Historien om hur
det gick till när Mary Shelley fick idén till sin roman Frankenstein har berättats många gånger, och det är en fascinerande
historia. Hur hon rymmer med den gifte poeten Percy Bysshe Shelley, tillsammans
med sin halvsyster Jane, och i Geneve sammanstrålar med Lord Byron och dennes
livmedikus John Polidori. Tillsammans tävlar de i spökhistorier, men medan
poeterna som förväntade vinnare snart tröttnar blir det läkaren och Mary (som
då hette Godwin) som vinner. Polidori skrev novellen ”The Vampyre”, som
etablerar vampyren som aristokratisk humanmonster, och Mary skulle alltså
skriva en roman som ser ut att ha fått evigt liv.
Det är sommaren
1816, ”vulkansommaren” kallad i efterhand, då ett flertal vulkanutbrott färgat
himlen svart och orsakat den kallaste och
regnigaste sommaren någonsin i Europa. Efter att ha stretat hårt för att
få sin roman publicerad – hon hinner ge ut en reseskildring under tiden –
utkommer hennes roman 1 januari 1818. Eftersom det i år då är 200 år sedan
detta under skedde, kommer det ett flertal böcker om både romanen och dess
skapare.
Fiona Sampson har
skrivit en biografi, In Search of Mary
Shelley. The Girl Who Wrote Frankenstein. Det är en bra introduktion,
skriven av någon som svurit lojalitet med sitt ämne. Det sker måhända på
bekostnad av viss smutskastning av hennes omgivning, men låt gå för det.
Medan hennes
samtida skapade karaktärer som levde för stunden lyckades Mary Shelley uträtta
något som nästan måste kallas övernaturligt. Hennes skapelse, Frankensteins
monster, är i allra högsta grad kvar i folks medvetande, som det kanske mest
arketypiska monstret. På ett märkligt sätt förblir romanens tema aktuellt, och
kanske ännu mer aktuellt under 2000-talets debatt om bland annat forskningsetik.
Sampson antyder vad
det kan bero på. I likhet med sin far, anarkisten William Godwin, var hennes
ärende att skriva en filosofisk idéroman. Den som misstar Frankenstein för en ryslig skräckhistoria måste göra sin läxa.
Redan med sin undertitel, ”The Modern Prometheus”, visar Shelley höga anspråk,
och genom hela berättelsen löper diskussionen kring mänsklighet, arv och miljö,
föräldraskapets ansvar, skuld och försoning, hämnd och förlåtelse. Men romanen
har också fungerat som en kanal för yngre läsare, som lätt kan identifiera sig
med monstrets smärta över sin vanskapthet, när de speglar den egna kroppsliga
förändringen under puberteten.
Prometheus var
också under tidigt 1800-tal en aktuell figur under romantiken, då både Goethe och
Beethoven hade skapat verk med den grekiske titanen som protagonist. Aischylos
antika drama Den fjättrade Prometheus
hade dessutom av Percy Bysshe Shelley getts upprättelse och befrielse i
versdramat Den befriade Prometheus,
ett verk han arbetade med parallellt som Mary skrev sin roman. Dessutom
utropade Marys mor Mary Wollstonecraft i en av sina böcker Rousseau till just
den ”moderne Prometheus”, något Sampson märkligt nog avstår från att nämna i
sin bok.
Mary Wollstonecraft
och William Godwin var alltså föräldrarna till Mary, som växte upp utan mamma,
då hon dog i sviterna efter förlossningen. Orsaken var att läkaren som skulle
plocka ut moderkakan hade hämtats från en annan förlossning, och tog med sig
bakterierna därifrån. Att det var en onödig död kan vi se från det faktum att
en skotsk läkare vid namn Alexander Gordon påpekat vikten av hygien vid
förlossningar, grundat på egna erfarenheter. Givetvis möttes han av
läkarskråets sedvanliga arrogans, något som skickade åtskilliga kvinnor i
döden. Sampson utnyttjar denna gruvsamma förlossning och detta hemska dödsfall som en upprinnelse till den roman Mary Shelley senare ska skriva.
Mary föds rätt in i
upplysningens epok. Även om Coleridge och Wordsworth året därpå skulle
publicera Lyrical Ballads dröjde det
något årtionde innan romantiken som epok kunde kallas etablerad. Förvisso var
föräldrarna radikala, men tidsandan hade inte befriats från de rationella ideal
som tillhörde upplysningen. Frankenstein
är också på sätt och vis ett post-upplysningsverk.
Fiona Sampson blir
förvånad över att Wollstonecraft och Godwin inte nyttjar någon form av
preventivmedel när de träffas, då de borde ha varit medvetna om dels faran i
graviditeterna, och dels om hur olämpliga de var som föräldrar. En förklaring
kan vara att Mary Wollstonecraft tillhörde dem som lätt förälskar sig i faran –
hennes biografi innehåller ett flertal sådana äventyr. Hon var också
kontroversiell och ogillad, något som förstärktes när maken Godwin efter bara
fyra månader utkom med en biografi över henne, som var ogenerat öppenhjärtig
(den översattes till svenska häromåret).
Det var med hjälp
av att låta fingrarna löpa över mammans gravsten barnet Mary lärde sig läsa,
knappt fyra år gammal. Hon tilläts även närvara när gäster som Coleridge
orerade, på gästens uppmaning. Han skulle kalla Marys tysta beteende ”katakombisk”,
och nog var det något kusligt över ett barn som var så lillgammalt och överlag
ointresserat av stoj och lekar.
När Mary är sexton
träffar hon poeten Shelley för första gången. Hon bär en skotskrutig klänning,
som knappast var på modet i London 1814. Men Mary hade vistats i Skottland
periodvis, bland annat för att få behandling för eksem men även en
oidentifierad armskada som tvingade henne att periodvis bära mitella. Dessutom
kunde det vara ett tecken på rebelliskhet, att stötta skotsk nationalism.
Det blev ett
stormigt möte. Percy Bysshe Shelley hade redan gjort det till en vana att rymma
utomlands med sextonåringar, upplyser Sampson, eftersom han gjort samma resa
med sin första hustru Harriet. Åtta år senare var Mary änka, endast 24 år
gammal. Då hade hon fått fyra barn, varav endast en överlevde, sonen Percy
Florence. I släptåg har de allt som oftast halvsystern Jane, som tillbringar
lika mycket tid i parets säng som i sin egen, och gör flera resor på tu man
hand med Percy. De åtta åren tillsammans med poeten Shelley fyller nästan hela
boken, medan de efterföljande 29 åren avhandlas raskt. Det är ändå en rimlig
prioritering.
Sampson är alltså
lojal med Mary Shelley, men har desto mindre till övers för maken Percy. Inledningsvis
får vi veta att han äger två karaktärsdrag: att tro sig vara en god människa,
samt förmågan att få det han vill ha. Hon ger honom den moderna diagnosen bipolär,
men med den egenheten att han enbart nådde de maniska topparna – en underlig markering
för den som läst hans många depressiva dikter. Lika märklig är bedömningen av hans
”The Masque of Anarchy”, en av få politiska dikter från historien som
fortfarande är aktuell: Labourledaren Jeremy Corbyn citerade några rader på Glastonburyfestivalen förra sommaren: ”Rise
like lions after slumber / In unvanquishable number – / Shake your chains to
earth like dew / Which in sleep had fallen on you – / Ye are many – they are
few." Sampson kallar hans politiska engagemang naivt, och lätt för honom att
från italiensk trygg exil ha synpunkter på engelsk inrikespolitik (dikten
behandlar militärens massaker av femton fredliga demonstranter i Manchester,
augusti 1819).
Han är inte mycket
värd i denna bok, och Sampson tar alla chanser att pika honom. Men det är inget
pionjärarbete. Efter att ha hånats under sin livstid av ett trångsynt samhälle
fick Shelley ändå postum upprättelse under resten av 1800-talet, både för sin poesi och för sin
livsstil, med många vittnesmål om hans
altruism. Men redan i början av 70-talet skrev Richard Holmes biografin Shelley: The Pursuit, som objektivt
redovisar alla hans negativa sidor. Sampson ser det ändå som sin uppgift att
chikanera honom, och en del av utfallen är kanske lite malplacerade i en bok om
hans hustru – som när hon konstaterar att sonen Percy Florence som gammal
tappar sitt hår, vilket får henne att triumfatoriskt påpeka att hade han bara
inte dött 29 år gammal skulle även Shelley ha tappat sina ”signaturlockar”.
Med allt detta i
beaktande: Mary var en självständig kvinna, och det är onödigt att fortsätta
att reducera henne till Percys bihang. Hellre kan man se dem som två författare
som kompletterade och befruktade varandra, och att de hade olika talanger.
Percy Shelleys poesi är fortfarande fantastisk, medan Mary Shelleys talang
fanns i prosan – något han verkligen inte lärde sig behärska. Så här gripande
uttrrycker hon sorgen när han dött: ”He, my own beloved, the exalted &
divine Shelley, has left me alone in this miserable world; – on this earth
which bears grass only that it may perish again & again.”
Vi kan inte veta
hur delaktig Mary var i beslutet att överge England för gott mars 1818, precis
när hon stod på tröskeln till ett litterärt genombrott, något Percy bara kunde
drömma om. Även om Frankenstein gavs
ut anonymt, som kutym var när en kvinna publicerade sig, spreds ryktet om
författarens identitet, åtminstone i de rätta kretsarna. En lustig detalj var
att en recensent faktiskt kritiserade boken som en talanglös imitation av en av
William Godwins romaner – för inte kunde recensenten veta att romanen skrivits
av hans dotter?
Som biografi är det
här ingen uttömmande version av Mary Shelleys liv. Fiona Sampson är poet, och
använder en god portion fantasi och inbillningsförmåga när hon ska gestalta
tablåer i Shelleys liv. Det är en vansklig metod. Allt avhandlas kvickt – barn föds
och dör på typ samma sida. Inte heller
lyckas hon väl komma ikapp människan Mary Shelley, som titeln halvt om halvt
utlovar. Under tiden utomlands flyttar hon runt tillsammans med Percy, men man
får aldrig grepp om vad allt detta innebar, eller inblick i hur allt detta
påverkade.
Bäst fungerar uppskattningen av hennes liv som änka, manifesterad i ett magnifikt porträtt målat 1839 av Richard Rothwell. Där bär hon svart sammet, sjutton år efter makens död. Hon har hans hjärta i en ask i sitt skrivbord. Ansiktsuttrycket är både vekt och strängt - allvarligt och uppsluppet. Minst av allt är det en kvinna i behov av någon vid sin sida.