Med sina expansiva
diktsamlingar bygger Gunnar D Hansson ett livsverk av unikt slag. Hans nya bok
är full av det slags insikter du inte visste att du behövde, men som i
efterhand visar sig vara oumbärliga .
Vad i herrans namn
är Tapeshavet? Ett postglacialt
havsområde från stenåldern (ca 6000-8000 år sedan), som utgörs av dagens
Skagerak och Kattegatt. Det är också titeln på Gunnar D Hanssons återkomst som
poet, åtta år efter Lomonosovryggen,
en expansiv och oavbrutet fängslande diktsamling som här får sin naturliga
fortsättning.
I en bok som
trotsar all beskrivning. Inom dess pärmar ryms allt från ett brev till Leif GW
Persson med en vädjan att han ska intressera sig för att undersöka Bellmans
möjliga vistelse på Röe gård 1763, till arkeologiska notiser. Och däremellan:
en promenad i sällskap med poeten Anne Carson, reseskildring, dagboksanteckningar,
klimatdikt, foton, essäer om författarskap, lekfulla allusioner, lyriska
fyraradingar med anor från medeltiden. Med mera.
Slår du följe med
Hansson – vilket du har all anledning att göra, om du är en nyfiken själ –
hamnar du mitt i en alternativ litteraturhistoria, där de förväntade namnen
samsas med de mer oväntade. Här får du träffa den relativt bortglömde
40-talspoeten Ingrid Nyström, liksom den förmodligen mer bekante Vilhelm
Ekelund. Med flera.
Så, vad är det då
Hansson gör, hur skriver han? Det är ett skrivande som uppmärksammar och vårdar
detaljen. De inslag som annars flimrar förbi i tillvaron, men som han med
metodisk hand fångar in och berättar om för oss. Att läsa honom blir då en
respit från den stressade vardagen. Genom att avtäcka lager efter lager av
litteraturhistoria visar Hansson att en poet också kan arbeta arkeologiskt, och
att det som ter sig vara smuts kan vara guld.
Det är en bildande
bok, på det försynta sätt som kan ge insikter du inte ens trodde var möjliga.
Det är lärodikt som aldrig blir docerande. Hansson är alldeles för underfundigt
rolig för det. Och rolig på ett sätt som inte blir krystat eller ansträngt.
Ofta är humorn så nedtonad att du måste läsa två gånger för att fatta att det
är roligt. (Med andra ord: subtil humor, motsatsen till 100 % av den skojfriska
stand up-scenen.)
När jag läser rader
som dessa en andra gång fnissar åtminstone jag: ”Förlåt om jag är
okoncentrerad, det beror nog på den lätta / ekolösa livsleda som ibland
infinner sig i för mig obekanta / landskap, men kanske svävar du några
centimeter / för högt och stänker ditt lokala vigvatten på fel ställe.”
Mycket har skrivits
om Hanssons långsamhet, och denna aspekt kan inte nog betonas. Här tänks tanken
klart först efter långa omvägar, sidospår, avvikelser. Det är också där, vid
sidan av det allmänna, som Hansson hittar sina nya insikter, som förmedlas till
läsaren med en noggrannhet som är uppfordrande. Det här är kulturhistoria
förankrad i nutiden.
På senare år har
svensk poesi vitaliserats av ett flertal poeter med expansiva anspråk. Däribland
de yngre Johan Jönson, Lars Mikael Raattamaa, Marie Silkeberg, men också från
en äldre generation, som Göran Sonnevi. Även om Gunnar D Hansson hör till denna
tradition har han plöjt en helt egen fåra.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.