Kanske våren 2024
kommer att gå till hävderna för att det getts ut svensk poesi som varit
storartad både kvalitativt och kvantitativt. Till de poeter som gärna jobbar i
det större formatet hör Leif Holmstrand, som under våren också varit aktuell
med en hyllad konstutställning i Malmö (som jag tyvärr råkade passera dagen
innan vernissagen). Hens senaste bok heter Community
och är en mäktig koloss i A4-format, med undertiteln ”Dikter och lyrisk
dramatik 1998-2024”.
På ett sätt är det
ett livsverk, bestående av delar som tidigare publicerats i olika sammanhang.
Ett kollage, visst. En stor del av dikterna är tvåspaltig, där du som läser
måste göra ett läsval: ska du följa den vänstra från början till slut (många
långa sidor senare) och sedan bläddra tillbaka för att läsa den högra? Det är
oklart vad som ska föredras: jag läser en sida i taget, vänster spalt uppifrån
och ned och sedan höger spalt likaså. Oanade samband bildas, allra mest så i en
dikt som härbärgerar längre referat i versaler från pornhub.
Ja, juxtapositionen
är ett av Holmstrands främsta redskap, där hen blandar samman det höga och det
låga, det äckliga med det ljuva. Boken är ett myller, inte endast de dikter som
explicit handlar om insekter, som en återgivning av biologen Deborah Gordons
verk Ants at Work. Holmstrand kallar
den för ”denna feta stack”, och jag är benägen att hålla med. Det resulterar i
en smått monstruös bok, som du inte läser i en handvändning (jag har haft den
som följeslagare en stor del av våren).
Den röst Holmstrand
låter ljuda i dikterna bär långt ifrån de kännetecken vi brukar använda för
reguljär poesi. Låt säga: du får aldrig intrycket att det här kunde ha skrivits
av någon annan grafoman, för så här nedtonat skriver aldrig Johan Jönson eller
ens Lars Norén. Men det finns utrymme för det Julia Kristeva kallade abjektet,
alltså det som är underligt och främmande i oss, rentav frånstötande. I ett
följebrev formuleras Holmstrands poetik som ”antistraight”.
Det blir många
upprepningar, som i sig blir betydelsebärande. De här raderna sprids i den
första dikten:
vi
skenar in på öppna landskapstungor
vi
reser oss halmlikt trassels urverk
sonderar
vädrar hittar dig en plats
förgätmigej
och symbiotisk fostran
i
munnen på varandra ordrikt lagda
som
ytterblivna skräpuppgifter fula
som
vi förkastat utan musklers vilja
som
vi till slut har skurit mellan muskler
förmjölkade
av allt det underbara
som
djuren kunnat låsa upp tillsammans
Det är en bok som
är både för mycket och för lite, och det är också både lätt och svårt att läsa
boken. Lätt, eftersom du kan läsa hur du vill, och svårt, eftersom det är
fysiskt och psykiskt ansträngande. Dagboksanteckningar löper över nästan hela
bokens högerspalt och redovisar ett kontinuerligt skrivande. Annat är polyfont
pornografiskt, och inventerar slagg och skräp och smuts, drivved som passerar i
plastfloder, helvetesänglar och fittförsedda hålldamer, fittblommor och
demonapor, väntrumsångest och heteromanlig brevterror, förruttnelselust och
sötdödens lammungar.
Att läsa boken kan
kännas som att gå in i ett rum och lyssna på flera radiokanaler som står på
samtidigt. Det är en mashup och ett maniskt brus som är svårt att reducera
eller göra rättvisa i en recension. Det är utmattande, påfrestande, ibland
provocerande – och som bekant är provokationen en glosa med oförtjänt dåligt
rykte, för vi behöver sannerligen mer av den varan, det som i neutral mening provocerar fram nya tankar. Det samtida
finns i både det uttryckliga och i det underförstådda.
Holmstrands poesi
bryter igenom våra förväntningar om hur poesi ska se ut och bete sig, genom
sitt sätt att uppvakta en oskön skönhet:
en
girlang kom fram ur munnen
väggen
tryckte hårdhänt ner oss
VI
HAR REP MEN INGA STÄMBAND
inget
ljud fick lämna rummet
kärleksfulla
munnar väste
EGENSINNIGT
LEVER RUMMET
EGENSINNIGT
VÄNDER TANKEN
EGENSINNIGT
ÖPPNAS VÄRLDEN
inget
vittnesmål fick höras
Så ges även
anaforen, detta slitna stilgrepp, ny form genom versalen, och det är svårt att
läsa raden ”kärleksfulla munnar väste” utan att erfara det Baudelaire en gång
kallade ”en ny rysning”. Vad ska denna teknik kallas? Sublim? Holmstrand är
inne på det sublima spåret i någon av dikterna, och hen hänvisar också till
John Miltons epos Det förlorade paradiset,
kanske det mest sublima uthållighetsprov som skrivits. Det är ont om andningspauser
också i Holmstrands kompromisslösa bok.
Sömlöst rör sig
Holmstrands dikter genom de olika sjoken av disparata texter, som sysslar med
att omformulera poesin som texttyp, lite som Einstürzende Neubauten gör med sin
musik. Legenden Blixa Bargelds ord när han lämnade Nick Caves Bad Seeds kan
tillämpas på Holmstrand: ”I didn’t get into rock & roll to play rock &
roll”. Eller: Holmstrand blev inte poet för att hen började skriva poesi.
Yoko Ono skrivs
sönder, jag menar skrivs hel. Kontaktannonser formuleras hejdlöst, sanslöst,
skamlöst. Centralt i boken finns en hämndpjäs i tre akter, ”erinyerna” [sic],
som i sin tur visar oväntad koncentration och ett fokus på något slags
upphörande:
har
kroppar funnits finns de
mellan
barnlika skrynklade
minnena
som
flygande glöd i nerförstörtad
frihets
många nätter
i
småfåglars brända yttersta
fjäderspetsars
ögonfransar
men
gud hennes ögon och hans
de
självbåda retas
med
baksidans parasiter
Vi har som sagt
sett många tjocka och många bra poesiböcker denna vår (Ellen Nordmark, Pooneh
Rohi, Malte Persson, Gustav Sjöberg). Med andra ord: svensk poesi är vital och
spretig, ibland skitjobbig att läsa, och glimtvis alldeles underbar. Vänner av
minimalism får leta annorstädes.