Efter en handfull
halvdana romaner återvänder franska författaren Marie Darrieussecq
till gammal god form. Hennes nya roman är lika fantasifull som den
är tankeväckande, och skriven på ett gnistrande språk.
Efter sin formidabla
debut med den egensinniga Suggestioner (om en kvinna som
förvandlas till en gris) känns det som att författaren Marie
Darrieussecq har famlat med formen, försökt skriva en annan slags
roman. Tyvärr av mer konventionellt snitt. Därför gläds jag när
hennes nya bok Flickan i Cléves delvis är en återkomst till
den absurda stämningen från debuten.
Precis som den lilla
orten Cléves pendlar mellan att vara by och stad (2 500 invånare)
pendlar den lilla huvudpersonen Solange mellan att vara flicka och
ung kvinna. Hela romanen handlar om att hon vill ha sex, att hon
försöker ha sex, och att hon har sex. Det är 80-tal, på
bilstereon spelas Siouxsie and the Banshees och på tv:n visas Jakten
på den försvunna skatten.
Darrieussecq är
suverän på att ge fantasin fria tyglar, och här gör hon ungefär
som i debuten, följer de besynnerliga infallen och skriver med god
blick för de smått aparta inslagen i tillvaron. Resultatet blir en
berättelse som aldrig lägger sig till ro, utan som vibrerar av liv
och närvaro – en intensiv samvaro med Solange. Författaren har
låtit det rastlösa språket spegla den rastlösa huvudpersonen.
Solange är en
brådmogen tjej – endast tio år gammal, får vi veta i första
delens sista mening, och som några år senare blir helt besatt av
sin egen sexualitet, som hon kallar för ”en ljuvlig oro”. Det är
detaljerat beskrivet – inget för den pryda läsaren.
Tempot är
uppskruvat, och Darrieussecq är skicklig på att hantera de dråpliga
och absurda händelser som ramlar över Solange. Det här är en av
de roligaste romaner jag har läst på länge. Berättelsen påminner
en del om italienska författaren Silvio Avallones Stål som
kom på svenska förra året – men mycket bättre.
Det drastiska men
samtidigt exakta bildspråket ger berättelsen en lyster: ”Himlen
är av utskuren plåt”. När Solanges kille använder parfym doftar
han ”sockrad skog”. Föräldrarna är inte särskilt närvarande:
pappan är ”som bortblåst”, och det märks att Solange inte
berättar allt för oss – om det är en skilsmässa eller något
annat som har blåst bort pappan får vi inte veta. Han är utanför
dotterns radar.
Om Suggestioner
var en kaxig bok som var hårt redigerad är den här inte riktigt
lika förtätad, men i gengäld med möjlighet att ge ett fördjupat
porträtt av protagonisten. Darrieussecq har bevarat den råa
jargongen och det burdusa språket, som larmar och gör sig till, och
ibland går överstyr på ett tämligen förtjusande sätt. Det finns
fantasi och lekfullhet i användningen av språket, som jag
oreserverat tilltalas av.
Solange är en
trovärdig ung gestalt, med en grundinställning till livet som
består av exakt lika mycket naivitet som cynism. Det handlar förstås
inte bara om sex heller, utan om att hon lär sig se på världen med
kritisk blick, och att man på vägen måste bucklas till av sina
erfarenheter.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 29/4 2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.