På omslaget sitter
poeten själv, Asta Olivia Nordenhof, i ett opersonligt rum som
liknar ett hotellrum, omgiven av spritflaskor, coca-cola,
parfymflaskor, värktabletter, såsflaskor, böcker, en bärbar
dator. I träningskläder, rökande en cigarett med röken ifylld med
ett blyertsstreck, ovanför författarnamn och boktitel inskrivna med
barnsligt spretande bokstäver. Blicken rakt mot kameran. Kaxig?
Uppgiven? Lekfull? Blasé? Road? Uttråkad? Nyfiken? Sprallig?
Behärskad? Kanske allt detta, och kanske det är så poeten ska
förhålla sig till världen. (Som ”det tomma” i Tranströmers
dikt, det som viskar: ”Jag är inte tom, jag är öppen”.)
Boken heter Det
nemme og det ensomme och utkom förra året på det kaxiga
förlaget Basilisk, och det är bland annat tack vare Elisabeth Friis
lovord i senaste Lyrikvännen som jag tar mig an den. Den utkom strax
innan Yahya Hassans omtalade debut, ändå var det ingen svensk
kritiker som refererade till Nordenhof – något som förvånar, då
det finns en del likheter, både språkligt och tematiskt. Hassan
skriver versalt, Nordenhof nästan undantagslöst gement.
Sålunda även här
en uppväxtsskildring som blir en nedstigning i misären, med
övergrepp och våldsamheter, om än mindre grafiskt skildrade.
Nordenhof arbetar med snabba intryck – med ett rastlöst otåligt
tonläge, som nästan får texten att stegra sig i början. Men redan
i första diktens avslutning visar hon att hon behärskar sina
verkningsmedel, med den enkla (”det nemme”) slutsatsen: ”nerverne
er galere end jeg”. Intensiteten har nära till galenskapen. Så
var det ju också i Hassans bok, med en direkthet som antingen kan
uppfattas som påträngande och avskräckande eller fascinerande och
inbjudande. Svenska kritiker brukar läxa upp svenska poeter när de
svär, för poesin ska hållas fin, medan de har lättare för att
gilla det hos danska poeter, kanske för att det sker på avstånd,
och det vet vi ju hur danskar är.
Det finns också hos
många av de unga danska poeterna en stark verklighetsförankring,
oavsett om det är en biologisk sanning som förmedlas: diktjaget
heter Olivia, har en död mamma och pappa, men en farfar som hon
helst inte träffar. Minnen och upplevelser läggs sida vid sida på
något sätt, så att man inte säkert kan skilja dem åt. Hon
befinner sig både innanför och utanför familjevåldet, som vittne.
Samtidsmarkörerna finns här, om än de inte duggar lika tätt som i
Theis Ørntofts Digte 2014. Som Mats O. Svensson påpekade för två dagar sedan i UNT: dansk ung poesi just nu (Nordenhof är född 1988) är sensationellt stark.
Barnet växer upp,
upptäcker en fallenhet för bus och farligheter, och en drift mot
det otillåtna. Den revanschlusta som illustreras kan likna Anna
Odells i filmen Återträffen, eller varför inte Jarvis
Cockers hämndlystna låt ”I Spy”: ”jeg er gal / på mig selv,
på hele gentofte / det aktiepis / det rige pis / det rige liv / være
så nærig / pas på jeg kommer og plyndrer jer / med mine
barnebryster som er blevet gigantiske i mellemtiden / jeg har taget
tyve kilo på af de nye piller / her har i mig”.
Språket vet knappt
vart det ska ta vägen, är nära att brista av sin uttrycksvilja,
och svänger av mot engelskan ibland. Det är både talspråkligt
rått och poetiskt med snyggt bildspråk, ibland på samma rad, något
som förstärker intrycket av en viss valpighet, att det spontana
kunde ha tjänat på att bearbetas och redigeras hårdare. Å andra
sidan: är det perfektion vi vill ha i en diktsamling? Jag har nog
läst mer stringenta diktböcker, jag skulle med lätthet kunna räkna
upp flera dussin sådana svenska poeter som skriver ordentligare
poesi – men när presterar någon av dem lika drabbande poesi?
Det märkliga är
också att berättelsen följer en logik, att familjelivets
vedermödor tar sitt utlopp i en längre och ursinnigare tirad mot
flyktingpolitiken och synen på människovärdet när man mister sitt
arbete och blir bidragstagare. På pappret ser det ut att bli
svårsmält, men Nordenhof för ihop bokens skilda ämnen – som
också innehåller rörande sorg efter föräldrarna och kärleksbrev
till en man som heter Andreas – och den politiska pamfletten är
lika övertygande som de privata utgjutelserna. Då anar man nästan
hur omslagets ansikte blir mer än ett tabula rasa, att det uttrycker
mer en förtvivlan över sakernas tillstånd.
Boken visar hur
svåra erfarenheter ska hanteras, med ett underbart kaxigt recept:
når man er vokset
op med vold og sex, det pis, så skal man sone hele tiden
man skal forsage
djævlen og forsøge at blive god igen
men det gider jeg
ikke. uddrive djævle.
jeg har bættre ting
at tage mig til end at forsøge at blive pæn
det intresserer mig
ikke længere fordi
1) det er så
udmattende og kedeligt
2) det er
umuligt
Ja, man ska bli
självständig, och det är där boken utmynnar, och det bidrar till
det starka intrycket, att det avskyvärda ändå leder fram till
något hållbart, ett konstaterande att livet är värt att leva,
även det liv som kan innehålla, som här, avmätta underrättelser
om tillvaron som psykpatient och prostituerad. Trots eländet och
trots allt som står i ens väg – alternativet är ändå värre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.