Del II
DOKTOR
STOCKMANN Saken är den, ska ni veta, att världens starkaste man, det är han som
står mest ensam.
En folkefiende
För
några år sedan utgav Norstedts i två tjocka volymer Klas Östergrens översättningar
av Henrik Ibsens Samtidsdramatik.
Tolv pjäser, där översättningarna tillkommit på uppdrag under en period från
1987 och framåt. Givetvis en fantastisk prestation, och ingen bör missunna sig
läsningen av dessa vidunderliga pjäser. Leif Zern skrev två exemplariska
förord. Nu återutges böckerna av Natur & Kultur.
Teater
är ingen tävling, även om det var så den grekiska tragedin uppstod. Och frågan
vem som är mest spelad, Ibsen eller Shakespeare, kan faktiskt kvitta. Jag nöjer
mig med att känna till att Ibsen är betydligt oftare refererad till än
Strindberg bland 1800-talets dramatiker, helt enkelt för att Strindbergs
akilleshäl var förnyelsen. I sin iver att hitta nya tekniker har han blivit
föråldrad där den konserverande Ibsen förblivit fräsch. Eller så är det bara
tiden som stått stilla.
För
de teman Ibsen skriver om – hemligheter, ekonomi, relationer, svek – de finns
kvar. Det är som om varje tid laddar Ibsens pjäser med ny energi, gör honom
allt mer aktuell. Det är samtiden som förblir samtid. Och samhället som också
det är detsamma nu som det var på 1800-talet.
Ibsen
behärskade förmågan att belysa problem utifrån alla tänkbara synvinklar. Som
läsare är det lärorikt att läsa hans pjäser, eftersom de uppmanar dig att ta
nya tag, att inte ge upp.
I
våras såg jag Anna Petterssons vilda Vildanden
på Dramaten, med en skolklass. Vi var förberedda på att se Kärleken kommer att skilja oss åt, men den var inställd. Klassen
var inte särdeles imponerad av Ibsen. Berodde det på att vi inte hade hunnit
förbereda oss? Jag vet att de av sin svensklärare fått läsa Ett dockhem, men kanske en större fråga
handlar om mognad. Att Ibsen inte är en författare för nittonåringar?
Ibland
undrar jag om filmens dvalliknande tillstånd delvis kan förklaras av dess
åldersgränser. När stora amerikanska filmer ska anpassas till den 13-årsgräns
som motiverar större budget blir innehållet förenklat, så kanske tv-serierna
som inte behöver genomgå den censurinstansen klarar av att behandla mer
komplexa frågor? Så blir tv-serien ett djärvare medium än filmen – alltså
tvärtom till hur det var förr.
Betraktar
vi Ibsens samtidsdramer som tv-serie räcker de här böckerna till två säsonger,
för den som inte likt mig binge-läser dem. Då blir det sammanhängande intrycket
dominerande, hur det i stället för att bli separata pjäser rör sig om liknande
konstellationer, med utbytbara namn. Likheten mellan karaktärerna framträder. Det
må vara olikartade intriger, men individerna i pjäserna hör ihop. Detta intryck
förstärks av att de enda svordomarna som används är ”Fan” och ”Död och pina”,
och det ska kanske inskärpas att det svärs rätt friskt i dessa pjäser.
Ibsen
ställer sig mitt i familjens kärna. Exakt där ställer han sin neutralt
observerande blick. I Samhällets stöttor,
som är den första pjäsen i den här kollektionen, beskriver Adjunkt Rörlund
sexualiseringen av det offentliga rummet på ett sätt som får honom att låta som
en socialdemokratisk kvinna från 2000-talet: ”Denna förgyllda och sminkade yta
som man ser i offentliga sammanhang – vad döljer den egentligen? Tomhet och
röta, om jag får säga det själv. Ingen moralisk grundval under fötterna.”
Moral
har han mycket att säga om. Om renheten, om smutsen, om de gamla hemligheterna
som dras fram i det skoningslösa ljuset. Om sjukdomen, allra helst den kodade
syfilisen, som kamoufleras till en ständigt närvarande ängslan där friskheten
måste betonas, förtydligas, upprepas, och där ryggraden blir människans
känsligaste punkt. Där ingen tillåts klaga på sin hälsa, utan att genast
försäkra omgivningen med ett ”det är inget farligt”, som exempelvis unge
Lyngstrand gör i Frun från havet. Och
i en tillvaro där läkaren är en ovälkommen gäst, men kanske också nödtvungen
med sin närvaro. Tjänsteflickor blir ofta gravida med sina arbetsgivare. Och
brev kan bara innehålla dåliga nyheter, eller rentav farliga nyheter.
I
Ibsens värld är kvinnorna hjältar, gränsöverskridande kvinnor med maktanspråk.
Fler än en gång har han felaktigt kallats för feminist, men om inte det
stämmer, vad är han då? I första hand har han en förstående blick för den som
saknar handlingsutrymme. Det är levande människogestaltning, detta att hans
karaktärer blir så levande, att man får intrycket att de finns – deras förankring i verkliga situationer.
Det
handlar ju om människan i samhället. Då blir kvinnan hans främsta symbol för
ett mänskligt dilemma: frustrationen. Ibsens pjäser ger svar, oändligt många
svar, men de genererar också nya frågor. Svårare frågor. Minnen vidrörs med
försiktighet i en pjäs som Gengångare.
Den
fasad som Ett dockhem visar upp blir
en generell tematik, vikten att visa och putsa ytan. Det är inte förvånande att
den pjäsen är så spelbar nu. Det räcker med att kolla några mäklarannonser för
att se de nutida dockhemmen i sin prydno. Eller tänk facebook och intstagram,
hur de uppmuntrar till exakt det beteende makarna Helmer företar sig i det som
kan vara en av Ibsens grymmaste pjäser. En tv-serie som Solsidan gnuggar lite på ytan på ytan, men Ibsen nöjer sig ju inte
med det.
Han
är också på ett obemärkt sätt humoristisk. I Gengångare är Pastor Manders en av de många ironiskt aningslösa
männen, som på Fru Alvings bord sett några skrifter som han uppfattar som misshagliga.
FRU
ALVING Men vad har ni egentligen att invända mot de böckerna?
PASTOR
MANDERS Invända? Ni tror väl ändå inte att jag skulle befatta mig med sådana
alster?
FRU
ALVING Med andra ord, ni har inte en aning om vad det är som ni fördömer?
PASTOR
MANDERS Jag har läst tillräckligt mycket om dessa skrifter för att ogilla dem.
FRU
ALVING Men er egen uppfattning –
PASTOR
MANDERS Kära frun, det är många tillfällen i livet då man måste förlita sig på
andra. Det är nu en gång så här i världen; och det är gott. Hur skulle det
annars gå med samhället?
Det
är svårt att läsa Manders sista replik utan att höra författarens skrockande
skratt i bakgrunden. Men feghet är en vanlig reaktion, och till det märkliga
med Ibsen hör ju att han är så förstående, även när han fördömer.
För
den delen vet jag inte vad dagens feminister tycker om Ibsen. På 1800-talet var
de tillräckligt förtjusta för att reta gallfeber på Strindberg, och deras
uppskattning fick Ibsen att ta avstånd från kvinnorörelser. Är det bra
kvinnoroller? Jag skulle nog säga att Ibsen på ett beklagligt sätt befäster
kvinnornas kringskurna position. Det märks även i en så radikal pjäs som Hedda Gabler – tveklöst hans bästa pjäs
– där Hedda är fången i äktenskapet med en ynklig man, men också fången i deras
hus, som hon inte tillåts lämna under pjäsens förlopp. Inte konstigt att hon då
börjar leka med pistoler. Fast, är Jörgen Tesman ynklig, eller är det Hedda som
framställer honom sådan?
På
scen kan man ana mönstren i rörelseschemana, som i hur Hedda Tesman inte
tillåts lämna sitt hus, där det äkta paret nyss inflyttat. Olika
konstellationer rör sig i allt snävare cirklar kring hennes allt mer uppjagade
panik. Och hos henne existerar en del sexuell frustration och en del sexuell
apati. Liksom en del drama queen med en del tragisk hjälte som kämpar för sin
värdighet. Hon är bitter, egocentrisk, kategorisk, men också fyndig och
spirituell. En Morrissey i ofrivillig klänning, en queer galjonsfigur. I mitten
av pjäsen resonerar hon med det sexuella odjuret Brack, mannen med fler
hållhakar än moraliska rättesnören.
HEDDA
För det mesta verkar det som om jag hade talang för bara en enda sak här i
världen.
BRACK
Och vad är det, om jag törs fråga?
HEDDA
Att dö av leda.
Kanske
mer än kvinnosakskämpe är Ibsen på den svaga människans sida, hon – hen – som
saknar auktoritet. Men det är kvinnorna som uttrycker de subversiva åsikterna,
när Nora säger att det är fel på lagarna, eller när Fru Alving säger att lag
och ordning ”är det som är orsaken till all olycka här i världen”.
Det
är modet som är Ibsens främsta egenskap, det som ledsagar honom i egenskap av
sanningssägare. Han tar itu med ämnen som för oss är ofattbart kontroversiella.
Fram i ljuset med det bara! Men han är också ofattbar i sin misstro mot
demokrati, med sina åsikter att majoriteten alltid har fel. Frågan är hur
ironisk han är när han i En folkefiende
låter Borgmästaren reagera på förslaget att låta folket få tillträde till nya
idéer: ”Äh, allmänheten behöver inga nya idéer. Allmänheten mår bäst av de gamla,
goda beprövade tankar den redan har.” I samma pjäs säger Doktor Stockmann:
”Minoriteten har alltid rätt”, en ganska infam utsaga när man beaktar den – i
ljuset, så att säga.
I
dessa dramer är barnen spöklika. Det är bara skräckfilmer som lyckas gestalta
det kusliga hos barn i lika hög grad som Ibsen. Den dystra romantiken är tung i
Frun från havet, möjligen något för
tung – åtminstone tycker jag att den är den svagaste pjäsen i den här
samlingen. I gengäld gjuter han liv i stel symbolik, kanske mest märkbart i
fågeln på vinden i Vildanden. För den
delen blir Ellida i Frun havet
besläktad med dockhemmets Nora, i sin självuppoffrande strävan efter ärlighet.
Hon lockas av det hemska, och även det är en mänsklig egenskap, att frivilligt
välja faran.
Vill
man veta mer om Ibsen räcker det med dessa två böcker. Dessa pjäser ger
inblickar i hans psyke. Ibsen skriver ju maktspel, och det är fortfarande
aktuellt. Tidigare i höst gav ju Natur & Kultur ut Ibsen på en timme, Katarina och Henrik Langes seriebok som gav en
rudimentär introduktion till författaren. Det skulle vara intressant att
jämföra den upplagan med den här: i en utopisk värld skulle väl åtminstone alla
som läser den kortfattade versionen först ha stiftat bekantskap med de tolv
pjäserna som här finns i lättillgänglig form. Men utopier har ingen plats i
verkligheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.