När Jens
Liljestrand i tisdagens DN avslutade vårens hatiska klasshatsdebatt
gjorde han det genom att visa Johan Jönsson att Tranströmers
metaforer inte alls får vissa läsare att känna sig utestängda,
genom exemplet ”Romanska bågar”, som handlar om en resa till
Italien, där diktjaget tillsammans med andra privilegierade turister
från möjligen Japan, USA och Argentina (eller Sydafrika) utsätts
för Tranströmers patenterade metaforer. Poängen med Jönssons
kritik är att Tranströmer jämt använder dessa referenser som är
självklara för vissa människor, och att det är något som aldrig
ifrågasätts heller, dessa kanoniserade vita gubbar som namnges i
dikterna. Något han också poängterade i sin replik i dagens DN,
där han menar att det inte var han, att han inte menade, etc.
Helt rätt i tiden
ligger Lars Melins bok om metaforer: Polletten som trillade ner,
med Nobelpriset till denne metaforernas mästare (som får ett eget
kapitel i boken). Det manipulativa draget hos metaforen gör mig
betänklig och misstänksam – helt klart kan den vara ett
maktmedel, men det gäller väl alla språkliga finesser, att någon
hamnar på (wait for it) … efterkälken.
Jag stör mig lite
på Melins val av undertitel: ”Hur förstår vi dem?”, och det
inledande resonemanget, som i så hög grad är knutet till just
förståelsen. Metaforer ska väl inte alltid förstås! Polletten är
en missvisande bild.
Här handlar det mest om vardagsmetaforerna, så klart. Bilden finns överallt, och Melin har ägnat stor för att inte säga störst möda åt att lokalisera dessa språkliga bilder. Hellre än en resonerande bok kring tropen har han samlat på sig exempel: ”det är inte lätt att skriva om metaforer. Det är ett blytungt ämne, och man måste väga sina ord på guldvåg. Vissa saker får man röra vid med lätt hand, men det får aldrig väga över åt något håll. Om inte balansen är perfekt blir det platt fall.” Så här ser det ut hela tiden. (Ska jag gå tillbaka och kursivera ”efterkälken”? Äsch.)
Så ser det alltså
ut. Och då tröttnar jag snart. När metaforen blir en enkel utväg,
ett språligt tics. Eller extremt sökta: ännu värre. Jag är också
(lite) skeptisk till tvärsäkerheten, påståendet att ett ”A”
alltid är ett ”A”. (En spade är inte heller alltid en spade.)
Jag stör mig väl
också på det här med språkets etikett, som metaforen kan sägas
vara bunden till. Det är i viss mån likadant med idiom, att dem kan
man bara hatälska.
Melins bok
innehåller så många exempel att man hinner tänka: ”hoppas det
inte kommer något förhör!” Han bombströsslar hela texten med
metaforer, när man hade önskat mer analys, diskussion. Det är
omöjligt att läsa hans bok med behållning, utan man tänker bara
att det hade fungerat bättre som uppslagsbok, med ett kort förord.
Vad nu en sådan uppslagsbok fyller för funktion. Metaforen ska ju
vara spontan: när man börjar leta efter dem blir språket gramse.
Förvisso finns här en del av lärdom och akademisk humor, för den
som går igång på sådant. Men jag gillar boken mest när
han kommer in på områden som katakreser, när språket går sönder.
Däremot kan jag väl
inte förlåta honom för att han kallar vår romanförfattare
Almqvist för Johan! Kalla mig petig då, men en sådan detalj borde
vara lätt att kontrollera – han har ett stort förlag med rimliga
resurser (Norstedts) bakom sig. Carl Jonas Love Almqvist. För
inte vill författaren till den här boken att jag ska kalla honom
för Leif?
(Några av mina
favoritmetaforer hittade jag för övrigt i en artikel i The Sun 27
juli 2004, när Sven-Göran Eriksson var engelska fotbollslandslaget
förbundskapten. Några utdrag: ”Randy Sven
Goran Eriksson has his head in a tightening noose […] There is a
tenpin bowling ball rolling firmly in his direction. […] It is Sven
we are targeting […] The bosses are not out to axe the coach simply
because he had an affair with an FA employee.”)
(Samma
dag som jag läser boken intervjuas i Rapport maskinställaren Tony
Norling från Värnamo, en av cirka femtio anställda som får 1-2
miljoner var i gåva: “Det tog en stund innan polletten trillade
ner”, säger han lakoniskt.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.