Foto Dennis Morris (1979).
Roman Polanski har regisserat många filmer, men en av dem har han inte regisserat. Är detta en gåta? Nja, men i början av 70-talet, strax efter att hustrun och deras blivande spädbarn mördats av Charles Mansons sekt, gjordes filmatiseringen av Macbeth, och i stället för att regisseras av filmmakaren Polanski är den gjord av människan Roman: filmen är ett terapiarbete, ingen konstnärlig utförd film. Och Francesca Annis, som spelar Lady Macbeth, står för en av de svagaste insatserna i någon film från den här regissören.
Däremot ville han i
början av castingarbetet att Marianne Faithfull skulle spela rollen
Lady Macbeth, och hon gjorde en provfilmning, med katastrofalt
resultat. Då var hon hög på heroin och kunde inte fokusera
blicken, och hon fick lämna inspelningen – vilket kanske var synd.
Den här
berättelsen, där regissören Polanski tar emot Faithfulls bedrövliga
insats furiöst rasande som en Rumpelstilstkin, finns med i Marianne
Faithfulls bok Minnnen, drömmar och reflektioner, utgiven på
Bakhåll, i Måns Winbergs översättning. Den är skriven
tillsammans med David Dalton: det vill säga, verkar ha tillkommit
ungefär på samma sätt som Zlatan-boken från i höstas, då en
annan David, Lagercrantz, agerade mänsklig bandspelare åt en
stjärnas monolog. Boken utkom på engelska 2007, och är den andra
självbiografin från den här artisten.
Liksom en del andra
stjärnor verkar hon ha begåvats med kattlika egenskaper, och
förbrukat de flesta av sina nio liv, och alltså överlevt saker som
dödat andra. Efter att ha slagit igenom på 60-talet som framförare
av väna popdängor och levt tillsammans med Mick Jagger i fyra år,
blev hon hemlös drogmissbrukare, innan hon gjorde en spektakulär
comeback i slutet av 70-talet. Som tolvåring var det en upplevelse
att höra hennes röst i ”Broken English”, något jag aldrig
kommer att glömma eller totalt hämta mig ifrån: hon var då bara
drygt 30, men sjöng som om hon hämtade livserfarenhet från eoner
av tid.
Hon ber inte om
ursäkt i den här boken; utan att skrapa med foten i dörren är hon
medveten om sin betydelse i Rolling Stones utveckling, och analyserar
lika skarpt förhållandet mellan Stones och Beatles som hon skriver
om Christopher Marlowes pjäser med den initierades blick för
detaljer, liksom att hon kan använda Wordsworth eller Milton som
referenspunkter till hur man skriver låtar. Den samlade medicinska
vetenskapen står också frågande inför hur hennes hjärna kan vara
så välbevarad, varför drogerna inte satt värre spår. Här är
minnet glasklart.
När vi i Sverige
talar om någon med skinn på näsan menar vi kanske – Siw
Malmkvist. Marianne Faithfulls bana har varit brokig – något jag
inte visste mycket om när jag började lyssna på henne med ”Broken
English”-skivan, förutom att allt detta var underförstått i
rösten, att det var där alla ärren hade hamnat.
Hon behöver inte
namndroppa för att imponera, utan snarare har hon levt nära
människor som bara råkar ha varit dessa kändisar, att hon varit en
magnet som dragit till sig konst och konstnärlig talang. När hon
berättar gör hon det på ett idiom som är släpigt och så där
skevt, något jag tror översättningen inte riktigt gör rättvisa,
men att det ändå inte är översättarens fel, utan att det här
sättet hon har att prata på, att det har engelsk tillhörighet.
Det är en
intelligent bok, uppenbarligen dikterad av en intelligent människa.
Av en artist som har något att lära våra aspirerande unga
artister, att så här kan en karriär också skötas – med
integritet, och en uppenbar vilja att inte alltid lyssna på
ja-sägare och välmenande rådgivare: Marianne Faithfull har ofta
gjort tvärtom.
Hon berättar inte
tillräckligt om sonen Nicholas – bara att de har en ansträngd
relation. Likaså är hon medveten förtegen om sexuella äventyr,
men talar desto mer om drogerna, om överdoserna. Det kan låta så
här lakoniskt, när hon berättar om sviterna efter en sjukdom efter
att ha agerat Marie Antoinettes mamma i Sofia Coppolas film,
när Faithfull återvänder till Paris: ”Och sedan hamnade jag i
koma. Det är otroligt så lätt jag kan hamna i koma.”
Hon berättar med
vidöppet hjärta, med den busiga charm som annars bara är mannens
privilegium. Ja, hon tar för sig, med burdusa åthävor, kommer
undan med glimten i ögat, hur mycket hon än slarvar. Det brukar
sägas att endast män får vara genier och stöka runt och fortsätta
bli beundrade – i Sverige Lex Throrsten Flinck etc – och det kan
ligga mycket sant i detta, och nog har Marianne Faitfhull blivit
kritiserad för sitt leverne, kanske mer än sina manliga kolleger
som företagit liknande resor. Jag tror inte att hon är generellt
lika förbehållslöst dyrkad som till exempel Olle Ljungström. Men
då är det vår uppgift att upprätta henne! Hon är faktiskt en
helt briljant artist, och som sångerska har hon en ytterligare
dimension, att hon kan agera med trovärdighet.
Det finns en
inspelning på youtube där hon i ett franskt tv-program sjunger den
sublima ”The Ballad of Lucy Jordan” framför en bunt mestadels
män i arabiska kläder. Hela sången står hon framför en portal
och håller ena armen fastlåst bakom huvudet, och kedjar fast
publiken med sin Gorgon-blick: det är ett fantastiskt uppträdande,
enkelt och genialiskt. Och när hon nu uppnår en ålder då kvinnor
i hennes bransch brukar dumpas fortsätter hon göra några av sina
bästa skivor, i samarbete med Damon Albarn, Jarvis Cocker, Nick Cave
(som hon mycket träffande kallar ”noirartad”) och Polly Jean
Harvey.
Jag tror att hon är lika dyrkad, i England!
SvaraRadera.. Letade efter boken för att reservera på biblioteket för någon månad sedan men då fanns den inte – ska göra ett nytt försök nu. Carolaboken hämtade jag i går. Hm på middag i går kom vi ihop oss om Carola, alla tycker hon är "läskig". Man kan inte bara avfärda (nu handlade det om frisörbesöket för hennes dotter) bara lyssna "på ena versionen" – och nu finns hennes blogg om man vill läsa.
Marianne: jag minns ju också första gången jag hörde Broken English! I min äldsta systers bil (hade hon redan kasettbandspelare? – hon hade skivan också (hm det VAR väl i bilen). Minns första gången jag lyssnade på "TED" – Ted Gärdestad och första gången jag såg Kate Bush (kristallklart minne 1978 kanske – inspelat inslag fast i TV1 eller 2? Rödklädd granbarr.. ) Önskade mig Bonnie Tyler i julklapp men det var helt vedervärdigt – lyssnade bara igenom 2 1/2 låt.. Hon var klädd i gulsvartrandigt.
Nu: vidare till Stadsbiblioteket boka boka boka
Mm, men jag har för mig att hon fick större listframgångar på 80-talet i Sverige än i England, att hon inte riktigt har tagits på allvar där. Och nu på 2000-talet har hon gjort en räcka riktigt fina skivor, men jag tror att kritikerna i England har varit rätt kallsinnniga.
SvaraRaderaJag har också en del minnen av bilfärder med framför allt Broken English-låten, & hur hennes röst var så omvälvande.