En
amerikansk roman om rockmusik vann otippat Pulitzer-priset förra
året. Men Jennifer Egans djärva projekt förtjänar fler läsare än
rocknördar, då det är en ovanligt pigg och innovativ spaning efter
en tid som flytt.
Det
finns inget naturligt samband mellan rockmusik och litteratur.
Snarare verkar de leva i ett antagonistiskt förhållande, och det är
sällsynt med lyckade kopplingar. Inte heller är begrepp som
”experimentell roman” något som automatiskt genererar lyckad
litteratur.
Därför
är det med små förväntningar jag tar mig an Jennifer Egans
Huliganerna kommer på besök, ännu en hyllad och prisbelönt
amerikansk roman. Desto mer förvånande att den är så
häpnadsväckande bra.
Inte
för att det någon lättläst bok. Det går inte att göra dess
tvära kast rättvisa genom en hastig beskrivning. Skivbolagsbossen
Bennie och assistenten Sasha är två figurer som förekommer lite
oftare än andra, men att kalla dem huvudpersoner är inte helt
korrekt, för vi får hela tiden ta del av andra människors
levnadsöden, i kapitel som lager på lager beskriver och utvecklar
skeendet.
När
man känner sig bekväm i läsningen växlar författaren spår,
byter tonart och stil, och att hon kommer undan med det är något av
ett berättartekniskt underverk. För att bara ta ett exempel består
ett kapitel helt av power point-bilder, där vi får veta allt om
pausens betydelse för olika rocklåtar som David Bowies ”Young
Americans” och Garbabes ”Supervixen”.
Nu
är det här inte det enda som power point-kapitlet avhandlar, utan
det är också ett mindre familjedrama från framtiden. Här
förevisas lika många delar uppsluppen lekfullhet som koncentrerat
allvar, något som faktiskt kan sägas utgöra hela bokens essens.
Egan
säger själv att hon inspirerats av Marcel Prousts På spaning
efter den tid som flytt och tv-serien The Sopranos, och
det är kanske träffande: själv tänker jag på Short Cuts,
alltså Robert Altmans genialiska film där han länkar ihop
människorna från Raymond Carvers noveller.
På
samma sätt är Egans bok något av en förtäckt novellsamling, med
karaktärer som hela tiden ger plats för nya, och oväntade samband
mellan dem uppstår. Romanen inleds 1980, och skildrar skivbolagens
storhetstid och vårt decenniums digitalisering av musiken, och
avslutas en bit in på 2020-talet.
I
sin hängivna behandling av detaljer, sitt lojala förbund till
starka känslor och i sin uppenbara kärlek till sina karaktärer är
Huliganerna kommer på besök en roman som är formidabelt
bra. Rockmusiken blir en fond för en bredare samtidsberättelse om
kärlek, sorg, och om tidens obönhörliga flykt – tiden är också
den synonym till ”huliganen” som diskuteras i boken.
Då
blir hennes bok en parallell till bra rockmusik också, att den med
benäget bistånd av drastisk humor klarar av att förmedla lika
starka känslor men samtidigt behålla den intellektuella skärpan.
Vi får helt enkelt det bästa från två världar: intensivt
intelligent litteratur, sällsynt bra. En bok av det sällsynta slag
som visar att romanen kan och bör utforska nya vägar.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 12/6 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.