En forskningsuppgift
för den eventuella framtidens eventuella litteraturforskare är
kanske att studera vilka enskilda författarskap som hade störst
inflytande på svenska författare kring sekelskiftet 1900-2000.
Skulle de komma fram till andra namn än Jorge Luis Borges och
Marguerite Duras fick jag nog fälla en förvånad suck, i den mån
jag tillåts snegla åt framtiden.
Att det då är just
Modernista som på senare tid tagit över Duras svenska utgivning
känns mer än logiskt och följdriktigt, då så många av de
författare som debuterat här skriver i en stark Duras-tradition.
Speciellt killar och tjejer med litterära ambitioner som ligger
bortanför den tradiga Kerouac-traditionen ska utgå från de här
två namnen: speciellt med tanke på att de skriver i det kortare
formatet, det som lämpar sig bäst för omläsning.
Det är också
litteratur som blir oumbärlig på riktigt, där böckerna utplånar
tidigare intryck. Duras genombrottsroman En fördämning mot
Stilla havet är från 1950, och har tidigare funnits i en
översättning från 1985, signerad Marianne Lindström – det är
också den som har använts här: det är en fin översättning, även
om man kan bli fundersam på vissa idiom, som ”på nykter kaluv”.
Hanna Nordenhök, en av Sveriges många Duras-inspirerade författare,
har skrivit ett initierat förord, där inlevelsen dikterat, men
också omdömet fått några ord med i laget.
För jag tror –
tror på det där sättet som ändå innebär något utöver det
futtiga i att ”veta” – att man absolut blir en bättre läsare
av att läsa just Duras. Möjligen ingen bättre människa – men en
klart bättre läsare. Hon är kritikernas gunstling, och nog finns
det substans i den kritiska poesi Nordenhök skriver i förordet.
Duras skriver i
cirklar. För henne är barndomen ingen avslutad erfarenhet, inget
låst rum. Det är mer av en bearbetad händelse, en händelse som
existerar, fortplantar sig i nuet, vidareutvecklas; en erfarenhet som
finns bara i det skrivna, när det skrivs – en skapad barndom, en
upplevelse som ständigt blir. Duras skapar.
Det handlar om
Suzanne, jämnårig med författaren när det utspelar sig 1931
(sexton-sjutton), och brorsan Joseph, några år äldre. Och så
modern – den sängliggande, möjligen deprimerade modern. Men
Marguerite Duras blir själv modern, till sig själv, till
dottern-som-är-Marguerite, Suzanne. Den incestuösa laddningen är
hård, där det också går ut på att kvarhålla ungdomen – en
besvärjande akt, där författaren blickar med skamlöst nostalgiska
ögon mot det förflutna, mot det förflutna som inte är dött helt
enkelt därför att det inte ens är förflutet, med William
Faulkners ord.
I senare böcker ska
Duras skriva mer avskalat: här är fokus inte lika hårt hållet,
och jag har väl aldrig heller haft just den här som någon
personlig favorit. Givetvis äger den sitt berättigande, men det
känns så förringande att enbart se den som en förstudie till
kommande storverk i det mindre formatet. Att läsa den på sina egna
villkor är väl det minsta man kan begära, och då framstår något
vackert och smärtfullt, i den ömsinta närheten i
syskonförhållandet. Men nog är det fortfarande för mycket
handling.
Att tänka bort
Marguerite Duras låter sig inte göras: det här är en röst som
bara finns i ens medvetande, eller inte. Men det här gäller ju alla
riktiga författare, invänder du då – ja, men det är något som
har med nödvändigheten att göra. Det här är skrivet utan
förlagor och utan egentlig inspiration: att läsa Duras tätt inpå
att ha läst Clarice Lispector är svindlande, då båda arbetar så
intensivt med att utforska ny terräng estetiskt, att alltså göra
något ingen annan har gett sig in på. Här finns inget annat att
mäta sig mot: det är skrivet utanför konkurrens, utanför
behärskning och utanför kontroll.
Det är
sensationellt bra, även om man kan invända mot en del i boken, att
vissa partier är för omfattande – som broderns långa monolog.
Samtidigt finns där något som är unikt för den här boken, men
som senare blir Duras själva signum: sättet att skriva
sexualiteten. Att inte skriva det som en metod, utan mer som att
skriva det som ett begär. Skillnaden är att – oavsett vad de
flesta säger – nästan all litteratur som brukar kallas för
”erotisk” egentligen är pornografisk.
Duras skriver
egentligen inte (om) sex: hon skriver (om) begär. Medan många andra
författare inte kan låta bli att skildra sex som om de avsiktligen
ställde upp i den årliga Bad Sex Award-tävlingen.
Här finns
åtskilligt av kärvhet och råhet när hon skildrar hur dottern
uppvaktas av den tafatte Jo, som vill gifta sig med henne, och kastar
dyra presenter efter henne, den otacksamma Suzanne – för henne är
männen helt utbytbara. Alkoholen förstärker känslorna, hur svaga
eller starka de än är verkar de inte kunna följa några andra
riktningar än de förutbestämda. Melankolin, begäret och rädslan
bildar hörnpelarna i berättartriangeln.
Suzanne är
tonårstrulig, elak och stingslig. Fadern är frånvarande, men
modern likaså, mestadels. Lämnad vind för våg gör hon allt för
att hålla ledan på avstånd: det är som om likgiltigheten kämpar
mot vreden inom henne. Fördämningen från titeln finns nog mest
inom familjen. Liksom sprickorna.
Att böcker är
självbiografiska – eller inte. Ja, rentav privata – skulle det
vara ett problem? Jag finner inget problem i att Duras skriver det
självupplevda. Hon skriver också in en ganska frän kritik av
kolonialisternas osmakliga och inbilska förmåga att alltid hitta
den självklara rätten att bete sig förkastligt. Och moderns apati
får delvis en förklaring i ett långt brev i slutet, kanske lite
otympligt infört i berättandet.
Är Duras en
författarnas författare? Ja, eftersom – som jag sa – så många
influeras, fortfarande. Läsare vill ha författare som man
omedelbart kan identifiera en intrig, där karaktärer beter sig på
det förväntade sättet. Duras figurer dricker för mycket – de
agerar konstigt och väljer fel i situationer som uppstår. De är
inga figurer man kan känna för eller tycka synd om eller ens tycka
om. Men framför allt tror jag att läsare har svårt för att Duras
sätt att skriva är – fortfarande, flera generationer senare –
så exotiskt, och omöjligt att pricka in på någon specifik genre
eller som går att hitta en enkel läsart till.
Hennes stil är
ytterst kategorisk: här lämnas inget utrymme för kompromisser
eller invändningar. Rösten är stark, och inte särskilt behaglig.
Hon var 36 år gammal när boken utkom, det är hennes tredje bok. Är
hon min favoritförfattare? Dumskalle, jag har inga favoritförfattare
– jag har favoritböcker. Åtskilliga av dem är skrivna av
Marguerite Duras.
Duras är en favorit hos mig med. Allra mest gillar jag "De små hästarna i Tarquinia".
SvaraRaderaOch jag läser Älskaren just nu.
SvaraRadera"Han" är en rik, sysslolös kines som röker opium, "hon" en vit, knappt lovlig tonårsflicka som tar för sig. Duras är så långt från behagfullhet man kan komma, som om hon inte hade berörts av västerländsk "moral".
Litet samma poetiska knapphet i prosan som Kristian Lundberg har.
Jo, nog är det så att man får favoriter bland böckerna, som i mitt fall nog mest är Lol V Steins hänförelse och Smärtan och Emily L, och så vidare - - -
SvaraRaderaKristian Lundberg, kanske det - men som sagt, jag tror det är många många sv nutidsförf som står i skuld.
Residential Theatre Units Have A number of Major Aspects
SvaraRaderaHave a look at my website eurocasino