Det börjar med en
förlossning, där ”lort og blod” slår an tonen. Så följer en niomånaderscykel
med en mor och hennes barn. Det är en erfarenhet som delas av många, av en
majoritet: föräldraskapet. Strängt taget finns det väl bara två sorters
skildringar av spädbarnstiden – antingen som en lycklig symbios mellan mor och
barn, eller som en överdjävlig period fylld av tvivel, oro, vanmakt, rädsla,
ångest, skam. Cecilie Linds nya bok Mit
barn hör avgjort till de senare.
Men hey, låt oss
hålla två saker i huvudet: att hon så starkt betonar det jobbiga och det
hotande betyder inte att det saknas ett starkt band mellan mor och barn. I den
här skildringen ges utrymme också åt den obetvingliga kärleken till barnet, det
är bara det att med den kommer så mycket ängslan.
Jag har tidigare
uppfattat Lind som aningen svår, men här är hon befriande omedelbar, och fångar
mig från i princip första radens dödsönskan, som infinner sig vid
förlossningen. Det är skitigt och blodigt, ja, men också fortsättningsvis är
det kroppsligt, med sprucken slida, svårigheter att kissa, sex som gör ont, och
överhuvudtaget mycket biologi, mycket smärta.
Att de flesta delar
den här föräldraerfarenheten utesluter inte att det också är en unik
upplevelse. Så är det med det mesta: med förälskelsen, med ångesten, med depressionen,
med misstagen – att vi tror att vi är de enda som någonsin känt något liknande.
Och Lind tar i när hon skriver om moderskapet, och ger emfas åt det
ambivalenta. Diktjaget kan inte helt ge sig hän åt sin nya identitet, hatar att
det kopplar henne samman med sin egen mor: hon blir henne, i en magisk ritual,
lika ofrånkomlig som barnet hon låter sova vid sitt bröst.
Det behövs också
nya former till den här mångfaldigt omvittnade händelsen. Linds skildring kan
nog stötta många nyblivna föräldrar som tvivlar på sina känslor: ska man
verkligen hysa dessa olustiga känslor? Vad Lind gör, är att omfamna abjektet.
Hennes mor är ett monster, och det kan ligga något av oumbärlighet i detta.
Kanske en mor tvingas omfatta också detta för att inte gå under, så att säga se
sitt eget mörker i ögonen.
I berättelsen
saknas inte dråpliga inslag. Alla gratulationsblommor på sjukhuset sätts i
vaser gjorda av kartong, så vattnet spiller ut. Här finns också barndomsminnen
av en hund, och en mormors utskällning. Den överdrivna paniken när barnet
trillar ur sängen. Annars är det de bekanta inslagen: sömnbristen, och den
enorma oron som ibland balanseras med ett oändligt lugn. Men i själva verket
att lära sig att ständigt vara på sin vakt, lära sig tyda ljud och att knyta
fast hela sin tillvaro vid ett knyte som väger lite mer än ett paket mjöl och
ibland känns lika stabbigt.
Men mest handlar
det om att lära sig acceptera en ny roll, en ny identitet – den som mor. Om att
få nya perspektiv på sin mor, precis när hon just har frigjort sig. Det blir
svårt för diktjaget att försonas med sin egen mor, och att betrakta sig själv
som en del av detta arbete. Att lära sig se sig själv som inte längre ett av
världens barn utan som en av dess mödrar.
Lind utför en
undersökning av olika kvinnoroller, där moderskapets fängelse bara är en av de
tillgängliga. Hon växlar det enkelspåriga men konsekventa narrativet med
introverta lodningar mot personlighetens dunklaste djup. Där ingår också
omgivningens fördomar, eller om det bara är diktjagets oförmåga att hantera
krav, rädslan att inte duga som förälder – något som borde delas av alla.
Överlag är det enkelt att erfara den isande igenkänningen. Hon besvarar inte
främlingars leenden när hon är ute och går med barnet.
Det blir en
skildring av dödsångest, av amning, av utmattning: ”jeg er så udmattet at hele
verden går under hver eneste aften, eg græder og græder og uden grund. Mine
tårer er mit hjertes mælk, men ingen drikker dem. Ingen dedes op på min gråd.
Jeg drypper”. Lind skriver okonstlat och rått, och i sakligheten över
tillståndet finns en vinnande estetetik. Diktjaget ser sig själv som ett ont
barn som nu bara tar steget in i en ond modersroll, och upprätthåller bilden av
modersmonstret. Det dåliga samvetet gnager henne.
Här finns också några
oroande minnen av anorexi, och hot om världens undergång. Parallellt med
föräldraskapet infinner sig vissheten om en värld som uppför sig allt sämre, en
mänsklighets cynism som blir allt mer uppgiven. Diktjaget slås av insikten att
hennes barns barnbarnsbarn inte kommer att existera. Solen är så varm så varm,
och snart har dess värme släckt allas våra liv.
Det som gör Linds
bok så bra är bland annat att hon investerar så mycket av sin egen skräck och
skam i berättelsen. Det får texten att följsamt anpassa sig efter de olika
stämningslägena, där känslorna ständigt är på utsidan, helt ofiltrerade. Det
borde inte fungera: bra dikt ska göra avkall på något som så starkt liknar
hysteri. Ändå gillar jag den här boken så mycket, och tycker att Lind tar nya steg
på ett sammanhållet men ändå oansat författarskap – det är okonventionellt
snyggt skrivet.
Och är det ens
konstigt att bli neurotisk inför föräldraskapet? Är det inte snarare något fel
på fantasin hos de som bara ser lyckan och idyllen? Lind fångar kluvenheten på
pricken, och de motstridiga känslorna som forsar fram genom texten, där den
största rädslan kanske är att allt kan vara förutbestämt, att vi blivit
tilldelade roller i ett skådespel men att dessa roller inte ens är de mest åtråvärda:
”jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan være mild, sød. Trangen til at ruske ham,
min elskede, barnet, endda, opstår: at finde fram til volden i sig, så
nedbrydende jeg er, jeg har frygtet så meget at blive en ond, ækel kvinde, som
min mor, og nu er jeg hende, og det er nærmest en tvang”.
Diktens enskilda
rader underlättar inte, och saknar förutsättningar till en reguljär läsning.
Det finns inte heller några andningspauser: bokens drygt 130 sidor avbryts
aldrig, utan det är en lång monolog som fortsätter, fortsätter, fortsätter …
Men det är som det ska vara – i föräldraskapet saknas också dessa uppskov.
Ibland kopplas raderna ihop, i längre segment av text, men det som i högsta
grad håller berättelsen samman är ett hårt fokus på tematiken av det besvärliga
föräldraskapet.