Det
är lätt att bli förbluffad av Joyce Carol Oates produktivitet. Det är lika lätt
att dra slutsatsen att ett naturligt resultat av detta är att hon är ojämn, att
hon visserligen skrivit många bra böcker men också många halvknackiga. Länge
har jag försvarat henne, men senaste året har jag läst tre ojämna böcker:
samlingen Evil Eye, romanen The Sacrifice och så novellsamlingen Lovely, Dark, Deep.
För
den delen: uppfattningen består nog att hon är en flyhänt författare, men mitt
intryck är att många författare med mer sparsmakad utgivning har mycket att
lära av bearbetning och noggrannhet av Oates, och jag tycker fortfarande att
hon sällan ger efter för slarv. Den främsta anledningen att hon skriver så bra
noveller är att hon är en så bra läsare: till stora delar rör det sig om
imitation, och det är bra så, för det är så litteraturen fungerar, och det
viktiga blir ju då vem du imiterar, att du lyckas hitta goda förebilder.
På
senare år är det som att skräcken har tagit över hennes novellkonst, och så
även här, även om det inte är uttalad skräck, utan mer av det slag som smyger
sig in i medvetandet. Där hittar hon människans smärtpunkter.
Fiktion
handlar också om att gå för långt, om att överskrida. Både till språk och till
innehåll. Kanske det är därför vi dras dit, vi som gillar det: i den oskrivna
världen är vi för tillbakadragna. Läsare är ju ett notoriskt skyggt släkte. Men
i fiktionen kan vi på psykologspråk få de kompensatoriska adrenalinkickarna. I
DN (10/8 2015) handlade det om hur populariteten ökar för obekväma
youtubeklipp, TV-intervjuer som blir pinsamma. Enligt artikeln fungerar de
medverkandes skam som ett alibi för den som tittar, som upplever den sekundärt,
och helt riskfritt. När litteraturen har samma funktion kan den tillåta oss att
uppleva det riskfyllda utan fara för en själv.
Och
Oates överskrider gärna, spetsar till sina situationer. Hon tar också tag i
tunga ämnen: anorexi, abort, olycksfall med dödlig utgång. Trots det något
ojämna intrycket kan hon ju skriva fasansfullt spännande: här främst i novellen
”Mastiff”, om ett par som gör en utflykt i skogen och blir överfallna av en
hund. Kvinnan känner inte mannen så väl, och genom berättelsen får vi följa
hennes vankelmod. Hundens attack kan ställas samman med de militanta
abortmotståndarna som attackerar kvinnan som ska begå abort. Det är noveller
där avgörande vändpunkter förändrar balansen i tillvaron, i relationer, och som
tematik fungerar det.
Sällan
har jag läst en Oates som skriver så öppet om sex, och om moderskap. Det är en
naturalism av ett mer påtagligt slag än jag tidigare sett, när hon skriver om
kroppen: det är som om hon fått en hang up på nerkissade trosor,
kroppsfunktioner som sätts ur spel. Men också om de gränser som passeras mellan
den friske och den sjuke.
Novellerna
handlar ofta om det som försvinner. Saker försvinner, människor försvinner –
och dör, i några fall. Och dödas, som i den avslutande, kusliga ”Patricide”,
där mördaren är en medelålders professor. Men mer än skräck handlar det om
ilska. Hon rör sig suveränt smidigt mellan olika åldrar, och det är få
författare som lika trovärdigt kan röra sig rätt in i exempelvis tonåringens
psyke, och det är en balansgång hon klarar av oftast, om än hon någon gång
överskattar tonåringens intresse för icke samtida populärkultur.
Det
är trist att Oates noveller så sällan översätts. Hon utforskar
osäkerhetsrelationerna, förskjutningarna av sanningen. Titelnovellen utgår från
ett möte mellan en sexistisk och otäck poet, nationalskalden Robert Frost –
raden ”Lovely, dark and deep” är från en av hans mest älskade dikter, ”Stopping
by Woods on a Woody Evening”. Oates låter besökaren, en ung kvinna som ska
intervjua honom, reta honom för hans självupptagenhet. Det blir en envig mellan
två jämbördiga motståndare, där Frost avslöjas som mobbare, och Oates tar sig
rätt in i mobbningens mekanismer.
På
sätt och vis är ju Frost också Oates, eller kanske snarare en nidbild Oates
ställer upp för att bryta sitt motstånd mot. Frost ställs mot väggen för att
medvetet undvika sina mörka dikter när han högläser för publik, att han smeker
dem medhårs med sina mest idylliska dikter. Det kan ju inte Oates göra – i
synnerhet inte med denna rätt utmanande novell – men kanske det alltså är en
varning riktad mot henne själv, att hon ska påminna sig om att passa sig för
att gå publikens ärenden. Fast, att välja det mörka blir i sig en kliché,
riskerar att göra henne till en schablon som ställer upp på exakt de förväntningar
en publik kan ha på henne. Att man kan vara populistisk på olika sätt är
förstås Oates medveten om.
Det är ofta skrivet i tredje person, men blir
närgånget tack vare det intima tilltalet, genom att Oates hittar deras unika
uttryckssätt. Hon är förbannat bra på att absorbera de människoöden hon skriver
om. De har gått rätt in i henne. Hon gör dem levande åt oss. Och som vanligt är
hennes insikter i människopsyket klanderfria. Det närmaste vi får något
självbiografiskt är nog novellen om poeten ”V[iolet] N________”, som ett försök
att fly prosan och gömma sig i poesin, med dess möjligheter. Oates är ju en
underskattad poet: det svenska urvalet Mörker och ömhet ger en provkarta på hur ohyggligt vildsint hon är i sin poesi. I
den här novellen försöker poeten också bli den Invisible Woman som alluderar till titeln på den bok om Oates som
Greg Johnson skrev 1998, Invisible Writer.
Så
varför gillar jag inte det här lika skarpt som några av Oates tidigare
samlingar noveller? Tråkigt att säga det, men det finns något stelt och nästan
livlöst i det tekniska utförandet, något som jag inte trodde att jag någonsin
skulle säga, men som antyder vårdslöshet. En stilistisk skärpa som trubbats av.
Några av referenserna blir också aningen för osannolika: att en kvinna tar med
sig Paradise Lost till kliniken där
hon ska utföra en abort. Att en sjuttonåring som jämför något han ser med
scener i Kubricks film 2001. (Sailor Moon hade varit en troligare
referens.) Det kan också bli störigt med det flitiga bruket av kursiveringar. Några
teman är lite väl bekanta, som just sjuttonåringen som efter att ha dött i en
bilolycka strövar omkring som ett spöke och registrerar allas beteende –
skillnaden är att hon tidigare gjort det mer komprimerat, med färre
upprepningar och färre inkongruenser.