Att jag inte gärna
läser deckare är något jag ibland måste försvara. Ungefär som
att det är ett tecken på snobbism, det som för mig är motsatsen.
Jag är helt övertygad om att IQ-kvoten hos den genomsnittlige
deckarläsaren är högre än min: jag känner mig bara korkad när
jag ska gissa och spekulera i utgången, vem som har gjort vad.
Dessutom blir jag uttråkad, ointresserad av förloppet.
Inte heller skräck
läser jag gärna, trots att jag är en manisk skräckfilmskonsument.
Det är något som inte riktigt går att transponera, de där yttre
inslagen – fotot, atmosfären, musiken. Spänningslitteraturen
likaså: ingen författare förmedlar spänning lika skickligt som
Hitchcock.
Kanske franska
författaren Tatiana de Rosnay kan bevisa motsatsen? Hennes roman
Colombes granne (Sekwa), i översättning av Emma Leonard, ser
lovande ut, då förutsättningarna ger mig associationer till just
Hitchcock, men även klaustrofobiska filmer av Polanski (Hyresgästen
och Rosemarys baby, som ju båda bygger på suveräna
romaner).
En kvinna, Colombe,
bor nyinflyttad i en lägenhet i Paris, tillsammans med tvillingsöner
och en make, som oftast är på resande fot. Ovanför henne bor en
läkare som har charmat sin omgivning, men håller Colombe vaken på
nätterna, med att spela högljudd musik, uteslutande av – Rolling
Stones. Eftersom jag hatar Stones är det ett i mitt tycke briljant
upplägg. Den som bott i lägenhet vet också hur enerverande lyhört
det kan vara.
Colombe är en
typisk romanfigur, lätt att se framför sig. Hon är försiktig,
missnöjd, självutplånande, och jobbar på ett bokförlag som
anonym spökskrivare åt kändisars böcker. När grannens terror tar
vid blir vi indragna i ett smutsigt spel, där hon plågas, och
smider ränker, vars utgång inte här behöver avslöjas.
Det är ibland
skruvat och ibland lite väl åt det overkliga, men liksom man får
svälja en del logiska brister i film, kan man väl ha överseende
här också, och sätta upp det på genrens frikostiga
trovärdighetskonto. Man får stänga av misstron, så där som
Coleridge rekommenderade: ”A willing suspension of disbelief”. Då
blir det här spännande, minsann.
Sömnlöshetsfasan
som Colombe upplever är lätt att leva sig in i, när grannens
obehagliga excesser trissas upp. Samtidigt ökar frågorna, ungefär
som i de där goda exemplen av Polanski: kanske är hon psykotisk,
och allt bara inbillning – alltså mer Repulsion än
Rosemary's Baby, även om man misstänker att hon har fog för
sina farhågor. Ända fram till slutet hålls spänningen vid liv,
även om jag nog inte är riktigt nöjd med hur det slutar – det
finns en benägenhet hos författare att vara utförliga i sina svar,
när det kunde ha räckt med antdydningar.
Vilken spännande beskrivning!
SvaraRaderaJag är heller inget fan av deckare - dock av anledningen att jag inte riktigt hittar just den deckaren som passar mig. Fast denna tycker jag verkar intressant.
Mm, jag tror du kan gilla den!
SvaraRadera