Om Borges inte hade
funnits, hade det varit nödvändigt att uppfunna honom. Så talade
Voltaire. Min upptäckt – när jag uppfann Borges – skedde när
mycket av hans sällsamheter inte fanns översatt till svenska, något
som sedan dess har korrigerats, även om mycket av hans icke-fiktiva
verk skulle tjäna på att bli tillgängligt på svenska.
Nu har Rönnells
antikvariat gett ut Sällsamma historier, en sällsam antologi
sammanställd av denne Jorge Luis Borges och Adolfo Bioy Caseres.
Borges skrev några deckare tillsammans med denne kollega (med
världslitteraturens mest avundsvärda initialer), och gav ut ett
antal andra kollaborationer, som den påhittade encyklopedin Manualde zoología fantástica tillsammans
med Margarita Guerrero. Torsten Ekbom har översatt och skrivit en
efterskrift. Det skulle bli Ekboms sista bok.
I
efterordet skriver han om hur Borges tyckte att Joyces Ulysses
är ett misslyckande – visserligen kan sådana kategoriska omdömen
förklaras av att det rör sig om två helt disparata temperament.
Dessutom hade ju Borges i en tidig recension hyllat boken, och det är
svårt att tänka sig en bok det går att vara lika ambivalent till
(när jag själv recenserade den i JP för två år sedan var jag
orättvist och onödigt hård, tycker jag i efterhand: boken har
blivit min albatross). Ekbom vill sätta ljus på Bioy Casares, och
uppmuntrar till att följa dessa herrars exempel, genom att betona
hur viktigt det är att vi förhåller oss skeptisk till den
etablerade kanon.
Vi
kan i boken följa hur citaten blir buljongtärningar som löses upp
och skapar något större. Man kan också roas av det Ekbom kallar
”en stilistisk åtstramning” av ursprungstexterna, en slags remix
av originalen. Vad de vill säga med det är kanske att man som
författare inte äger det man har skrivit, utan det tillhör en
gemensam skattkammare. Det är nog en universell känsla som delas av
alla som upptäckt vad som händer när man fattar vad som finns i en
bokhylla, att det alltid är något som är större än böckernas
fysiska format, att det materiella bara fungerar som en katapult för
något hisnande, något oväntat. (Om Borges hade twittrat, hade han
nog bara ägnat sig åt att retweeta.)
I
den här boken finns exempel på, för att återigen anknyta till
Joyce, epifanin – det benådade WTF-ögonblicket. Det som landar i
det oväntade. Magin finns i berättelserna, men också i vad som
händer när du läser dem – den häpnad som uppstår när din
skepsis möts av trollkonstens övertalningsförmåga. Att berätta
något är inte litteratur; det är när det berättade övergår i
fantasi som litteraturögonblicket föds.
Och
födelse är vad det handlar om, märkliga skapelseberättelser.
Drömmar, varsel, sammanträffanden, osannolikheter, nycker, slump,
infall, elakheter, paradoxer … Allt som smeker, eller smeks av,
vansinnet.
Nu
kan invändas: är det då lysande litteratur? Detsamma kan invändas
mot Borges egna noveller, som ibland fungerar bättre när man tänker
på dem eller återger handlingen i dem. Det är ju ett personligt
urval, och några av exemplen hör väl inte till mina favoriter.
Nonchalansen och stringensen är lika goda kålsupare. Men du tappar
ändå hakan oftare än du himlar med ögonen.
För
att ta ett exempel, från Johannes Cambrencis (notera de
anglicistiska initialerna) verk Animadversiones (1709):
”Som
alla vet är Gud fader inte äldre än Gudssonen.
När Sonen skapades frågade Fadern honom:
– Vet du hur jag bar mig åt när jag skapade dig?
Sonen svarade:
– Genom att imitera mig.”
Jag misstänker att denne JC endast existerar för den som tror på
honom – eller endast inom denna boks pärmar. Det vill säga, från
och med den första publiceringen av antologin 1953, därifrån och
för alltid. Och från och med denna svenska översättning också
för ett svenskt medvetande.
Borges författarskap
är av det expanderande slaget: ju mer du läser av honom, desto
mindre överblick tycks du få. Ändår är det ju trevligt att med
böcker som denna upptäcka hur du kan lägga bit för bit av detta
1900-talets mest märkvärdiga litterära bygge. I en av sina
oförglömliga bilder sammanställer han spegeln och samlaget som
avskyvärda – då båda ökar människornas antal. Det Borges gör
med sina texter är att hålla upp spegeln för läsaren, med sina
oändliga paralleller, likheter, analogier, dubbelgångare.
Vill läsare spegla
sig? I gårdagens DN läster jag den glädjande nyheten att småpojkar
läser mer böcker nu än de gjorde vid en tidigare mätning. Enligt
rubriken vill pojkarna läsa om sin egen verklighet, vilket borde
kunna ifrågasättas. När jag själv var småpojke läste jag bara
science fiction och skräck och deckare och äventyrsberättelser och
superhjälteserier. Verkligheten – barnsliga kompisar, mobbare och
sadistiska lärare – var inget jag ville läsa om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.