I
sin nya roman vänder sig Aris Fioretos till det politiskt instabila 70-talet
för att berätta om en gravid kvinna. Det är stilfullt skrivet, men framför allt
ett fängslande porträtt av en fängslad kvinna.
Hon
heter Maria, men vi uppmanas kalla henne Mary. Ett annat namn är ”13-1-18-25”,
vilket är hur hon knackar fram sitt namn i fängelsecellen, utifrån det
sifferräknade alfabetet. Eller ”73-3”, som är årtalet hon fängslas och det
nummer hon har i ordningen. Eller ”Sofia”, som hon får heta när hon torteras
och får en identitet som inte ska gå att spåra av den händelse att döden
inträffar.
Det
är den mångförslagne Aris Fioretos som ligger bakom denna intrikata lek med namnbyten
i sin nya roman Mary. Hon är en tjugotreårig
arkitektstudent som grips samma dag hon ska meddela sin fästman – ”Trädet” –
att hon är gravid. Han är revoltör, i detta fiktiva land som förevisar likheter
med det icke-fiktiva Grekland. Det är november 1973. Och Mary har ”en knuten
näve jubel” i magen.
Mary
förflyttas till en ö full av obehagliga ”krafsare” (råttor) tillsammans med
några andra kvinnor och en femårig pojke, Iosef. De ska iordningsställa
baracker åt kommande politiska fångar. En av fångvaktarna – Sokrates – ges det
olyckliga ödet att bli förgiftad, och Mary misstänks, och torteras med
elchocker.
Nyheter
om undantagstillstånd i hemlandet når henne som fragment i vinden. Ovisshet och
oro kring hur det går för ”Trädet” samsas med ovissheten och oron kring det som
växer fram i hennes mage.
Det
är som vanligt hos Fioretos, skickligt gjort. Ingen skriver väl stiligare
svensk prosa, men om han tidigare nästan slagit knut på sig själv i sin iver
att kollra bort läsaren med fyndigheter är han här något mer återhållsam. Det
tjänar berättelsen på: vi inbjuds närvara i Marys vedermödor, att dela hennes
öde. Hon är en sällsynt levande romangestalt.
Vi
stiftar också bekantskap med mänsklighetens värsta och bästa sidor, i tortyren
respektive kamratskapet som växer fram mellan kvinnorna. Tyvärr är de andra
kvinnorna anonyma, och gör inget nämnvärt intryck. Mellan Mary och en sköterska
växer dock en oväntad vänskap fram, av det burdusa slaget.
Fioretos
skriver fram tingen och ger dem en sällsynt lyster. Det gäller detaljer som
spelkort, cigarettaskar, tvålbitar, men framför allt granatäpplet. På en
utflykt med fästmannen kramar han ett granatäpple så hårt att det spricker, med
väntat resultat: ”Handen var en fontän av begär.” Senare liknar Mary de
myggbett hon får när de sover nakna på terrassen, då ”oförsiktigheten”
inträffar, med granatäppelkärnor.
Det
här är en roman som lever på sin lågintensiva spänning. På så sätt liknar det
ju en graviditet, och det är möjligen märkligt men den här gången otvivelaktigt
att en manlig författare skriver insiktsfullt om den kvinnliga erfarenheten.
Sannerligen
är litteraturen en träffpunkt för livets stora paradoxer, och Aris Fioretos är
bra på att hitta till dessa. Här finns gott om ögonblick som fascinerar och
fängslar läsaren, och skapar förutsättningar för att vi ska lära känna den
minnesvärda Mary.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 7/9 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.