”Det var något
utanför henne själv som hon inte kunde sätta namn på. En tyst
energi som förblindade henne och styrde hennes dagliga liv. Som en
tripp, en snedtändning.”
Så inleds Dagar
utan hunger, i Maria Bodner Grööns översättning, en bok av
Delphine de Vigan: ett av de franska fynd förlaget Sekwa hjälpt mig
upptäcka, via böcker som No och jag och Underjordiska timmar. Den här boken är författarens debut, utkom redan 2001,
och är en självbiografisk bok om hennes aneroxi: en rapport från
ett sjukdomstillstånd. För att skapa distans till ämnet väljer
hon att berätta i tredje persons perspektiv – huvudpersonen heter
Laure – men förstärker distansen genom att skriva under
pseudonymen Lou Delvig.
Det finns en exakhet
i hur det är berättat, där författaren tittar ut genom sin
protagonists ögon. Annars är anorexin förbunden med tystnad, något
exempelvis Lotta Olsson tog fasta på med sin debut Skuggor och
speglingar, där matvägran knöts an till talvägran. Det är en
protesthandling som ges uttryck i tigande, i en vägran att
kommunicera.
Här består
laddningen inte i vad som ska hända, hur det ska gå:
tillfrisknandet är redan inskrivet när berättelsen påbörjas, de
tre månaderna i sjukhusvård. Men läkarens insats förblir
outtalad, liksom de antydningar till osunda relationer till
föräldrarna som Vigan anbefaller.
Förloppet är också
givet på förhand, liksom de rituella händelser som ingår. Den här
sjukdomen är liksom alla andra universell lika mycket som den är
unik: alla lider på samma sätt, alla lider på annorlunda sätt.
Laure är 175 cm lång och väger 36 kg när hon skrivs in, och det
vi egentligen följer är perioden när hon ökar kilo för kilo, och
smyger in ett kilo ris i sitt bälte när hon vägs för att klara av
minimumvikten för en friskförklaring. Där lämnas vi, med en
antydning om att hon faktiskt inte riktigt har släppt sjukdomen
bakom sig.
Lika mycket som en
berättelse om aneroxi är det en berättelse om ångest och
dödsskräck, om självförakt och skuldkänslor. Att hävda att det
enbart handlar om att ta kontrollen – att i en kaotisk värld hitta
något som går att bemästra – är att förenkla hela
problematiken. Inte heller handlar det bara om bestraffning, även om
det är ett straff riktat både mot andra och mot sig själv, så som
Vigan beskriver det.
Det Vigan gör bra
är hur hon väljer den öppna metoden och med exakta detaljer
förklarar, utan att söka sig efter enkla slutsatser. Logiken styrs
undan lika resolut som man skjuter undan en tallrik mat, för vad kan
det handla om? En vilja att hejda tiden, att mota bort den vuxna
människan och dröja kvar som barn. Vigan aktar sig också för att
göra Laure till ett offer, samtidigt som hon återskapar den hasande
patientperioden, inkapslad i känslor hon inte har åtkomst till, och
därför inte kan förmedla. Därför är det här – kanske – mer
trovärdigt än mer illustrativa skildringar.
Inte heller handlar
det mycket om maten här, som varken är närvarande eller
frånvarande i berättelsen. Mer verkar det röra sig om asketism, om
att låta sjukdomen bli ett skydd – med Laures ord: ”ett pansar”
– där tryggheten finns i bekräftelsen av sjukdomen, att det som
ser ut som tillfrisknande är något annat, en identifikation.
Blir vi klokare?
Tveksamt. Men vi börjar fundera, om anorexi i första hand är ett
tillstånd eller ett beteende: författaren själv klev därifrån,
men behåller brasklappen, de där riskornen i bältet, som en
påminnelse att det inte går att lämna någonting bakom sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.