Med sina olikartade
böcker framstår Olga Ravn allt mer som en av de särdeles mest intressanta av de
många yngre danska författarna som fått uppmärksamhet även på denna sida
sundet. Utöver att ha skrivit ett par av de bästa diktsamlingarna, som Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne
och Den vita rosen, har hon skrivit
genrelitteratur i den gotiska romanen Celestine.
Genrelitteratur är
också hennes andra roman, åtminstone på ett ytligt plan. De ansatte är science fiction. På det sextusende rymdskeppet befinner
sig en brokig samling människor och de människoliknande. Boken är skriven i
protokollform, och blir en mångstämmig roman. Om det ens ska kallas roman:
rösterna avlöser varandra, och ett mönster formas endast i efterhand, och man
kan läsa boken som en vidareutveckling av en poetisk praktik, en lyrisk
undersökning. Det är 102 vittnen som berättar om resan, i texter numrerade upp
till 179, en konvention som bidrar till det suggestiva intrycket: varför har
vissa röster skippats?
Här finns nummer
041 som saknar tillvaron på Jorden då hon kunde shoppa obehindrat, som ett sätt
att hålla de oroliga tankarna borta. Nummer 052 som frågar om det räcker med
att kalla sig människa för att bli en. Nummer 056 som tilldelas barnhologram
med sin son (en scen som påminner om filmen 2001.
En rymdresa, där en av astronauterna talar med sin familj i facetime). Och
så nummer 098 som drabbas av sorg när hon (den?) inser att graviditet är något
som är otänkbart.
De anonyma vittnesmålen
förstärker en kuslig autenticitet, och ger romanen en dokumentär prägel, som
kan oroa läsaren. Flera gånger får jag påminna mig att det bara är fiktion, men
det är lönlöst – framtiden bryr sig inte om vår ängslighet (den kommer, som
poeten Ragnar Strömberg påpekade, alltid med döden i hälarna). I De ansatte har Olga Ravn doserat
skräcken väl – det är en roman om framtidsrädsla, men också en roman om nuet.
Premissen med
rymdfarkosten på väg ut i det okända liknar inte bara Harry Martinsons Aniara, utan även Alien, så som den första filmen i serien anlände – som ett projekt
att kolonisera rymden (namnet på rymdskeppet var Nostromo, efter Joseph Conrads
roman om koloniseringen av Sydamerika). I Ravns roman sägs inte vad som har
hänt med Jorden, och det behövs inte heller – inom kort lär vi behöva
kolonisera rymden, då vi har gjort slut på denna planets resurser.
De människoliknande
är de mest fascinerande, dessa varelser som består av både kött och teknik, de
som kallas ”genstandende” (föremål). De är i ontologisk mening monster – halvt människa,
halvt maskin. Det blir en fiktiv bearbetning av en av de mest spännande idéerna
på senare tid, transhumanismen. Gränserna uppluckras i denna stillsamt
snillrika roman, där idéerna planteras varsamt och diskret. När en av de
vittnande blir varse skillnaden: ”Jeg har intet emot døden. Jeg har intet emot
forrådnelse. For mig er det skræmmende det, der aldrig dør og aldrig ændrer
form.”
Men De ansatte är mer än en didaktisk idéroman:
det blir också en roman om rummet, om rymdskeppets begränsade möjligheter att
härbärgera våra mänskliga försök att tämja yttre hot. Även i Celestine sysslade Ravn mycket med att
utforska miljön, i det exemplet skolan och dess arkitektur. Därför går denna
roman att läsa som att den gör en besläktad juxtaposition mellan yttre och inre
form, att den diskuterar hur vi påverkas av vår omgivning.
Skeppet är
bestrålat, och de är fångar där, på sin evighetsresa. Liksom de tidigare exemplen
Aniara och Alien är besättningen på det sextusende skeppet dödsdömda, och
genrebeteckningen s/f går mer och mer över i skräck. Skräcken består av ett
existentiellt tvivel: ”Er det betegnende for mennesket, at det er kommet ud af
en anden menneskekrop? Eller kan jeg være et menneske i livet udstødt fra en
sæk af slim, fra en ansamling af rogn, fra en klump af æg i en sø eller blandt
korn eller vilde græsser?”
Denna oro blir allt
mer angelägen, allt mer akut: det här angår oss just nu. Hur fan ska vi kunna leva
tillsammans med maskiner, när vi inte ens kan leva tillsammans med människor?
För skapar vi mer och mer maskinliknande människor (och människoliknande
maskiner) lär vi få nya problem på halsen. Är det inte naivt till exempel att
lita på självkörande bilar? En av de oroande frågorna som ställs här är vad
människan ska vara bra för – med alla brister och skavanker kanske det är dags
att överge det här projektet. Flera av rösterna i Ravns bok ställer också den
explicita frågan om människan inte har gjort sitt vid det här laget.
Titelns ”De ansatte”
ska också utläsas som de anställda, och även arbetsplatstematiken kan
appliceras på Alien, med exempelvis
Harry Dean Stantons rollfigur som klagar på dåliga arbetsvillkor (för att inte
tala om dålig arbetsmiljö). Ravn döper romanen till en arbetsplatsroman från
det 22:a århundradet.
Här finns en
genomsyrande melankoli, utifrån den tomhet som verkar vara rymdens enda replik
till oss människor. Liksom naturen är den ju i grunden likgiltig för våra
strävanden, och det är genomgående en kylig resa genom ett horror vacui som det sextusende rymdskeppet utför. Tillbakablicken
är lika lockande som den är gagnlös för besättningen. Rymdresan blir en metafor
för vår inbilska färd mot ödeläggelsen.
Jag läser De ansatte som en filosofisk-poetisk
text, som låter romanformen bli en behållare för ett pessimistiskt men djupt
fängslande resonemang. Det är en sorglig bok, som kanske pekar ut den katastrofriktning
som mänskligheten har anträtt, men det är framför allt en övertygande poetisk
röst – om man med poesi menar att intrig och karaktärsteckning är underordnad
de svarslösa frågorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.