Att läsa innebär
att ställas inför det som svindlar. Niels Lyngsø har skrivit en
bok med två ingångar: Fremmed under samme hud. Du tvingas
välja var du börjar, då den ena versionen följer mannen, den
andra kvinnan. Första svindeln infattar sig då du möts av ett
motto hämtat från feministfilosofen Luce Irigaray (a slasher if
there ever was one), för är inte det ändå en kliché? Nä, menar
jag, utan låter tanken svindla till inför hennes blick: ”Toi?
Moi? C’est déjà trop dire.” (Du? Jag? Det är redan att säga
för mycket.)
För vad som följer
efter den feministiska ikonens ord är mannens version. Lyngsø har
skrivit en bok om sex. Alltså inte om erotik; om vi inte visste det
innan 50 Shades of Grey är det omöjligt att skriva (bra) om
sex, och jag tror inte att det är att säga för mycket att ”erotik”
blivit det nya skällsordet inom litteraturen.
Båda böckerna
slutar på sid 69: you do the math! Och här (mer än) antyds
att sex är det som inte låter sig översättas. Det kan inte
transponeras. Det är. När det formuleras är det inte längre sex,
eller med andra ord: i det ögonblick du (be)skriver går något
förlorat eller så går allt förlorat åtminstone alla känslor,
och här är det verkligen känslans språk som måste realiseras,
därför att intellektet kan bara (för)störa.
Lyngsøs bilder är
explosiva och explicita, och det är ömsom som att läsa en kokbok:
du tar oljan … Ja, kokböcker är ytterst taktila, med dessa kockar
som jämt och ständigt rör på råvarorna och fingrar på köttet.
Att tala om matporr handlar i första hand inte om bilderna, utan om
beteendet: handskandet.
Ibland blir ändå
Lyngsøs bilder för konventionella: ”din stjerne malker min
gudepik · nu blir den ofret · din røv nej hele din krop er et ·
sort hul som suger og · knuger så · intet undslipper”. Alltså,
det där svarta hålet har jobbat ofta och hårt för att få sin
position i den ”erotiska” litteraturen. Dock ska sägas att
Lyngsøs anspråk är högre än så, att han inte nöjer sig med att
beskriva (även om han också gör det). Det här har mer med Georges
Bataille att göra än EL James, att här finns transcendentala
anspråk. Att jämföra med Rorschach-testet är också välfunnet:
du ser det du ser, känner det du känner.
Att skriva utifrån
två perspektiv, två historier, två versioner, det är också
svindlande, och ger emfas åt det reciproka i sexualiteten. Det yttre
och det inre möts, i beskrivningar som ändå försöker säga något
mer än att bara beskriva sexuella handlingar (vaniljsex och lite
till). Inte heller blir det bara en version som följs av en annan
version: kvinnlig → manlig / kvinnlig → manlig, utan det blir
något mer, som inte heller enbart handlar om (manligt)
önsketänkande.
Om du inte darrar
när du korsar gränsen, då har du inte korsat gränsen. Lyngsø går
definitivt över gränsen, och är varken pryd eller prydlig i sin
bok. Ibland lite smårolig, men definitivt – trots att han alltså
låter tankarna i fred – tankeväckande, åtminstone för läsaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.