Danska poeten Pia
Tafdrups pågående projekt är en ambitiös kvintett diktsamlingar om de fem
sinnena. Efter att i tur och ordning ha avverkat smaken, lukten och synen är
det nu dags för hörseln, med boken Lyden
af skyer. Hon sparar känseln till avslutningen, som lär komma om två år,
och det blir troligen en passande final, då det här verkligen är en poet som
har betonat känseln ända sedan debuten med Når
der går hul på en engel 1981. Det här är då artonde diktsamlingen.
I nio sektioner ger
Tafdrup olika varianter av ljud, ja man kan säga att hon ägnar sig åt att
inventera dess olika former och uttryck. Här finns dikter om musiker, men även
en ekfras som utgår från Munchs målning ”Skriet”, en dikt om Tranströmer, och
en dikt om tinnitus. Hon lyssnar sig fram i sin vardag, listar olika sorters
ljud. Exempelvis ökar ens perception för den som bor i hyreshus. En dikt går
minutiöst igenom de oönskade ljuden, där det är lätt att känna igen de störande
inslagen. Annars dominerar fascinationen framför irritationen.
I Stockholm har en
debatt förts kring stadsbor som har klagat på högljuddheten från nöjesställen,
något som för en utomstående ter sig rätt bisarrt. Bor man i en relativ
storstad får man ju finna sig i att det låter – i min enfald trodde jag till
och med att det var en av poängerna med att bo där, för annars kunde man ju
bosätta sig där det är tystare.
Fast helt tyst är
det förstås knappt någonstans, och det är också något Tafdrup indirekt berör.
Kanske det också är något som kommer att bli allt mer påtagligt: den utrotningshotade
tystnaden. Då blir det än mer angeläget att påtala skillnaden mellan att höra
och att lyssna. För den som lyssnar blir det till exempel uppenbart att de
tunga beskeden i livet ofta förmedlas just genom hörseln, såsom dödsdomar.
Annat – vapen som avfyras – blir då reducerat till något man bara hör.
Tafdrup har ett
omisskänneligt idiom, som hon varierar genom dikt efter dikt – något som inte
alltid är till hennes fördel. Som vi tidigare har sett är det en hybrid mellan traditionell
och modernistisk poesi. Kort sagt: hon har skrivit den här typen av dikter
förut, och ofta har de varit väldigt bra. Några formtoppar infann sig under 80-
och 90-talets starka samlingar som Hvid
feber, Krystalskoven, Territorialsang och Dronningeporten.
Hennes dikter
handlar mycket om samvaron, om gemenskapen, oavsett om det är i
kärleksrelationen eller genom andra konstellationer. Hon skriver också om de
språk som finns i naturen:
Vandet lever, har sin egen
form for hukommelse,
havet husker, at det
engang
var en dråbe.
Floden erindrer sit
udspring
som kilde.
Hur ska det
uppfattas? Det låter kanske banalt, men ibland är det där de stora djupen
finns. En viss banalitet infinner sig nog också när hon adresserar musiker,
bland andra Patti Smith, med lite väl förenklade beskrivande rader som lägger
sig nära klichén. (Till hennes försvar: det är legendariskt svårt att skriva
poesi om rockmusik.) Något mer engagerat skriver hon faktiskt om Brian Eno.
En dikt om en
gonggong visar hur starkt inlevelsefullt Tafdrup kan skriva om barndomen, en av
hennes starkaste troper från tidigare böcker. Där finns den häpnad och högre
insats som jag inte riktigt hittar i flertalet av de andra dikterna.
Kärleksdikterna lyckas inte heller den här gången infria de högt ställda
förväntningarna, men det har väl att göra med att de kärleksdikter hon skrev
förr var så omåttligt övertygande. Nu kan det låta så här, i en dikt om den
älskades röst: ”Om natten er kun stemmen tilbage, / din stemme kærtegner mig i
mørket, / når vi siger godnat.”
Det här ska som
sagt avslutas med en bok om känseln, och då har vi fått cirka 700 sidor sinnenas poesi från
denna formidabla danska poet. I viss mån blir det monotont när böckerna liknar
varandra så mycket, samt att hon gärna föredrar en viss typ av strofindelning,
som också genererar en viss repetitiv arbetsmetod. Ibland får jag intrycket att
det blir något pliktskyldigt över kanske inte hela projektet, men just den här
boken, som jag inte uppfattar som en lika stark enskild diktsamling som ett par
av de tidigare.
Fast mitt
slutomdöme spar jag tills den femte och sista boken är tillgänglig. Jag tror
man ska läsa dem som en enhet. De är enhetligt och homogent skrivna, och
förmodligen kommer det att bli tydligare hur de olika böckerna samverkar med
varandra och med de fem sinnena; i så fall går det antagligen att lyssna mer på vad den här boken har att
säga när den ställs intill de andra fyra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.