Ett tydligt tecken i
tiden, det här hur litteraturen har annekterats av första person?
Nja, svarar Ingrid Elam med sin nya bok Jag. En fiktion, som
blandar det lekfulla med det lärda när hon resonerar sig fram. Här
är det de många exemplens bevis som drivs , i ett antal kortare
utredningar kring författare som i någon mån har skrivit sitt jag.
Det är ojämnt
skrivet. Ibland är det svårare än annars att hålla med Elam, som
när hon menar att Sapfo och Bellman var varandras motsatser – som
om Sapfo var främmande för rolldikter, och Bellman lika främmande
för att uttrycka personliga uppfattningar i sina dikter. Där
förenklar hon: författare blir till i sina överskridanden, och det
är bland annat det som gör just de här två så speciella, att man
erfar den här växlingen, hur exempelvis Bellman ibland bryter mot
decorum, när hans egen röst skär fram bakom rollen.
Elam sätter in
jaget i en lång tradition, således. Hennes analyser av poeter blir
dock mer spännande än när hon analyserar prosaförfattare –
därför är det synd att det är färre poesiexempel, även om hon
tar sig an Södergran, Dickinson, Majakovskij. När hon skriver om
prosa blir slutsatserna mer självklara. Och att ta sig an Racine är
kanske på sin plats – men det hade varit mer fruktbart att utreda
hur Shakespeare förhåller sig till ett jag i sina pjäser, eller
kanske ännu mer – i sina sonetter, i vilken mån det går att tala
om personligt skrivna dikter i det fallet.
Att Goethes Werther
är ett fiktivt jag är dessutom bara en halv sanning: Goethes distans går
inte riktigt fullt ut. Inte heller är det Freud som har myntat det
där om barnet som mannens fader, utan Wordsworth. Att påstå att
Proust inte kände till Freud känns förhastat: nog diskuterades
åtminstone Freud i Frankrike i början av 1900-talet. Dante sägs
här upprepade gånger ha varit 33 år gammal i sin Den gudomliga
komedin, när han var 35 – poängen är att ”mitten av vår
levnads vandring” inföll vid hälften av talet 70, inte 66, och
Dante var också 35 år gammal när han började skriva. Södergrans
diktsamlingar mötte inte en ”oförstående kritikerkår”, utan
det var mest i landsorten man provocerades av hennes dikter. När
Elam nämner ett citat ur The
Go-Between går hon omvägen över Harold Pinters
filmmanus, när det är ett ordagrant citat ur romanen av L.P.
Hartley, som inte ens nämns: ”The past is a foreign country: they
do things differently there.”
I ett kapitel om
Jane Eyre undrar Elam om Brontë har läst Rousseau – något
som bara förminskar författaren, då detta är så uppenbart.
Dessutom har Jane Eyre mer med Bunyans Kristens resa än
med Grimms sagor, något Elam kommer fram till först i ett senare
kapitel. Hon kopierar Gilbert & Gubars epokgörande tolkning av
romanen, men ger erkännande enbart i noterna. Att vidare se Janes
rörelse som en frihetskamp med lyckligt slut är också att
underskatta betydelsen av giftermålet med Rochester, som är ett
faktiskt nederlag – se Charlotte Brontës egen biografi, eller se
Ann Radcliffe, den lysande 1700-talsförfattaren som gifte sig och
slutade skriva romaner sina sista 21 år i livet. Att gifta sig på
1800-talet var motsatsen till frihet för en kvinna.
Elams bok refererar
gärna. Den är som sagt lite ojämn, men ibland pigg och vital, och
det märks att Elam har haft roligt när hon fått sjunka ned i dessa
favoriter. Som Victoria Benedictsson, som föranleder en komiskt
reflektion: ”Efter Freud kan ingen längre vara säker på att se
sig själv i spegeln.” Sådana laddade formuleringar är Elam bra
på. Det är också fint med en forskare som inte är så totalt
anglosaxiskt centrerad i sin läsning, utan kan hänvisa till
franskspråkiga texter också.
Boken ska också
behandla vad som är det sanna jaget, något som inte är helt lätt
att fixera. Författare är opålitliga – det vet förstås Elam.
Det är också först i efterhand man har läst flera av hennes
exempel som just självbiografiska: när de utkom sågs de som mer
fiktiva än vi föredrar att göra. Annat är det nu! I de avslutande
kapitlen når Elam fram till vår tid, och då handlar det förstås
om Carina Rydberg, Maja Lundgren, Lars Norén, Karl-Ove Knausgård.
Där sägs kanske inte de epokgörande sakerna om dessa
författarskap.
Mer givande är det
då att läsa när Elam tar sig an Jan Myrdal och Lars Gustafsson,
liksom när hon skriver om Marguerite Duras och Kerstin Ekman, om hur
de två skriver fram ett nytt kvinnligt jag utanför konventionerna.
Nog fanns det visserligen subversiva kvinnliga jag också innan Duras
och Ekmans böcker – Elams exempel är från 80-talet – skapade
av Clarice Lispector och Doris Lessing, men också av Rut Hillarp,
som redan på 50-talet – i Sverige – skrev embryon till de här
moderna kvinnorna.
Efter att ha läst
boken Jag. En fiktion känner jag mig dock mest tomhänt. Det
hade varit på sin plats också med någon form av sammanfattning: nu
lämnas hela diskussionen efter exemplet Knausgård, utan att som
sagt något särskilt vettigt blir sagt om hans Min kamp. En
sak att fundera över är i vilken mån dessa böcker som blir så
oerhört uppmärksammade i sin samtid också har något att säga
kommande generationer. I en recension i The Guardian av den engelska
upplagan av Knausgårds romanserie – A Death in the Family –
ifrågasätter romanförfattaren Michel Faber just detta, när han
inte betvivlar att det här är en roman vi kommer att diskutera nu,
men däremot att den kommer att bli en angelägenhet för framtidens
läsare.
Beträffande Ann Radcliffe var det väl ändå så att det var efter giftermålet med William som hon skrev som mest. Hon publicerade ingenting före dess och det var med makens stöd hon vågade sig på att på ge ut sina romaner, så utan det äktenskapet hade det troligtvis inte blivit något av hennes författarskap. Vilket inte hindrade att svårigheterna med att vara kvinna och författare vid den tiden ändå till slut blev henne övermäktiga.
SvaraRaderaMm, det var jag som hade glömt detta, att hon faktiskt var produktiv, Ann Radcliffe, som gift, även om man inte vet varför hon slutade skriva - men Charlotte Brontës man var inte nådig mot hennes skrivande i alla fall. Det finns också svenska exempel från 1800-talet, som Victoria Benedictsson, med i Elams bok. Jag tänker också på Emily Dickinson, som kan ha valt mellan äktenskap och skrivande.
SvaraRaderaPå sätt och vis undrar jag om det är så mycket som har ändrats. Om Karl-Ove Knausgård varit kvinna och sagt sådana saker som han gör om sina barn - nä, då hade det tagit mer hus i helvete, tror jag.
I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough
SvaraRaderafor me. In my view, if all site owners and bloggers made good
content as you did, the net will be much more useful than
ever before.
my website ... advice
It is actually a nice and helpful piece of info.
SvaraRaderaI'm satisfied that you shared this helpful info with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.
My web site :: learn more
Wow, superb blog layout! How long have you been
SvaraRaderablogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is magnificent, let alone the
content!
Here is my web page: houses
Hello there, simply was aware of your weblog via Google, and
SvaraRaderalocated that it is truly informative. I am going to watch
out for brussels. I will appreciate in the event you proceed this in
future. Numerous people shall be benefited from
your writing. Cheers!
my blog post Rent property
Actually when someone doesn't know after that its up to other people that they will help, so here it happens.
SvaraRaderaHave a look at my blog - here are the findings
Thanks designed for sharing such a pleasant thought, article is nice, thats why i have read it completely
SvaraRaderamy web blog :: propertywide.co.uk
Yes! Finally something about dunkel.
SvaraRaderaAlso visit my web-site page
Great delivery. Great arguments. Keep up the amazing effort.
SvaraRaderaHere is my blog post; how you can help
Hi, of course this piece of writing is genuinely fastidious and I have learned lot of things
SvaraRaderafrom it about blogging. thanks.
My web-site ... buy flat
Wonderful article! This is the type of information that should be shared across the
SvaraRaderainternet. Shame on Google for now not positioning this publish higher!
Come on over and discuss with my site . Thank you =)
Also visit my web blog :: horse properties for sale