Redan på förhand
undrar jag om det här ska bli en så kallat problematisk läsning.
För jag gillar Hann Nordenhök som kritiker, och nu har hon samlat
en del av sin kritiska gärning i boken Kritik 06-12, utgiven
av Autor, det synnerligen pigga förlaget knutet till Litterär
gestaltning vid Göteborgs universitet.
Hur då
problematisk? Jo, jag befarar att här blir det endast en bekräftande
läsning, en misstanke som styrks av att jag råkar ögna igenom
innehållsförteckningens namn, där det visar sig att Nordenhök
nästan uteslutande skriver om mina favoriter: Lotass, Duras,
Lispector, (Djuna) Barnes, Jelinek, Frostenson, Hillarp, Cixous,
Christensen … Jo, en och annan manlig författare finns det också
plats för. Med andra ord: hon har utsökt smak. Tycker jag.
Det är en bok som
rör sig bakåt i tiden, vilket är ett piggt anslag (därför borde
den ha hetat Kritik 12-06, i konsekvensens namn). Jag startade
min blogg bernur 2006, och kan därför jämföra: på ett sätt var
jag en bättre kritiker då, det vill säga mer orädd, och hade så
mycket att bevisa varje gång jag började hamra på tangentbordet.
Risken är att det blir slentrian, efter några år – delvis
beroende på att du blir så kräsen som läsare, tycker att du har
sett allt redan. Samtidigt blir ju ens redskap förfinade – subtila
saker fogas in smidigare.
Nåvål, jag gillar
greppet att gå från nutid till dåtid, helt enkelt därför att det
synliggör andra saker än det gängse. Det är elegant gjort.
Nordenhök rör sig också från den stora draken Aftonbladet, där
hon nu huserar, till de mindre OEI, Ord & Bild, och Lyrikvännen,
där hon började för sju år sedan.
Nordenhök är helt
klart en generös läsare. Enligt sitt eget förord är det umgänget
med poesin som har format hennes kritikergärning – Nordenhök är
en bra poet. Och nog vill jag gärna tro det, att poesin gör dig
till en bättre läsare – att det har med närheten till texten att
göra, en vana att läsa det tygellöst skrivna, att lära sig
förhålla sig till sådant som gör uppror mot det innötta.
Att då jag nu
kommer här och ska läsa den här boken kritiskt, det känns en
smula udda: att kritisera en kritiker, liksom. Å andra sidan, om det
är något man lär sig av att läsa, så är det väl att vänja sig
vid det udda och aparta. För mig ligger det något väsentligt i
Nordenhöks programförklaring: ”Kanske måste en kritik som vill
in i djupet av sig själv och litteraturen med nödvändighet söka
sig mot sin egen möjlighet som konstform, mot ett genremässigt
osäkrande, ett poetiskt risktagande.” Givetvis: en kritik värd
att ta på allvar måste våga något, våga göra sig lite löjlig
rentav – uttrycka något oerhört också, inte bara skydda sig
bakom garderingar och förbehåll. Hon kostar också på sig en viss
njugghet mot Tranströmer, och hävdar att man ”högaktar” honom
– det är nog det som har blivit Nobelpriskriteriet, för det är
ju så med Munro också, att det är en författare att ”högakta”
mer än att gilla.
Där finns styrkan i
Nordenhöks läsningar, att de är entusiastiska, i ordets rätta
bemärkelse. Samtidigt som de är kritiska, fortfarande i ordets
rätta bemärkelse. Därför är det läsvärt och instruktivt. Och
då blir också hennes texter, som inte enbart är recensioner utan
också förord och några längre texter ur tidskrifter, inte enbart
dagsaktuella nedslag, utan något av bestående värde.
Det som gör
Nordenhök till en bra läsare är alltså modet att sticka ut hakan,
samtidigt som hon behåller en integritet gentemot sin noggrannhet
som läsare. Hon är skicklig på att se bortom det ytliga intrycket,
och att blottlägga de viktiga aspekterna ur de enskilda
författarskapen, helt enkelt berätta på vilka sätt de är unika,
som när hon talar om ”smärtfetischen” som Bruno K. Öijer gjort
sig beroende av.
Hon skriver varken
för enkelt eller för svårt, och det är nog svårare än man tror
att upprätthålla en sådan balans. Men hon gör det för att hon
vill förmedla, utan att ge avkall på verkets inre kärna, och hon
gör det utan teoretiska käpphästar. Dock undrar jag om det
verkligen är nödvändigt att skriva om ”ett reciprokt läckage”
hos Cixous – fast, ja, det kanske är nödvändigt.
Medan jag läser,
kan jag inte låta bli att fundera över den dysfunktionella
kronologin. Enligt logiken borde Nordenhök bli en sämre kritiker ju
längre in i boken vi kommer. Men det är något som händer, som om
högstanivån blir högre i de tidigaste texterna, som om det ligger
något i den annalkande utslätningens förbannelse. Hungriga vargar
jagar bäst.
Det är inspirerande
att läsa Hanna Nordenhök, och jag kan inte låta bli att hela tiden
tänka att det där vill jag själv göra, läsa kritiskt. Och skriva
om det.
Nåja, kritik över kritiker är ju en hävdvunnen genre men du är ju mycket snällare (ibland kanske alltför snäll) än Thorild och slipper nog bli landsförvisad.
SvaraRaderaThorild var ju också förlåtande, tycker hans kritik-bok är väldigt inspirerande, det där om att inget görs för sina fels skull, utan för sitt värdes skull ...
SvaraRadera