Novellen
har inte särdeles gott rykte i den svenska litteraturen. Åsa Foster hör till
undantagen, och var en av förra årets piggaste debuter. Det var med novellsamlingen
Man måste inte alltid tala om det,
som skildrade ett nutida Sydafrika fortfarande präglat av spänningarna efter
Apartheid. Det var noveller där du aldrig kunde kosta på dig att vara säker på
vad som skulle hända.
Nu
återkommer hon med en minst lika stark samling: Förresten gör folk så märkliga saker nuförtiden. Hon har lämnat
Sydafrika för att placera sig i Skåne, där tio olika öden skildras. Det är en
jämn samling – jämn i bästa mening, för boken ger ett väldigt homogent intryck,
där ingenting kunde ha strukits.
Foster
skriver relativt traditionella noveller. Det som orsakar förbehållet ”relativt”
handlar om en förskjutning mot det oberäkneliga. Hennes karaktärer är sällan
nöjda med sin tillvaro, och vill vidare, få ut mer än sin beskärda del. Och så
straffas de? tänker du.
Nja,
man kan lika gärna säga att de belönas med sina straff, för det är sanningen
som får sista ordet. De lockas av förändring, till vilket pris som helst. För
att undkomma tristessen.
Det
som skildras i den här boken är varierande former av katastrofscenarier.
Katastrofer av mindre dramatiskt slag, förvisso. Ändå leder det till stor
spänning som gränsar till skräck.
”Skadedjur”
är en bra skräcknovell, som arbetar med subtila metoder. En ung kille jobbar på
bilaffär, och åker med som försäkring när en attraktiv ung kvinna provåker
företagets dyraste bil. Killen har ambitioner som bromsas av en kollega, men så
passande det skulle vara om kollegan försvann. I sin lägenhet har killen en
katt som jagar möss, och man förstår att kvinnans levebröd är något liknande. Det
som ter sig som högst förutsägbart blir chockerande, med en avslutning som i
skräckavseende ställer John Ajvide Lindqvist i skamvrån.
Bästa
exemplet är annars ”En hamn i stormen”, som för ovanlighetens skull utspelar
sig under flera års tid. Ett par, mannen flänger runt på jobb – bland annat ett
bygge i Jönköping – medan kvinnan tar hand om barnen. Så infaller sig
misstanken hos mannen att yngsta dottern inte är hans: tanken uppstår bland
annat för att en grannkvinna flirtar med honom, en obesvarad flirt. Han
beställer ett DNA-test på posten, och givetvis fattar man att det här kommer
att sluta illa.
Han
är en av dem som råkar sätta igång något som sedan inte kan hejdas. Det kan
påminna om Ruben Östlunds filmer, dessa moraliska dilemman som sätter ett
obehagligt finger i sidan på oss som konspiratoriskt frågar hur vi skulle ha
uppfört oss i en liknande situation.
Och
så är novellerna roliga, på ett oväntat sätt. Det kanske tar emot lite att
erkänna det, men det som blir storartad humor är ofta farlig, på gränsen till
det förbjudna. Sådant som du inte på förväg visste att du skulle skratta åt.
Och Foster är bra på det här, att lämna sådana överraskningar i läsarens knä.
Novellen
anses inte ha lika stor kommersiell potential som romanen, men jag kan inte nog
rekommendera den här boken, inte minst då till dig som är skeptisk till att
läsa noveller, kanske i synnerhet från svenska författare. Här får du alltså
chansen att utsätta dig för liknande etiska spörsmål som Östlund ägnat sig åt i
flera filmer, och eftersom de har blivit så populära tycker jag att Åsa Foster
förtjänar att norpa åt sig den publiken.
noveller har fått ett lyft, vi har ju en kanadensisk Nobelpristagare som skriver noveller. Novellix ger ut noveller, vackra både till innehåll och utseende, gamla klassiker. https://novellix.se/noveller/
SvaraRaderaMm, det kanske börjar hända saker på riktigt, det har också kommit ett par st riktigt bra svenska novellsamlingar rätt nyligen.
SvaraRadera