Uj,
vad jag har roligt när jag läser Kristofer Folkhammars nya roman, Magisterlekarna. Äntligen en svensk
författare som vågar ge sig på den anglosaxiska genren att låta sin berättelse
utspela sig i skolmiljö, i det här fallet ett läroverk. Men med hjälp av ett
väldigt enkelt trick sätts hela den bekanta världen ur spel.
För
på den här skolan finns bara killar, och alla är de homosexuella. Detsamma
gäller lärarna. I den här skruvade intrigen, som kan leda tanken in på science
fiction, är förstås också lärarna homosexeulla. Alla ligger med alla. Romanens
undertitel lyder ”Sodomitisk melodram”, en beteckning som är både absolut
rimlig och fullständigt missvisande.
Magistern,
huvudperson, har sadomasochistiska lekar som han utför med eleverna utifrån
strikt reglerade former. Gullgossen Charles är hans begärs dunkla mål, men någon
har ristat in ett budskap i dörrkarmen till hans arbetsrum. Charles, den
förtrollade gullgossen, slinker ur hans händer, och i stället ställer han hågen
till ett gäng killar som kallas ”Hyenorna”.
Lekarna
är alltså en typ av bestraffning som Magistern ägnar sig åt, i denna
anarkistiska och upp- och nedvända värld. Att allt sker så öppet är till en
början chockerande, och ska förstås inte tas som någon intäkt på ett
realistiskt berättande. Folkhammar skruvar till världen, men det speciella är
hur han utifrån detta förvrängda perspektiv hittar nya sätt att kommentera den
befintliga verkligheten.
Skolinteriören är precist infångad av
Folkhammar, och det är lätt att se allt framför sig – nästan för lätt, och att
det visuella ibland presenteras på bekostnad av psykologisk fördjupning. Att i
den mån det går att hitta brister i en så trots allt välskriven historia ligger
det i att det blir för mycket yta. Men förvisso, det är också lätt att följa de
olika elevgrupperingarna, som givetvis har en del att säga om rangordningar
även i de så kallat normala skolorna. Men också om maktförhållanden, ett ämne
som inte är så utforskat av den svenska samtidsromanen. Den sammansvetsande
gruppen ”Hyenorna” lär oss en del om sådant.
Är
det teatraliskt? Ja, för melodramatiskt blir det, och det är en farlig genre
att träda in i. Det blir nästan undantagslöst löjeväckande, och klichéerna
radar upp sig. Nu ska sägas att Folkhammar för det mesta lyckas undvika att bli
klichéernas fånge eller slav, utan mer utnyttjar han dem som katalysatorer för
att ta sin berättelse i nya riktningar. Påfallande ofta åt det poetiska hållet,
och det är fint att följa hur detaljer växer fram – missa inte Magisterns ärr
på halsen, till att börja med.
Vad
man kan lära av Folkhammars besynnerliga roman är kanske något om vådan av att
vara homosexuell, att det inte är så lätt ens i en miljö som är så tillåtande
som den här. För det fiktiva är så påtagligt ändå, och ska väl inte uppfattas
som något annat än en tillfällig oas, en önskedröm kanske. Men det förhåller
sig ju så med drömmar att man ska passa sig när de väl slår in.
Bland
årets många skolskildringar – jag tänker på Daniel Blixts diktsamling Utvecklingssamtal och Malin Hedins roman Inte gå under bland annat – sticker
Folkhammars ut. Den är välskriven, underhållande och tänkvärd på ett sätt som
de andra inte ser skuggan av. Det är befriande och uppfriskande att läsa någon
som vågar utmana fantasin, och genomföra ett konsekvent experiment, som
samtidigt är så skickligt utfört att spexet inte tar över. Roligt som fan, men
också med en udd som fastnar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.