Alejandro
Zambra har skrivit en roman som handlar om samröret mellan de egna minnena och
nationens minnen. Vägar hem är en
roman om Chile, ja, men det är också en roman om huvudpersonens uppväxt, hans
familj, hans kärleksliv, och skrivandet av den roman som föreligger. En
chilensk Knausgård …
Alltså,
ännu en roman där författaren gästspelar som huvudperson, varför skulle du läsa
den? Jo, därför att Zambra gör det här så annorlunda och så bra. Det är
berättat i episoder, berättelser som avlöser varandra och tecknar ett varsamt
men distinkt präglat mönster.
Boken
är indelad i fyra avsnitt, där inledningen kretsar kring den dramatiska
jordbävningen 3 mars 1985, då huvudpersonen – vi kan kalla honom Alejandro,
även om han aldrig presenterar sig så – är nio år. Han sneglar på en av
granntjejerna, tolvåriga Claudia, som ger honom i uppdrag att spionerar på en
man som hon ger titeln ”morbror”. Baksidestexten kallar honom ”farbror”: i
verkligheten är han något annat.
Sedan
kliver den vuxne Alejandro in i handlingen – vi kan kalla honom Zambra nu,
eftersom han är författare, vars utgivna böcker samsas i föräldrarnas bokhylla
med böcker av John Grisham och Selma Lagerlöf. (Är det av nationalistisk yra
jag nämner Lagerlöf? Kanske, eller så är det för att visa med vilken typ av
realism Zambra arbetar med.) Det blir också en roman om ett fadersuppror,
illustrerat i några obehagliga scener med pappan. Men fadersupproret ges en
ytterligare dimension, när de nationella tilldragelserna finns i bakgrunden. Ett
outtalat ”hur kunde ni tillåta det?” finns närvarande i diskussionen, men det
förblir just outtalat. Samtidigt skriver han så fint och kärleksfullt om
föräldrarna!
Alejandro
är skild från Eme, men de umgås fortfarande, och hon blir en av romanens
nyckelpersoner. Även när han återser Claudia som vuxen. Som mörk fond till
skrivandet och det tilltrasslade kärlekslivet finns historien, Chiles försvunna
och döda människor från pojkens barndom. Någon gång märks en irritation hos
berättaren, att han söker efter en form som inte existerar. Att han lyckas
undkomma slarv och vaghet är en prestation beror nog på klarsyntheten, att han
inte gör sig några illusioner. Det är uppväxten som har format honom, och då
motiveras varför vi ska ta del av inledningens något stillastående sökande.
Det
är en roman om minnet, om hur de återskapas, och hur sköra de är. Föräldrarnas
glanslösa äktenskap skildras utan krusiduller. Tystnadskulturen kring allt som
utspelat sig i Chile, händelser författaren inte har tillträde till eftersom
han är för ung. Zambra är skicklig på att gå tillbaka till tiden som barn. Den
svåra uppgiften att skriva som en nioårig pojke. Hans impressionistiska intryck
bryts av, likt fotografier som bleknar bort, där konturer ljusnar. Allt
presenteras i ett diffust skimmer, med upprepningar och dubbleringar som ger en
märklig effekt där det upplevda och det drömda går in i varandra.
Det
liknar en trädgård med gångar som förgrenar sig. Det liknar också ett pussel
som aldrig blir komplett, där de viktigaste bitarna saknas. Men det här är bara
två banala metaforer, och det är missvisande då Zambra är en bokstavlig
författare. Tystnadskulturen lär honom vad man får och inte får säga eller
göra. Att det inte görs tydligt vad som ska komma kan uppfattas som
distraherande, eller som en frustration, med den gäckande innebörden.
Men
det är värt att låta sin otålighet prövas. Vägarna hem blir då Zambras försök
att ta sig tillbaka till ett förflutet, men i rättvisans namn är det varken
Knausgård eller Proust som den här korta romanen liknar. Det är mer
essäistiskt, den typ av tankebok som kunde skrivas för lite drygt 100 år sedan.
Med ett aforistiskt förhållningssätt, om vemodet kring uppbrottet med Eme, och
det chilenska traumat, fortfarande så svårbehandlat. (Zambras roman utkom
2011.)
En
nyckelmening finns i Zambras förhållande till det skrivna, där han gläntar på
förlåten till varför han har så svårt att skriva: ”Jag föredrar att skriva
framför att ha skrivit. Jag föredrar att vara kvar, befinna mig i den tiden,
leva med de åren, söka undflyende bilder och försiktigt återuppleva dem. Se dem
dåligt, men se dem. Stanna där, och titta.”
Nostalgin
är lika inbjudande som farligt sällskap. Jag är tveksam till att det går att
hitta hem. Men Zambras roman är en lyckad kompromiss, som i sin blygsamhet
ställer frågor utan att tortera fram några enkla svar. Trots sitt ringa omfång
är det verkligen en stor roman, och den blir det tack vare Zambras mod att
berätta så lågmält om något som är så extraordinärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.