När jag i höstas
berättade att jag skulle börja läsa böcker av Svetlana
Aleksijevitj fick jag höra att jag måste vara beredd på de starka
känslorna. ”Vad då?”, tänkte jag, och inbillade mig att jag
var redo. Jag var inte redo – det var omvälvande på många plan
att läsa Kriget har inget kvinnligt ansikte och Tiden second hand. Det går inte att förbereda sig för hur det ska
vara att läsa den här författaren. När Fredrik Strage i sin
fredagskrönika i DN talade om vantablack, en ny svartfärg som
rentav skulle få Siouxsie Sioux att kännas som Lotta Engberg, då
önskar jag att han hade läst Svetlana Aleksijevitj – för något
svartare finns inte.
Bön för
Tjernobyl. Krönika över framtiden är den tredje boken som
Ersatz ger ut på svenska, i Hans Björkegrens översättning.
Björkegren har tidigare översatt Boris Pasternak, Fjodor
Dostojevskij, Joseph Brodsky, Anna Achmatova och Anna Politkovskaja,
så Aleksijevitj är i gott sällskap.
Så vad är
Tjernobyl? För oss en metafor, men för människorna där en konkret
verklighet att leva i. Aleksijevitj tar med sig sin säregna metod
dit, tillbringar tre år i trakten och intervjuar hundratals
ögonvittnen och sammanställer alltihop i ett röstflöde, en mosaik
av röster som hålls ihop av det gemensamma temat. Bilden som
tecknas blir mer komplett.
För den läsare som
hade oturen att uppleva 80-talet blir det en obehaglig tidresa
tillbaka till det ohyggliga årtiondet. Vi lever förmodligen i detta
ögonblick i apokalypsen – vad det det nedskjutna MH-17-flygplanet
ovanför Ukraina kan leda till är för tidigt att säga. Och då, på
80-talet, med det kalla krigets upprustningar, och i Sovjetunionen
var tilltron till statens befogenheter stark – en tilltro som har
mattats av, vilket Tiden second hand tydligt visade – men
fortfarande finns åtskilligt av patriotism kvar, om än blandad med
den färska smaken av bitterhet.
Vad vi kan lära oss
av Aleksijevitjs bok är väl att det är dags att sluta bli tagna på
sängen när katastrofen inträffar. En tidigare utgåva från 1997
på svenska var inte lika omfattande som denna, har jag förstått
(den här har cirka 150 fler sidor). I det nyskrivna förordet menar
hon: ”Bara rädslan kan lära oss något.” Det ligger mycket i
det: först när vi blir rädda på riktigt kan vi dra lärdomar –
och vi behöver väckarklockorna, behöver påminnelserna. Rädslan
från bristande information som stärker oron.
För det är hybrisen som är människans största fiende. Arrogansen hos teknikerna, vetenskapsmännen. Aleksijevitj varnar – men till vilken nytta? Tjernobyl var en olycka, men den som vill ha en dokumentation över händelseförloppet söker förgäves – några svar på varför det gick så illa finns knappast heller här. I stället arbetar Aleksijevitj med att försöka fånga hur händelsen har format det enskilda människoödet. Det gör hon med hjälp av två lika starka historier, som hon bygger inledningen och avslutningen på, två oförglömliga berättelser. Dels änkan efter en brandman, Ljudmila Ignatenko, som trotsar förmaningarna och träffar sin man efter strålningen, och föder ett barn med levercirros och medfött hjärtfel. Dottern dör efter fyra timmar. Och dels hustrun till en sanerare, Valentina Timofejevna Anasevitj, som åser hur mannen förvandlas efter strålningen och blir vanskapt och hon först efter lång övertalning ger honom en spegel och hon förtvivlat tröstar: ”När du har kryat på dig en smula ska vi åka till någon ödeby, du och jag. Där köper vi ett hus och sedan bor vi där om du inte vill bo bland en massa folk i staden. Vi lever för oss själva.” Kort därefter dör han.
Det var 26 april
1986. I Sverige påverkades vi nog inte värre än att vi varnades
från att äta blåbär den sommaren, och vi lärde oss ett nytt ord:
bequerel. Det blåste över, vi fick annat att tänka på än denna
abstrakta händelse som var svår att ta in. Vår folkomröstning om
kärnkraften som bara var sex år gammal, och det är möjligt att
den aktualiserades under de följande månaderna. (Jag gjorde lumpen
då, hade dålig koll på vad som hände i nyheterna.)
Aleksijevitj samlar
de lösa trådarna, låter de olika rösterna stråla samman och
bilda nya mönster. Inte för att vi ska få den definitiva
förklaringen. Men vi kommer närmare händelsen, kommer närmare en
förståelse för hur det upplevdes. Av soldaterna och brandmännen
som var först där, av överlevarna som bodde där och bor kvar.
Enligt den norske
författaren Per Pettersson, som är stor i USA, är ”ärlighet”
en författares mest huvudsakliga uppgift. Jag tvivlar. Aleksijevitj
arbetar till exempel med andra medel, genom att vända på sanningen,
genom att skriva skönlitterärt kring ett dokumentärt material. Det
hon gör bra, så annorlunda, är att visa just hur individen
drabbas.
Lever vi i
apokalypsen? Annat än som mysig metafor då … När den blir
vardag, när du lever i den. När Aleksijevitj berättar om hur
avskyvärt djuren behandlades – hästar och hundar avrättades
mekaniskt för att inte strålningen skulle spridas – jämför hon
med koncentrationsläger i Auschwitz, med Kolyma. Är inte det
infamt? När Morrissey fällde liknande uttalanden anklagades han för att vara brutalt hjärtlös. Aleksijevitj kommer förmodligen att få
Nobelpriset i litteratur – och hon borde ges chansen att utveckla
den här tanken.
En återkommande idé
är att vetenskapsmännen har avlägsnat sig för långt ifrån vårt
ursprung, man kan för att förenkla säga att de har blivit för
mycket människa och för lite djur – för mycket av det rationella
tänkandet och för lite av instinkt.
Aleksijevitj
orkestrerar sina röster, låter dem ibland överlappa varandra som i
kören i de grekiska tragedierna. Det är inte rätt att jämföra på
det sättet. Kanske – men hon argumenterar övertygande för att vi
ska se det just så, som en tragedi. En tragedi för människan.
De grekiska
tragedierna går långt i sin ambition att visa de mänskliga
tillkortakommandena. I den här moderna tragedin blir det sida upp
och sida ned av det svartaste man kan föreställa sig. Det blir för
en modern läsare en påminnelse om hur vi ska förhålla oss till
det nya – för även om kärnkraft tidigare hade havererat, var det
en unik händelse. Hur ska man reagera, när man inte kan förbereda
sig? Ibland görs jämförelsen med krig, att där har (den ryska)
människan en vana, där vet man hur man ska göra, men hur gör man
när man ställs inför det nya och oväntade? Soldaterna som
skickades dit gjorde det soldater gjort i alla tider: agerade i
stället för re-agerade. Utan att tänka. Det är nästan så att
man misstror en del av historierna här. Som skämtet som återges:
”Man skickade upp
en amerikansk robot på taket. Den fungerade i fem minuter, sedan var
det stopp. En japansk robot fungerade i nio minuter, sedan var det
stopp. Den ryska roboten fungerade i två timmar, tills man skickade
ett radiokommando: 'Menige Ivanov, du kan klättra ned och ta en
rökpaus nu.'”
Tjernobyl blir ett
bibliskt straff. Apokalypsen? Vi skulle inte känna igen undergången,
så det är lönlöst att tala om den. Aleksijevitjs bok blir som
titeln utlovar en krönika som inte summerar utan pekar mot
framtiden, mot den värld vi håller på att bygga åt oss. Den skär
rakt igenom förhållandet mellan människan och tekniken, visar på
bristerna – att de mestadels återfinns hos människan. Den
mänskliga faktorn, ja, och att det är för sent att gå någon
annan väg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.