Att vara konsekvent
i sin tematik, det är något underskattat och svåruppnått hos
svenska litteratörer. De – vi – vacklar, byter fot, ändrar
uppfattning. Ibland av nödvändighet, ibland av opportunism, ibland
av feghet. Men att löpa hela konsekventlinan ut kan innebära att
måla in sig i ett hörn, där du sedan får stå med sådana typer
som Göran Lambertz och Marcus Birro.
Thomas Nydahl är
konsekvent, och jag har tidigare kallat honom något av den modigaste
svenska skribenten. Som bekant har han sedan några år helt avslutat
sin gärning som skribent i dagspressen, och ägnar sig nu
uteslutande åt bloggen Occident och sina böcker som ges ut av egna
förlaget, med samma namn som bloggen. Möjligen sluts en av många
cirklar när han redan på 70-talet gav ut böcker på ett förlag
med samma namn.
Hans nya bok heter
Solitär i nyspråkets tid, en titel som elegant fångar in den
tematik han ägnat sig åt en längre tid nu: hur behovet av ensamhet
ökar i takt med samtidens allt större förtjusning i det
floskulösa. Det är en bok som jag verkligen såg fram mot att läsa,
då den fortsätter en tanke som han presenterade i boken Den
tysta zonen från början av 2000-talet.
Poeten Urban
Andersson har skrivit ett förord som betonar Nydahls förankring i
en alternativ litteraturhistoria – så som alla litteraturhistorier
bör vara alternativa och unika och individuella. Som läsare ska vi
annektera våra favoriter, och inte bry oss om vad andra har för
åsikter.
Samtidigt som
Nydahls stil är beroende av dessa starka förebilder, däribland
Cioran, Bernhard, Pessoa, Camus, är det ett sätt att skriva som
känns helt avslappnat och befriande fritt från ängslighet och
sneglande mot uppskattningens artiga applåder. Det är en stil som
kan vara burdus, rättfram, men alltid uppriktig och vädjande till
en förståelse, och framför allt inriktad mot kommunikation och
dialog.
Där skiljer sig
Nydahl från exempelvis Bodil Malmsten, som under 00-talet skrivit
liknande böcker som också utgått från en blogg. Som Nydahl mot
slutet av sin bok påpekar är också Malmsten ett stort fan av
Bernhard, men hon liknar en katt med sitt skrivande, i det att hon är
så medveten om blicken på henne, att hon anstränger sig för att
få sitt bekräftelsebehov stillat: en katt poserar alltid. Nydahl
liknar i sitt skrivande mer en varg, möjligen en räv. Nydahl väljer
Ciorans ord om det nödvändig i att vara ”i konflikt med sin tid”,
något nog Malmsten aldrig skulle förstå. Här görs motstånd,
spjärnas emot.
Blicken mot samtiden
är mer sorgkantad än ältande. Att skriva är opinionsbildande,
argumenterande. Man ska göra det man är bra på, och Nydahl skriver
bra. Man ska infiltrera sina tankar i andras medvetande. Men man ska
också infiltrera sig själv, och jag gillar verkligen när han så
att säga överraskar sig själv, går utanför rollen som gnällig
farbror. Där finns de nya insikterna, den sortens epifanier som jag
tror är nödvändiga för det skrivande som må vara introvert men
som ändå måste vara utåtriktat och vilja beröra sin läsare.
Om man nu som Nydahl
mer eller mindre gett upp om medmänniskans förmåga att leva
värdiga liv, då är cynismen nära. Kanske misantropin ännu närmre
till hands. Det är inte svårt att förstå varför Cioran betyder så mycket för
Nydahl, eller varför han väljer just följande citat från Pessoas
Orons bok: ”För att kunna skapa har jag förstört mig
själv. […] Det är mycket länge sedan jag var jag […] Att
skriva är för mig att förakta mig själv, men jag kan ändå inte
låta bli att skriva.” Det känns som mina egna ord, och så tror
jag också de uppfattas av Nydahl.
För, allvarligt
talat, varför skriva? Varför hålla på, varför fortsätta år
efter år med något som angår så få människor? Nydahls svar
liknar mitt: ”Flykten kan i bästa fall beskrivas som en vilja till
förändring, i sämsta fall som att slippas konfronteras med
vantrivselns egentliga orsaker.” Att skriva: en flykt, men också
en frihet, i den mån flyktingen kan vara fri. Åtminstone som ett
alternativ till något trängre, till det slaveri som andra fastnar
i.
Läsning är
eskapism, slogs fast på 80-talet när jag började läsa, och andra
människor pläderade för andra sorters engagemang, det vill säga
att delta i samhällsdebatten eller gå med i demonstrationståg. Men
gör fackeltåg verkligen världen mindre ondskefull? I dagens DN
läser jag om indiska unga kvinnor som utsätts för sexuellt våld i
Indien: vad hjälper ett fackeltåg?
Läsning är
motsatsen till eskapism, hävdade jag på den tiden, men jag är inte
längre säker på att det är så enkelt, att läsning (och
skrivande, i den mån det är så stor skillnad) innebär att
konfrontera – framför allt konfrontera sig själv. Som läsare
tillhör Nydahl de generösas fåtaliga skara: de som läser med
tacksamhet, som läser med positiv blick och utan fördömande.
Det som håller ihop
den här spretiga boken med sin mångfald av intryck och infall är
ju konsekvensen i tankarna. När man byter tråd så ofta måste det
finnas någon bärande idé som håller ihop, och det är allvaret,
där det går att läsa den här boken som en väckarklocka. Allt för
många är ju nöjda med det liv de lever, där de inriktar sig på
struntsaker och lägger energi på dumheter.
Nydahl skriver öppet
om sin panikångest, sina långvariga krämpor, om hur svårt han
tycker det är att ha människor omkring sig. Samtidigt som han
betonar sin ålder, och hur den gör honom mer självständig, liknar
han barnet i sin nyfikenhet och förtjusning. Vi åldras bara på ett
ytligt plan. Dessutom liknar han barnet i sin oförmåga att ge upp:
däri överskrider han den pessimism som han ändå identifierar sig
med. Pessimisten ger upp, men Nydahl fortsätter, och för det kan vi
bara vara tacksamma.
De två första
orden: ”I min”, och de två sista: ”djupaste förtvivlan.”
Däremellan ryms alltså en hel bok, ett helt liv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.