När
den amerikanske författaren Bret Easton Ellis efter 25 år
återvänder till karaktärer och miljön från debutromanen Noll
att förlora finns det fog att befara att han skamlöst utnyttjar
nostalgiska poänger. Ja, hans uppföljare är tyvärr exakt så
intetsägande och förutsägbar som man kunde förvänta sig, och ett
bottennapp i författarens karriär.
Noll
att förlora förtjänar
sin status som den definitiva romanen om 1980-talets unga generation
på jakt efter någon form av upplevelse. Den skrevs av den drygt
tjugoårige Bret Easton Ellis, och mottogs på de flesta håll, i
synnerhet av den svenska kritiken, med en blandning av skepsis och
avsmak: en reaktion som skulle förstärkas av den något senare
American Psycho.
Sedan
dess har Ellis karriär inte rört sig spikrakt. Häromåret firade
han debutromanens tjugofemårsdag med en uppföljare, Imperial
Bedrooms, som nu finns i svensk översättning. De tråkiga
nyheterna är att kreativiteten verkar ha sinat.
Här
stiftar vi återigen bekantskap med Clay, författarens alter ego.
Det är precis som i Noll att förlora juletid, och de
karaktärer som har överlevt finns med, plastikopererade den här
gången. Dekadensen blir deras enda utväg från ledan. Sex, droger,
alkohol – check!
Tyvärr
är Ellis helt enkelt inte lika rolig längre. I debuten fanns en
uppenbar förmåga att med kritisk blick genomskåda exempelvis hur
äldre utnyttjar de yngre, medan han nu bara tuggar en rätt
likgiltig historia som lånar atmosfär från film noir-genren. Clay
inleder en relation med den mystiska kvinnan Rain, men det blir bara
parodi av hur genrekonventionen kräver gåtfullhet hos dess ledande
femme fatale.
De
medelålders karaktärerna är lika vilsna som de var när de var
tonåringar. Skillnaden är att författaren då hade viktiga saker
att säga, medan han nu rör sig i de svårsmälta klichéernas
terräng. Vi förstår att Rain inte är att lita på långt innan
Clay gör det, och när Clay har fått höra repliker som ”det här
är mycket mer komplicerat än du begriper” och ”det är helt
enkelt … större än du tror”, blir man bara irriterad på att
Ellis inte ansträngt sig mer.
Tidigare
fanns en uppenbar vilja att fånga en generations upplevelse – inte
olikt den hundra år äldre fin de siècle-känsla som exempelvis
Hjalmar Söderberg så fint gestaltat. Skillnaden är att
soundtracket ersätter Chopin och Wagner med Duran Duran och Led
Zeppelin. Det må man tycka vad man vill om, men Ellis hade då en
fin känsla för att skildra just unga människors situation, med en
självklarhet som kunde ha gjort honom till en stor och viktig
författare.
I
stället blir Ellis lika vilsen som Clay, Blair och Julian, när de
förgäves försöker lappa ihop den här hopplöst intetsägande
intrigen. Om tre år är det tjugofem år sedan Ellis American
Psycho gavs ut, men redan i våras orsakade han panik på twitter
när han lät protagonisten Patrick Bateman twittra om sina
favorittrekanter och vilka kändisar han drömmer om att mörda. Om
inte det – liksom romanen Imperial Bedrooms – är tecken
på skaparkris vet jag inte vad mer som krävs.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 21/5 2012.)
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 21/5 2012.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.