Leo Perutz
mästerverk från 1951 återutges nu på svenska, och det är en fantastiskt
fantasifull roman. Här finns en nyckel som låser upp den grå verkligheten och
leder oss till en förtrollad plats.
Så märkvärdig
litteraturen är. Länge har författarnamnet Leo Perutz förekommit i periferin
till science fiction och fantasy, som föregångare till många senare utövare i
dessa genrer. När jag sent omsider läser hans obestridliga mästerverk Nattetid under stenbron i nyutgåva –
suveränt översatt av Sven Christer Swahn – upptäcker jag en smärtsamt
realistisk roman.
De hårda
omständigheterna sätter djupa spår i berättelsen, eller berättelserna, som vore en mer adekvat term, då det är en
romankonst som krackelerar i fjorton berättelser vars trådar löper samman med den
hållbara skörhet som bara tiden är förmögen att skapa. Och tiden är avgörande:
dels perioden 1924-1951, då romanen skrevs, och den epok i skiftet mellan 1500
och 1600 som den utspelar sig i.
Skådeplatsen är
Prag, där kejsaren har slösat bort statskassan. I kulisserna rör sig ständigt
den gåtfulle Mordechai Meisl, en insidiös finansiär med dolska planer. Ur de
enkla förutsättningarna vävs mångtydiga berättelser, eller kanske man kunde
tala om krönikor, om de stackars människor som utsätts för ödets nyckfulla
spratt.
I grunden har
Perutz ett förtroendeingivande tonfall. Det är inte medgörligt, men snärjande,
och med det lurar han in läsaren till sin sällsamma värld där hundar, rosor och
brunbjörnar börjar tala som människor. Det är ett gränsöverskridande verk, som
kanske har mer gemensamt med romantiker som den excentriske E.T.A. Hoffmann än Kafka,
som han ofta jämförts med. Perutz råkade under en tid jobba på samma
försäkringsbolag som den ett år yngre Kafka, men de verkar inte ha haft något
större utbyte av varandra.
Det är en
litteratur som till fullo utnyttjar fiktionens resurser. Med modernitetens
intåg under det tidiga 1900-talet följde, med sociologen Max Webers ord, en
”avförtrollning”. Syftet med Perutz mystiska prosa är förstås att återförtrolla
världen, visa att estetik kan vara ett lösenord till en nödvändig värld som vi
kan kalla ”den egendomliga”.
Den historiska epok
Perutz skildrar uppvisar skrämmande likheter till den samtid som tvingade honom
själv att gå i landsflykt från Österrike till Palestina. Människorna i det sena
1500-talets Prag möts av liknande öden, drabbas av samma olyckor och har den
grinande oturen i sina ansikten hela tiden.
Rikedomen är
förgänglig, och intrycken är opålitliga. I Perutz märkligt sammansatta och aktuella
roman visas hur kvickt pendeln svänger, hur vi när som helst kan ställas inför
situationer vi inte är beredda på.
Ett råd, slutligen,
till dig som vill uppleva den magi det är att läsa denna spännande författare:
släpp kravet på att följa intrigen. Försök inte att hitta de röda trådarna, för
det är ingen snitslad bana här. Följ bara den osvikliga fantasin hos Leo Perutz,
och upptäck hur han vakar över sina karaktärer, främst Mordechai Meisl, och
över oss, hans häpna läsare.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 3/10 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.