har förmågan att ställa in fokus på de cyniska mekanismerna i
samtiden, utan att det blir uppgivet eller spekulation. Resultatet är
en nagelbitare med förutsättningar att dröja sig kvar hos läsaren
länge efter läsningens avslutning.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 11/6 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.