Johan
Davidsen debuterar med diktsamlingen Jeg
kan ikke hjælpe dig med dine problemer. Han är född 1985, samma år som Bret
Easton Ellis debuterade med Less Than
Zero, och sällan har jag väl sett Ellis nihilistiska arv förvaltats så väl.
Ja,
även här är tillvaron glåmig för protagonisten, en relativt ung man som lever i
en avslagen relation med en kvinna. De har trivialt sex, dricker dåligt öl,
lyssnar på dålig musik (Flaming Lips, Katy Perry, Taylor Swift). Inga
märkvärdigheter alls. Han flyttar till Berlin för att plugga sociologi, hon
kommer dit och de har likgiltigt sex. Mellan dem bereder sig den stora tystnaden
ut sina prosaiska eller bara obefintliga vingar. Avståndet mellan människor, så
precist infångat i dessa rader: Jeg kan prøve at forstå, men jeg kan ikke
hjælpe dig med dine problemer”. Hon träffar andra, men blir han svartsjuk? Nej.
Davidsen
skriver prosadikt, ibland hyperkorta, endast en mening. Humorn är absurd, något
jag välkomnar: den är oväntad och drabbande, följer ingen snitslad bana mot
enkelt inhöstade poänger. Kritiken mot samtiden riktar in sig lika mycket mot
huvudpersonen själv. Egoismen, cynismen. Det är skrivet på indolensens tonfall,
på ett idiom som är så vardagligt och icke-poetiskt att det är nästan
provocerande.
Det
är den totala lojheten som det handlar om, och då kan Ellis ses som en
referens, eller den Rimbaud som skrev sitt ”Uppbrott”: ”Sett nog. Visionen mött
i alla vindar. / Fått nog. Städernas sorl, på kvällen, och i solen, och alltid.
/ Förstått nog. Livets hållplatser.”
Hur
blasé får man vara? Det finns ett uppenbart realistiskt spår i det gråa som
Davidsen skriver fram. Om Rimbaud hade gnistan, har Davidsen bara tomheten som
följeslagare. Den tomhet som följer av för närgången kontakt med internet. Den
onda cirkeln som ritas av vanmaktens förfarna händer. Rör han sig mot ett
sammanbrott. Nä, inte ens det, höll jag på att säga. Självmordstanken finns
där, men långt ifrån för att skapa dramatik eller ens tröst.
Undertryckt
finns ett smärtsamt rop, men det är kväst, och lägger sin sordin över texten.
”Lørdag morgen kl 8. sner det ind i hovedet på mig på Nørrebrogade. Jeg er
allerede ældre, end jeg gerne ville vare.” Över huvudet på den traumatiserade
mannen cirklar helikoptrar, ungefär som över Martin Sheens Willard i
inledningsscenen av Apocalypse Now!.
Här rör sig helikoptrarna mot Rigshospitalets tak, något som kan indikera ljus
(de räddar liv) eller mörker (de påminner om sjukdom och död).
Det
är berättande, gestaltande, men händelseförloppet är förlamat. Nu är det
förstås avsikten, och jag kommer ihåg att svenska kritiker blev förbannade på
Bret Easton Ellis när hans debutroman kom på svenska. ”Dravel”, ”Skitroman”,
och så vidare. Och för att läsa något av intresse om honom fick jag vända mig
till norska och danska litterära tidskrifter, för det var omöjligt att i de
svenska motsvarigheterna hitta artiklar om andra författare än Sven Delblanc
och Göran Tunström.
Så
jag går inte i någon kritikerfälla av enkla provokationer. Davidsens bok är
helt enkelt genomrealistisk, ungefär som Ellis roman var. Som replikskiftet löd
i en av hans senare romaner, Glamorama:
”- No hard feelings?
- No feelings at all.”
Det
är ju så det känns att läsa den här
boken. Livet: i stället för att bli deprimerad blir man bara uttråkad, och det kanske
låter bättre i någons öron, men det vete fan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.