Det här är en
fråga som jag säkert har ställt förut (vad har jag inte
sagt förut?), men jag måste ställa den igen: varför läser jag
poesi? Allvarligt talat: jag är man, jag borde läsa fackböcker, om
krigshistoria eller biografier om framgångsrika män, direktörer
och entreprenörer och fotbollspelare eller politiker. (Om Carl Bildt
hade varit bög skulle han ha fått ligga mest i hela Sverige.)
Ja, det finns nog
något svar någonstans. Poesin är det som kommer så nära att det
bränns. I den pålitliga serien 10-tal bok har jag nu läst den
danska poeten Olga Ravns debutsamling, som i Jan Henrik Swahns
översättning heter Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne.
Jag har bara en anmärkning: originalet har ju æder och inte
spiser, så egentligen borde den ha hetat Jag slukar
mig själv …
Ravn skriver om
kärlek och uppväxt, om det vådliga i att vara flickkropp –
alltså, mer om att vara kropp än att ha kropp. Det är
dikter som skrapar hårt, som vantrivs i språket, som hela tiden
väcker motstånd och ställer sig i skepticismens lutande position
inför tillvaron. Poeten ska väcka motstånd, ifrågasätta, vara
anarkisten som tappar tråden.
Hennes dikter
blöder, och den röda färgen är – ja, den röda tråden i
samlingen (den som tappas). Men det är ingen vacker
passionerad rödfärg, utan det farliga röda, det som signalerar
hot. Rött vill till rött, som Eva Ström sa: det här är också en
Röd självbiografi, med Anne Carsons ord.
Barnet leker livet,
men det är ingen oskyldig lek. Ravn skriver utifrån egna
erfarenheter, men är det bekännelsepoesi (hon har tillsammans med
Mette Moestrup översatt Sylvia Plaths The Bell Jar)? Det är
erfarenheter som går över gränsen.
Gränsen, vad är
det? Det är att gå för långt, säger poeten, och Ravn testar
verkligen gränsen, prövar vad den går för. Hon utmanar gränsen.
Nyligen fick jag
rådet att tänka på ”vackra ord” när jag hamnade i en stressig
situation på jobbet. Välmenande naturvetenskapliga kolleger: deras
uppfattning om poesi är alltså ”vackra ord”. Men jag får inte
ut något av vacker poesi. Olga Ravn fular ned sina dikter,
gör våld på det tilltalande.
Och just våldet,
det som riskerar att bli schablon i diktsamlingar under 2000-talet,
är hennes ärende. Men det som får de här dikterna att röra sig
över och förbi klichén är just gränsöverskridandet, att Ravn
lyckas skapa farliga situationer, att det inte är helt givet vad du
ska tycka. Om du vill ha metaforer får du söka dem i metaforfittan.
Det hon gör är ändå inkluderande, att det handlar om ett ”du”
som ersätts av ett ”vi”.
Är det här
vackert? Är det vackert nog? Det är åtminstone i enlighet med min
definition av det sköna:
”ett sår får hela ett sår, ett månsår i en lång av grön ulls beskydd,
”ett sår får hela ett sår, ett månsår i en lång av grön ulls beskydd,
det drunknade brun
in i en inåtvänd hud och mossfotografier,
kindens bakom rispor
och rönnbärsklasar i nattens feta dubbelgrädde, där är den gröna
ullen
sitt öga in i sig
själv, där är det rent månsagt i sitt flickebarn av dum och dump,
där leker
en rensning som inte
rensar, rensning in i sig själv.”
Det är också
nyfikenheten som tillåter dikterna att förbli intressanta. De
hänger inte ihop – nä, men världen är inte ordnad. Synd för
dig … Språket hänger inte ihop, det hackar. Finns det en melodi
är det våldets melodi.
Ett avsnitt handlar
om Sir Astley Cooper, 1800-talsforskare på kvinnobröstet. En av
hans föreläsningar besöktes av John Keats, som några år senare
(3 februari 1820 för den som är pedantisk) hostade rött blod i en
näsduk, och ställde sin egen diagnos: dödlig tuberkulos. Här
handlar det också om den offentliga blicken, vad den gör med oss:
övergreppsblicken som är allas ansvar, allas skuld.
I Ravns dikter
verkar det bokstavliga och det symboliska i symbios med varandra.
Människor vet ju aldrig var gränsen går. Hur många gånger har
jag inte fått min gräns inkränktad. Fick höra genom hela min
pubertet, ”vad smal du är”, och åren mellan 14 och 20: ”vad
lång du är”, hela djävla tiden, varenda djävla dag, som om det
här var något jag inte fattade själv. Eller när jag på jobbet åt
medhavd lunch, och ett par lärare kommenterade att jag åt så
mycket pasta (varenda djävla lunch …), och ja, jag gjorde det
under ett par års tid när barnen var små, för de tyckte om det,
och ja, jag tyckte också om det, och det var lätt att värma, etc,
men varför bryr sig andra människor hela tiden och håller på att
kommentera saker som de inte har att göra med?
Jag gillar den här
boken nästan oreserverat, bland annat för att den omdefininierar
det snygga. Det är dikter som bejakar övergången, förvandlingen,
det positiva i att det jobbiga inte bara kan uthärdas utan att det
är något annat som väntar – en befrielse. Dikterna stelnar
aldrig i vanan, utan hittar fram till något nytt, det som väcker
all dvala och slentrian.
I efterordet skriver
Jenny Tunedal indirekt om just varför man läser poesi: ”Ingenting
kan tänka lika bra som poesin tänker.” Det är ett bra efterord,
där kritikern går in i läsningen och blir förbehållslöst
beundrande. Jag tror vi behöver mer sådant – alltså, mer
distanslös läsning, men fortfarande med intellektet vaksamt och
redo att ingripa. Ravns dikter är inte bara bra, de är otäckt bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.