Otaliga
larmrapporter om den svenska skolan indikerar samma varning, att vårt
nuvarande skolsystem har nått vägs ände. Per Kornhall visar i sin
viktiga bok både varför det har gått så snett, och hur det går
att ta sig därifrån.
Vad är felet med
den svenska skolan? I internationella jämförelser gör vi hyggliga
resultat: vi är inte sämst i klassen, men inte heller klassens ljus
(där sitter som bekant finnarna). I början av 90-talet utfördes en
kommunalisering, och som av en händelse har våra mätbara resultat
sjunkit från denna datering.
Problemet är att vi
har gått från att ha en lysande skola till denna medelmåttiga, och
nu befinner vi oss i fritt fall – så formulerade sig Maciej
Zaremba i en uppmärksammad artikelserie i DN för två år sedan,
och nu lånar Per Kornhall den frasen till sin bok Barnexperimentet.
Svensk skola i fritt fall.
Ur mitt
lärarperspektiv har jag lackat ur på alla slagord, löften och
floskler om hur viktiga vi är, när sanningen är att samhället
helt har vänt skolan ryggen. Och i förlängningen helt sonika
övergett barnen – därav titelns lätta anstrykning av cynism. Vi
har fått pedagogiska kontrollinstanser som hellre bekänner sig till
ideologi än till empiri, som drivs mer av idéer än av erfarenhet.
Kornhall är ett
avhoppat undervisningsråd från Skolverket: han uttrycker sig med
tillbörligt sardoniskt tonfall när så behövs. Hans engagemang
känns genuint, och hans exposé sträcker sig över ett vitt fält.
Det är mestadels nedslående läsning, även om han optimistiskt nog
låter kapitelrubrikerna täcka in en rörelse från ”oro” och
”vanmakt” till ”hopp”.
Hans resonemang är
milt sagt tankeväckande, och de konstruktiva förslagen bildar en
tämligen effektiv argumentationskedja. Bland annat gör han upp med
de populistiska myterna att IT ökar elevernas kunskap och att små
klasser är bra för elevernas inlärning – men han visar också
hur det skulle vara möjligt att bryta den nedåtgående trenden, med
flera optimistiska förslag.
Han föreslår föga
förvånande att skolan återigen förstatligas. Det som kännetecknar
de länders skolor som i kontrast till Sverige går framåt i de
internationella undersökningarna är att de har valt likvärdighet,
med detaljstyrda kursplaner. Här ges också lärarna mer förtroende,
något som inte gjort sig beroende av den besinningslösa
dokumentation som härskar i Sverige.
För en annan faktor
som vi kan identifiera hos de länder som lyckas där vi misslyckats
är just att lärarna ges tid till kollegialt samarbete, att det sker
ett kontinuerligt utvecklingsarbete som är inriktat mer på konkreta
lektionsexempel än på de dimmiga teorier som har annekterat den
svenska pedagogikforskningen.
Och Kornhall
inskärper med sin viktiga bok i första hand lärarens betydelse: på
så sätt försöker han också uppvärdera den lärarroll vars
professionalitet nedmonterades med den kommunalisering som drevs
igenom av Göran Persson. Med tanke på hur yrkets status har minskat
är det knappast förvånande att det råder brist på ansökande
till lärarutbildningarna.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 9/4 2013)
En väl fungerande skola är en n a t i o n e l l angelägenhet,
SvaraRaderadärför bör den vara statligt styrd och vila på,
som det står i skollagen,
"vetenskaplig grund" och "beprövad erfarenhet".
Kornhalls bok gör detta mycket tydligt, läste den just i dag och blev inspirerad.
Ja, visst är det en inspirerande bok!
SvaraRadera