Ylva Westerlunds
teckning av en naken korsning mellan hondjävul och Medusa hälsar
läsaren – ”HEJ” – på omslaget till Elisabeth Berchtolds
diktsamling marialucia. Det är en lyckad illustration till
innehållet, dikter om kvinnan och kvinnokroppen.
Det är också ett
välkommet etikettsbrott mot Norstedts annars konforma omslag till
sina svenska poeter, i en stil som varit identisk sedan 90-talet.
Debutanten Berchtold är också en poet som gärna bryter mot
etiketten, i dikter som bejakar det opassande.
Det brukade sägas
förr att det fanns blott två kvinnoroller – horan och madonnan.
Och nu – en? I alla fall visar den här boken ett försök att
bredda det snäva i begreppet, genom att utmana det konventionellt
kvinnliga, där Eurydike i underjorden leder en armé råttor som
leder ned en man, typ Orfeus, som får genomgå könsbyte till en
kaninråtta. Sagans förvandlingstematik fortsätter sedan verka i
boken.
Det här är rejält
nerskitad poesi, med spott, svart snö, piss, defekta varor: en slags
uppfuckade barnramsor, som även spelar med i det visuella, i
skrivmaskinsimitationen, där okynniga mellanslag stör, liksom
redundanta feltryckningar: ”gkräs”. En barnbok som styr åt
fanders, liksom.
Allt är inte helt
idealiskt: en lång svit om rosor känns tillkämpad i sina ordlekar
och utforskande av dubbeltydigheter. Det fungerar bättre i de korta
upproriska texterna där meningen inte är glasklar, utan otydligt
kryptisk, snarare. Det är mer varierande, och där ger sig Berchtold
in på något som jag upplever inte bara som nytt, utan också som
något väsentligt. Genom sitt sätt att skriva åstadkommer hon även
nya betoningar, en udda rytm åt dikterna.
Det renodlat
poetiska finns bara i antydningar, som när hon i sviten om Maria
närmar sig traditionell kärleksdikt:
”handen armen
ringlar Eldröd röd av eld Lavaröd Svartröd lysande
och den smaken som
svartvinbärsskum i munnen
Skummar Du jag
Saftar sig
Glänser tungan mot
Skummar i mig,
fradgar djuprosalila ,du
Kyss mig din hand
,arm
i kyssarnas land”.
Den här minst sagt
jäderlundska bilden sabbas snart av ett spel som går överstyr när
Maria blir havande – med framtida löften.
Därför, bland
annat, är det här en bok som har förutsättningar att glädja
läsaren: det är starkt, positivt, och ofta mycket lovande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.