Efter att under
10-talet ha gett ut en novellsamling, en diktsamling och en bok med
kulturkritik, ger Mattias Jeschko-Edberg nu ut en roman. Som att ligga i ett tomt badkar kallas åtminstone en roman, men
till sin yttre form liknar det mer dramatik, med två karaktärers repliker. Till
sin inre form liknar det mer en essä om ett förlorat Sverige.
Det inleds med den
amerikanska soldaten Thersites, som 2004 slåss i Irak-kriget. Jag hinner tänka
att det är ovanligt med krig i svenska romaner, om det inte rör sig om
dystopier eller om historiska romaner. Vi har ju inte haft krig sedan 1809. I
skildringen av Thersites balanseras det närgångna med det distanserade, men
krigsscenerna är ett villospår – hinner jag tänka, innan jag rättas av
författaren, på ett ganska finurligt sätt: kriget har trots allt med
berättelsen att göra.
För vad som vidtar
är då dialogen mellan de forna vännerna Alzbeta och Camilla, som återser
varandra i nutid på Teneriffa. På 90-talet pluggade de i Umeå, och nu har de på
var sitt håll åkt på resa ensam. Alzbeta för att supa och slippa tänka på sin
döende mor, Camilla för att få paus från sin familj.
Det här är en roman
som på sätt och vis försöker återskapa ett förflutet. Till en början befarade
jag att Camilla och Alzbeta inte skulle ha något annat att prata om än sina
gamla minnen, så som det brukar vara när kompisar från förr träffas. I början
är deras konversation också trevande. Men det visar sig att Jeschko-Edberg har
annat på sin agenda.
Här finns en
uttalad blick bakåt, som också fanns i diktsamlingen Eldträd tidig morgon från 2013. Både Camilla och Alzbeta upplever
sig ha misslyckats med livet, kanske en vanlig erfarenhet för den som likt dem
nått 40-årsåldern. Deras lott är så futtig, menar de, men då jämför de med sin
föräldrageneration, som hade det så väl förspänt. Sanningen är ju att vi aldrig
kommer att få det lika bra, och det som är bra med Jeschko-Edbergs roman är att
den inte nöjer sig med att registrera detta förhållande, utan den ger sig in i
en diskussion om det samtida Sverige. Ett ställningstagande, och en roman om
åldrandet, om den frihet som det öppnar för, men också om det vemod som blir
dess konsekvens.
Men det är också en
roman med ett tydligt klassperspektiv, som vill diskutera varför samhället har
blivit som det har blivit, med större klyftor mellan de som har och de som inte
har. Som när Camilla avslöjar hur klasstillhörigheten styr över ditt bemötande:
”säger du att du är arbetarklass så är det så du blir behandlad. Det är så
accepterat. Ingen förväntar sig något annat längre.”
Här är det Alzbeta
som dricker mer än olämpligt mycket. Varför ballar man ur? Jo, på grund av
orsaker, skulle jag vilja svara, med hänvisning till den här romanen. Samhället
har alltid varit snara att döma de som faller ifrån, men ärligt talat är det
mer förvånande att inte fler gör det. Som Alzbeta säger: ”Frågan är väl inte
hur vi ska bli lyckliga utan hur vi ska lära oss leva utan lycka.” Livet är
tungt i sig, för mycket att bära för människan, och det är en bedrift av
Jeschko-Edberg att med så enkla medel visa hur ett människoliv ter sig.
Han har också
hittat en lämplig form för sin roman, med dialogen. Det finns också en tonträff
i replikerna, som gör de båda kvinnorna till levande och trovärdiga gestalter,
helt enkelt till genuina människor. Det är skickligt gjort, det vill säga att
utan att begagna krystade metoder väcka liv i dem. De blir var och en
ömkansvärda, men inte ynkliga. Han undviker också det raljanta drag Lena Ackebo
gav sina charterresenärer i Världens
vackraste man.
Därför tycker jag
att Jeschko-Edberg visar att 90-talet verkligen var en annan tid, och att det
är motiverat med denna blick bakåt. För jag inbillar mig att 90-talet också
hade ett annat litterärt klimat, då de större frågorna diskuterades med ett
större allvar. Mitt intryck är att majoriteten av svenska romaner nu är
ängsligare över att inte vara till lags, att den nu har anpassat sig för att
överleva en bistrare marknad och därför bara skrapar på ytan för att inte
uppröra sina läsare.
Därför ska du bara
läsa den här romanen om du tröttnat på romaner som smeker dig medhårs.
Bra. Tack!
SvaraRadera