Jag har undvikit
att läsa någon av de tusen och en böcker som skrivits om Donald Trump de
senaste fyra åren. Att ta del av hans framfart i nyhetsrapporteringen samt
inhalera hans toxiner i passiv form av retweets på twitter har varit mer än
tillräckligt. Därför avstod jag i det längsta från en bok med hans signifikanta
röda keps på omslaget: Är Trump
postmodern?, av finlandssvenska professorn i filosofi samt forskaren i
etik, Nora Hämäläinen.
Och så visar det
sig att det inte alls handlar om Trump, som här bara är en undanflykt för att
inleda ett samtal om den förtalade postmodernismen. Jag är både besviken och
lättad över detta. Inledningsvis tar Hämäläinen oss tillbaka till ett turbulent
2016, eller snarare de inledande månaderna 2017, då man som bäst och mest
diskuterade den nye amerikanske presidenten, i skeptiska ordalag.
Effektivt, raskt
och nytert avfärdar Hämäläinen några av myterna kring postmodernismen, detta
bakdantade fenomen. Det har ju blivit ett skällsord (”ett diffust invektiv”) hos
somliga som menar sig upprätthålla en genuin sorts rationalitet – med andra
ord: alla som vill tillhöra samma klubb som Lena Andersson och Björn Ulvaeus.
Lena Andersson är en av dem som det gås hårt åt i den här boken, där hon kallas
”helt enastående förvirrad”.
Att belasta
postmodernismen för en viss sorts relativism är dock en skamlös förenkling. Kort
sagt menade ju Nietzsche att man blir dum av att umgås med de dumma, och här
behandlar Hämäläinen snarare den populism som har uppstått i världen under de
senare årtiondena, där väl Trump endast är … tja, grädden på moset, får man väl
säga.
Postmodernismens
fiender har etablerat en förenklad definition, som är bekväm och användbar, men
långt ifrån rättvis, menar Hämäläinen. Hennes argument, som återvänder till
Nietzsches uppfattning om dumhetens kontaminerande effekt, är att dessa fiender
konsekvent jagar rätt på undantagen – de dumma exemplen – när de i stället
borde leta upp de bästa exemplen, om de på allvar var intresserade av att
diskutera fenomenet. Det här är ett råd som många på twitter skulle tjäna på
att följa – alla de som medvetet letar upp idioters argument bara i syfte att
peka ut bristerna. Något som är vare sig spännande eller rättskaffens, och
skulle underkännas av var och en med minsta insikt i retorikens råd.
I denna bok finns
så en klartänkt genomgång av pionjärerna Derrida, Foucault och Lyotard, även om
det inte saknas kritisk udd när de presenteras. Likaså mot en något senare tänkare
som knutits till det postmoderna, Judith Butler. Hämäläinen är sakligt
distanserad när hon skriver om dessa filosofer, och lanserar kloka
invändningar.
Med exempel från
svensk skoldebatt visar Hämäläinen också hur skev diskussionen kring
postmodernism är, och hur statisk den har blivit. Många exempel i denna debatt är
anekdotiskt fixerade, isolerade och negativa undantag från en i övrigt
fungerande verksamhet. Hennes syfte är i första hand dock politiskt, när hon
vill diskutera extremhögerns fixering vid det pre-moderna samhället, att de
vill tillbaka till tiden innan rättvisa förhållanden började råda. När du, för
att upprepa favoritliknelsen, fortfarande fick kalla en spade för en spade …
Alltså innan genustomtarna förstörde allt med sina befängda idéer om jämlikhet.
Den pluralism som
förespråkas – direkt eller indirekt – behöver inte enbart vara negativ.
Sanningen tål flera perspektiv. Eller med W.H. Audens vackra ord från dikten ”In
Praise of Limestone”: ”The blessed will not care what angle they are regarded
from, / Having nothing to hide”. Hämäläinen angriper den polarisering som
uppstått, en polarisering som flera av debattörerna själva är skyldiga till när
de förstärkt den svartvita världsbild de anser sig vara motståndare mot. Det
visar sig inte minst i en allvarligt syftad varning: ”När man övergår från
sanningssökande till sanningsförsvarande finns det en stor risk för att något
väsentligt faller bort: den självkritiska utgångspunkten, sinnet för nyanser,
örat för vad andra egentligen säger.” Det är gott om offentliga röster som
blivit så förtjusta i sin egen bild av sanningen att de inte längre vill utmana
den.
Så Hämäläinens
ärende är främst att diskutera hur vi ska förhålla oss till kunskap, förnuft,
rationellt tänkande – när världen så att säga sviktar och öppnar för oändliga
möjligheter där allt det vi tidigare accepterat ersätts av alternativa fakta
och fejkade nyheter. Rimligtvis har vi bara sett början på detta.