Är du intresserad
av böcker, eller är du intresserad av berättelser? Av intrig? En
historia som fängslar, med karaktärer att identifiera sig med? Att
läsa som eskapism, eller för att konfrontera sig själv?
Är du intresserad
av fiktion? Du får det här, allt det här, av Marguerite Duras, som
skriver totallitteratur ungefär som Holland på 70-talet spelade
totalfotboll. Är du intresserad av att läsa är du också
intresserad av att skriva: ofrånkomligt vill du veta hur det har
gått till.
Inte när du
började. Då räckte det med att plocka böckerna från hyllorna, du
var inte kräsen, och först efter ett tag upptäckte du att det till
varje bok fanns ett namn skrivet på ryggen, nästan alltid var
namnet ”Enid Blyton” (det mest feluttalade namnet under din
uppväxt).
Det är allt är
Marguerite Duras litterära testamente. Men det låter så
pretentiöst. Äsch, Duras är en pretentiös författare. En
stenhårt allvarlig författare, som inte kompromissar. Det är allt
– inget ”eller inget”, som gäller. Och ändå följs alla
hennes utsagor av just förnekelser och negationer, som om det funnes
ett ”inget” eller ett ”ingenstans” eller ett ”inget” till
allt hon skapar.
Det är
litteraturens grundvillkor: bejakandet möter sitt nej. Att behandla
och vårda negationen.
Ellerströms gav ut
boken i Kennet Klemets översättning 2000. Den har blivit en
sönderläst klenod, och i år ges den ut i nytryck, för att locka
nya läsare – ”unga elever” med hennes egna ord – i
fördärvet. För hon är ju en författare med denna sällsynta
förmåga att påverka.
Hon är gammal, rädd
för döden. Vi är alla rädda för döden, annars saknar vi
fantasi.
Som alternativ titel
tänkte hon sig ”Försvinnandets bok”. Konsten att göra sig
osynlig.
Hon summerar. Hon
summerar inte. Hon vägrar. Och vägrar stagnera, för det finns
alltid plats för nya upptäckter, nya insikter. Vad som helst som
håller bitterheten borta.
Det är en röst som
talar från något. Varifrån härstammar den där speciella
Duras-rösten? En utsatt position, angripen av något. Förvirringen,
utplåningen av alla sinnen.
Boken slutar tre
dagar innan hon dör. (Vad tänker man när man slutar skriva?) Men
slutar man ens? Är inte skrivandet cykliskt?
Att läsa Det är
allt innebär att skjutas rätt in mot hennes tidigare böcker,
påminnas om vilken kraft som finns där.
Och här:
plötsligheten, epifanin. Insikterna som bara finns. Utan att du
frågar efter dem. Kombinerat med ledan: tröttheten. Uppgivenheten.
Språkets förlust. Orden som rinner bort.
För Duras är
frihet och fångenskap hennes skrivandes förutsättningar. Hon är
lika fri som hon är fången. Hon söker sig frivilligt till det som
binder henne. Oron som övergår i lättnad, men alltid av tillfällig
art. Bortom frälsningen. En sorglig bok, en fasansfull bok.
Skrivandet som är
allt, Duras som har gett allt.
En text som laddar
tomheten med innehåll. Om allt det outsagda, om allt som pockar på.
Det som inte får sägas, men som finns i mellanrummen, i
tystnaderna.
Att också skriva i
uppförsbacke. I motståndet. Det som hela tiden bromsar texten.
Utmattningens skrift.
Papperet som
mötesplatsen, mellan henne och läsaren, bortom det mänskliga, det
fysiska bortom det fysiska. Sinnligt? Ja, i mötet gnistrar det hon
skriver. Mötet mellan henne och Yann, som nedtecknar,
passivt-aktivt, eller aktivt-passivt. Lärjunge. Undfallande.
Och
ställföreträdare.
En helt extrem bok.
Med döden som det stora ingenting som hon gör sig bekant med.
Duras vill förbli
ung, därav trotset, uppkäftigheten. Den som skapar behåller och
bevarar ungdomen.
(I efterordet ber
Kennet Klemets om ursäkt för att Duras talar om sig själv i tredje
person. En eftergift åt tidsandan kring millennieskiftet, för nu är
det väl ingen som reagerar när Zlatan Ibrahimović
gör detsamma. I januari 2001 gjorde Zlatan debut i landslaget.)
”Jag är den vilda
och oväntade författaren.”
(Texten fortsätter här - - - )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.