Titeln till Magnus
Hedlunds nya bok är en standardreplik i mången skräckfilm, och
otaliga är väl de gånger man som tittare har beklagat den
dåraktiga karaktärens fråga: ”(är det) Någon där?” Bara som
en illustration till påståendet att som man ropar får man svar!
Nu har Hedlunds
beskedliga bok kanske inte så värst mycket med skräckfilm att
göra: det känns som att det inte riktigt är hans territorium. Nä,
snarare är det nog så att svenska manliga författare gärna blir
mysfarbroderliga vid en viss ålder, med eller med skägg. Det här
är en ganska knasig bok – på ett sätt helt oförarglig, på ett
annat absurd och subversiv och på väg att kantra mot något helt
vansinnigt.
Hedlund är
författare till en bunt böcker, översättare också – i
synnerhet av Beckett, och i den här boken leker han med ett antal
olika genrer. Mestadels handlar det om att skriva – om skapandets
villkor, om marknaden. Det är dialog, där en berättande röst
bryts mot en interlokutör, ett slags överjag. Hedlund bryter ned
själva skrivincitamentet med den här stundtals roande boken.
Han skriver i
cirklar, följer vilseledandets princip, och uppfinner fiktiva
karaktärer som heter Stig (senare Keblin) Sebit och Billilla (senare
Billie, döpt efter den kända sångerskan, står det, fast man anar
nog att hon har mer att göra med skådespelaren Billie Whitelaw, som
arbetat tillsammans med Beckett), och flera och flera, för att
utmynna i någon som sägs heta Hugo. Här härskar irrläror och
nonsens, och de absurda knepen. Livet är ändå bara ett skämt.
Hedlund hittar på
medan han skriver. Förefaller det. Det finns en stor risk med det
här, att spontaniteten blir så att säga för ivrig, och infallen
lite för många för att man ska idas hålla reda på dem. Titelns
apostroferade ”någon” blir så småningom också flerfaldigad
till ”några”, där den pedantiska åhöraren visar sig vara mer
mångskiftande Proteus än tigande Sfinx.
I sina bästa
stunder lyckas Hedlund få sin dialog att svindla:
”Leker de?
Ja, de leker.
Leker vi också?
Ja, vi leker. Vi
är också de.
På så sätt. En
svår lek?
Ja, en väldigt
svår lek”.
Men ibland är det
som att han visar för stor lojalitet med de bestämda betingelserna,
och skriver på upptrampad mark, och den som har trampat mest är
förstås Beckett. Det blir också så när han ska imitera de
evinnerliga frågorna som brukar ställas vid författarintervjuer.
”Varför skriver du?” Det är en så oerhörd förolämpning att
ställa den frågan – för ingen frågar väl Leo Messi varför han
spelar fotboll! Att ställa just den här frågan till en författare
visar att hen har misslyckats, inte varit tillräckligt bra. Det enda
givna svaret vore ett ”men det är ju uppenbart varför jag
skriver, varför är du så dum att du inte ser det?”
Hedlund har alltså
lite för mycket tålamod, lite för mycket fördragsamhet, med den
här rösten, vad man nu vill kalla den: överjag, journalist,
läsekrets, marknad, förlag, publik, doktorand i
litteraturvetenskap, etc. De(n) nyfikna. Han skojar också med den
konjunkturstarka bekännelseprosan, genom att först redovisa
Nabokovs uppfattning att det skildrade inte har något att göra med
författarens så kallade liv, och sedan fejka ett psykbryt hos
protagonisten, liksom för att provocera.
Ändå finns som
sagt de benådade ögonblicken när Hedlunds sällsamma berättelse
hotar att kantra på riktigt, alltså slå över i befriande kaos,
och inte i ett fult magplask. Den här typen av böcker är kanske
inte heller så ovanliga som man i förstone tror – de brukar i
vilket fall vara roligare för författaren att skriva än för
läsaren att ta del av. Då har skratten skrumpnat.
På ett ställe
refererar författaren (ja, eller åhöraren) till ett betygssystem
som redan blivit föråldrat – det är ett ”VG” som delas ut.
Det vore mig främmande att införskaffa mig billiga poäng genom att
påpeka att vi nu har ett system som rör sig från bokstaven A till
E (F), och ge Hedlunds bok en lämplig bokstav. Jag har ju för fan
inte ens några betygskriterier!
Något som däremot
får ett svar är titelns fråga, på bokens sista rad. Men det är
nog inte det svar du ville ha – men det är ett du förtjänar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.