I
radioprogrammet ”Allvarligt talat” har Lena Andersson varit en av tillfrågade
auktoriteter som svarat på mer eller mindre existentiella frågor. Nu utges
hennes trettiotvå svar i en julklappsröd bok med samma namn. Allvarligt talat, alltså, och för all
del, det är som att läsa vuxenversionen av Liv Strömquist och Caroline Ringskog
Ferrada-Nolis något plojaktigt skrivna Kära Liv och Caroline.
På
relativt kort tid har Andersson blivit ordentligt populär, med hjälp av tvärsäkerhet och
framför allt en stark vilja att hysa upplysningens ideal om att våga visheten
och föredra förnuftet. Sämre förebilder finns ju, och jag har i stort sett inte
mycket att invända mot hennes resonemang. Hon tar frågorna på största allvar,
och har så höga anspråk att hon utan att darra på manschetten jämför sig med
både prästen och terapeuten.
En
präst utan tro, en terapeut utan teori. Inom kort ska Andersson göra tv-program
i lag med Horace Engdahl. Jag befarar att det inte kommer att slå väl ut: de är
nog allt för lika för att åstadkomma dynamik i tv-rutan. Båda är briljanta
stilister mer än originella tänkare.
Andersson
uttrycker sig här med beundransvärd klarhet, något som gläder den som tyckte
att hon innan hon tog tjänstledigt från DN:s ledarsida började skriva allt
flummigare och snårigare.
Ämnena
är som väntat: kärlek (relationer), livets mening, döden, måste man älska sina
föräldrar, var sitter själen … Men alltså, har människorna inget bättre för sig
än att fundera på sådant? Anderssons svar om själen är för den delen alldeles
för lättvindigt. Hon menar att den är immateriell, och sitter i hjärnan, typ i
Guds knä. Men det är en underskattning av det metafysiska.
Varför
vill alla leva länge när det är så djävligt att bli gammal? Här glömmer
Andersson bort friskheten: jag har mött åtskilliga gamlingar som antagligen
lever större och rikare liv som gamla, så länge de tillåts vara någorlunda
friska och spänstiga. Förmodligen är många av dem mindre orkeslösa än vi som i
medelåldern tjänstgör i sektorer där arbetsbördan ständigt ökar.
Det
saknas en del fantasi i Anderssons svar, och det är typiskt den som utgår från
hjärnans neuroner som ett facit till så mycket i tillvaron. Det är en behändig
genväg, men också något som leder till aningen för behändiga slutsatser. Som
sagt saknas den metafysiska dimensionen, och då blir Andersson en klart
fantasilös tänkare, som litar för mycket på stoicismen och andra etablerade
filosofiska skolor, när hon hade haft mer att lära av att läsa exempelvis
Simone Weil (som jag har för mig att hon har avfärdat någon gång). Hon
avdramatiserar och avförtrollar. När fantasin tas väck blir det ju så oändligt
tråkigt.
Visst
är hon rolig en och annan gång – ”Man ska alltid akta sig för det
exemplariska”, ”Jag menar det bokstavligt, inte metaforiskt” – men ofta anar
jag att hennes lustifikationer för tydligt bär prägling av tidigare användning, att
det är inlånade skämt. Inte är det så lustbetonat skrivet, utan mer
sammanbitet. Hon reproducerar ett statiskt tänkande, för det är ofta så i den
branschen att det som etablerats är det som går att paketera i lättfattliga
maximer, medan de spännande tankarna ofta flyr undan. En vanvördig liknelse:
Andersson liknar en fiskare, som lyckas fånga de halvslöa och halvdumma
fiskarna som simmar runt i transparent vatten, medan den listiga gammgäddan
döljer sig i mer opaka vätskor.
Ändå
är hennes råd ofta användbara: ”Kärlek får man av sprickorna och bristerna, för
svagheten man visar i duktigheten, ty först när sprickor skönjes finns det
plats för en annan människa.” Det är fint, och det är sant, och något många behöver
höra. Det är också bra att hon betonar att man gärna ska sträva efter lycka,
men inte försöka nå den, för då blir man bara rädd för att förlora den. Vilket
låter lite nedslående, för varför skulle inte lycka kunna bytas ut mot pengar …
hälsa … kärlek …? Hon skriver också skarpt om skuld och förlåtelse.
Ingen
svensk når popularitet i den här skalan utan att få sina belackare, och jag har
hört en professionell läsare kalla Anderssons Egenmäktigt förfarande för ”Harlequin för autister”. Det är ändå en
orättvis betraktelse. Hon styr sin text förbi känslornas brusande åar mot
förnuftets blida hav. Det är nästan rörande konsekvent utfört.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.