För den förälskade
är svartsjukan the gift that keeps on
giving. Om detta grönögda monster har Johanna Frid skrivit en roman, Nora, eller Brinn Oslo brinn. Fast,
roman? Det är en autofiktiv essä snarare, men allra mest en uppfriskande rolig
och ilsken berättelse om den lätt relaterbara svartsjukan.
Huvudpersonen,
svenska Johanna, lever i en okomplicerad relation med danske Emil. Liksom hon
är han poet, men porträtteras också som en tråkig typ – ”mannen som stod för
hela Danmarks konsumtion av lättöl” – och också en ganska banal klichémaskin,
som när han berömmer sina skandinaviska språkkunskaper beskriver hur ”den sublima
upplevelsen av hur norskan och svenskan öppnar valv efter valv i själen”. Jo
tack, jag vet att det är en Tranströmer-allusion, det blir inte bättre för det.
Som skugga över
deras förhållande finns hans ex, Nora. Hon från Oslo, eller ”Arsle”, som Johanna
tycker att det borde uttalas. För i förlängningen sträcker sig hatet över hela
Norge och allt det norska. Som en sann masochist söker Johanna alla anledningar
att vidröra såret, stalkar Noras instagram på jakt efter bilder som ska
bekräfta att hon är sötare och mer perfekt än hon själv. Som lök på laxen lider
Johanna också av fysisk smärta i livmodern, av endometrios, en sjukdom som tar
över allt mer av berättelsen, av berättandet.
Det här är då hela
romanens premiss, och det blir förstås statiskt. Men det blir också
underhållande, roligt, elakt. Frid använder ilskan som en konstnärlig
drivkraft. Hennes bildspråk är dråpligt men också exakt, konstant drastiskt,
konstant varierat i sin uppfinningsrikedom, och det fördriver det statiska och
monotona. En bok om svartsjuka ska vara så här monoman, vill jag också invända
– exakt så här upptagen av konflikten mellan hybris och utplåning, en maktkamp
som får självet att bli skådeplatsen för ett slagfält. Hos den med
mindervärdeskomplex ges fantasin fritt spelrum, och nog är det så: endast
människor utan fantasi kan hantera sin svartsjuka. Här blir självupptagenheten
något positivt, åtminstone ur konstnärlig synpunkt.
På sätt och vis har
ju Johanna både rätt och fel när hon ansätter sig själv med sina svarta
svartsjuketankar. Det vill säga: rätt i så måtto att Emil är en idiot som inte
tydligare tar avstånd från Nora, och fel i så måtto att hon borde fatta att han
inte längre bryr sig om henne. Men kom inte och snacka om proportioner, om vad
som är rimligt, med den som drabbas av svartsjuka. Och samtidigt är den ju så
trovärdig i sin orimlighet, hur det nu går ihop.
Sällan har jag läst
en så rolig svensk roman. Gång på gång måste jag avbryta läsningen
småskrattande åt Johannas pigga utfall mot allt som inte faller henne på
läppen, som Emils jämnåriga danska vänner: ”efterblivna 21-åringar man ständigt
var tvungen att hälsa på, som aldrig förstod vad jag sa, som var gapiga och
storväxta och åkte till Berlin över helgen eller åkte skidor i helvetet.” Men
den är rolig också när Johanna och Emil går i terapi, och Frid dömer ut den med
exakthet: ”Det var mer som att masa sig fram på en trehjuling fast man redan
lärt sig cykla.”
Den blir rolig också
för att Frid leker med de förbjudna tankarna, de förborgade begären. Hon visar
också att vi trots påpekanden om motsatsen (inbankade av Lena Andersson allt
som oftast) är irrationella varelser: klart som fan att Johanna borde fatta att
det är gagnlöst att älta Emils ex, och lika klart som fan att hon väljer att
göra det – för att, som Hjalmar Söderberg skulle ha sagt, ”man väljer inte”. Om
man kan styra över sina impulser vore de, impulserna, inte mycket att ha.
Frid rör sig mellan
det sublima och det löjeväckande. En invändning kunde vara att hon möjligen är
lite för förtjust i ordet ”sublim”, men det kan väl passera. Hon kombinerar
ungdomlig överdriftsvurm med vuxet klokskap, och skildrar sin protagonists väg
mot undergången med viss distans, hur mycket hon än lägger in markörer som ska
sudda ut skillnader mellan författare och berättare. Hur nu saken än ligger
till med sanningshalten (vem bryr sig?) är Frid en ny sorts fullgången
författare, och Johanna en ny sorts romanfigur, i sin bitterhet och cynism.
I fjol debuterade
hon tillsammans med Gordana Spasic, med en stark men lite ojämn diktsamling, Familieepos, som delvis var skriven på
danska. Även här skriver hon vidare på skandinaviskan, och det är sällan
krystat, utan mer som en naturlig följd av ett kulturellt och språkligt utbyte
som vitaliserar hennes prosa. På det stora hela taget är svensk
samtidslitteratur påver, och det är sällsynt med böcker som är ambitiösa och
går hela vägen in i ett utforskande, utan att förlora sig i poänglöst
experimenterande. Bland årets svenska romaner har jag svårt att tänka mig någon
bättre än den här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.