Siri Hustvedt, den
smått briljanta men ojämna romanförfattaren, skriver liksom
majoriteten av sina amerikanska kolleger gärna essäer. Hon gör det
också bra, speciellt när hon som här, i samlingsvolymen Living,
Thinking, Looking (Picacor), håller sig till ett kortare format än i
migränboken som kom häromåret.
Det rör sig om
sammanlagt 32 stycken texter från 2005 till 2011, samlade under de
tre snillrika rubrikerna leva (självbiografiskt), tänka (läsning)
och titta (konst). I den första delen skannar hon sin omgivning som
en romanförfattare, och med hjälp av fantasin når hon en djupare
form av förståelse – en kunskap som är beroende av inlevelsen.
Då når hon insikter som är större än kunskap. Denna metod
hjälper henne också när hon senare läser böcker och betraktar
konst: ”I don't write about art to explain it but to explore what
has happened between me and the image, both emotionally and
intellectually”.
Migränen har också
hjälpt henne att bli stoisk – kanske den viktigaste egenskapen för
en människa i vår moderna värld, alltså förmågan att uthärda
utan att gå under. Men att vara stoiker i USA kan uppfattas som
något av en provokation, när allt runt omkring dig manar till att
vägra acceptera omständigheterna, att det är upp till dig – ja,
rentav din plikt – att protestera, att förbättra din ställning
och din situation. Hustvedt slutade se migränen som en fiende, och
konstatera lakoniskt, och ja, stoiskt, att ”metaphors matter”.
Det blir inte sämre om du försonar dig med ditt hinder.
Generellt uttalar
hon sig på ett sätt som blandar försiktiga omdömen med tvärsäkra
påståenden, men ger åtminstone alltid sken av att vara påläst
och insatt, även om hon inte strösslar lika flitigt med referenser
som i migränboken (en av mina invändningar, att den lutade sig så
starkt mot eller snarare gick vilse bland tidigare auktoriteter). Om
romanen som form uttalar hon sig klokt, när hon ser arbetet som en
lek.
Även om hon
använder enkla utgångspunkter hamnar hon gärna i intressanta
slutatser, utan att det blir tillkrånglat eller svårt: jag har en
känsla av att hon gärna vill bli läst, att hon på riktigt bryr
sig om läsaren. Då åstadkommer hon ett intimt tilltal – ett
förtroligt, där hon nogsamt passar sig för att docera eller
mästra.
Intressant nog ser
hon sin identitet som författare i det nordiska – hon har en norsk
mamma, och har bland annat gått skola i Norge – och kallar sin
prosa ”protestantisk”, och har skrivit en text om Skandinavien,
en dödsruna om Inger Christensen och ett ypperligt förord till en
svensk utgåva av Stig Dagermans Ormen. I den senare texten
skriver hon öppnande och vägvinnande om den ormlika strukturen i
denna roman, och visar också att den psykoanalytiska läsningen av
Dagerman fungerar bra.
Men i huvudsak
skriver hon gärna om neurologi, vilket har blivit något av hennes
specialområde som lekman. Men hon är eklektisk i sin privata
forskning, som delvis utförs i arbetet som romanförfattare, men som
alltså gett henne insikter som hon gärna delger. Exempelvis om
minnet, som hon ser som något som lever sitt egna liv, som en
sjukdom: något okontrollerbart. För en skönlitterär författare
borde förstås minnet vara högsta prioritet, och Hustvedts
resonemang om hur minnet fungerar borde ha något att säga också
svenska aspirerande författare.
Hon följer inte
slaviskt några metoder, utan eftersträvar både bredd och djup i
sin bildning, där hon bevarar nyfikenheten och skriver inspirerande
om diverse både bekanta och obekanta storheter inom skilda
discipliner. Bland annat därför att jag tror att hon är rädd för
att hamna i ett expertskrå, att hon helst undviker den begränsning
det innebär att bli för insyltat i ett ämne.
Tack vare sin
förståelse blir Hustvedt en förståndig läsare: ”Reading is
creative listening that alters the reader.” Ja, man citerar gärna
klokheter från den här boken – men jag tror det blir så
speciellt när en romanförfattare skriver essäer, att det är något
som händer med stilen, att den får liv – inte för att skrivandet
handlar om att sprida aforismer omkring sig, men ändå: stil är en
konstruktion, ingenting som du passivt kan invänta, utan den måste
arbetas fram.
Däremot blir jag
inte riktigt lika gripen när hon skriver om konst – delvis därför
att jag inte känner mig lika hemma bland några av hennes exempel.
Det finns undantag, som när hon skriver om Gerhard Richter: ”For
me, a work of art must be an enigma. It must push
me into a position of unknowing or else I find myself bored by my own
comprehension. I don't write about art to explain it but to explore
what has happened between me and the image, both emotionally and
intellectually.” Det är, eller borde vara, en vägvinnande
metod.
Likaså en
svindlande essä om Goya, som tyvärr inleds av att hon döljer sig
bakom tolv auktoritära kritikers omdömen – endast på de tre
första sidorna! Sedan vidtar ju en som sagt fin text om det svarta
och monstruösa hos Goya, ett område Hustvedt rör sig hemtamt i,
och där hon visar att hon verkligen förstår den här förtvivlade
konsten. Men generellt när hon skriver om konst styrs hon av en
naivitet som inte enbart är en tillgång, då den lika ofta förleder
henne till rätt enkla slutsatser. Jag är å andra sidan helt med
henne när hon skriver om det tvång som skapar den stora och viktiga
konsten till skillnad från den mediokra, om jag får utöka det
förhållningssättet till besattheten, till det monomana. Det är
uppenbart att Hustvedt skriver om konst i egenskap av skapande
konstnär, av romanförfattare, när hon diskuterar att konstverket
tillkommer utan att konstnären på förhand vet vad utfallet ska
bli. Därav tvånget.
Som svensk kan jag
också bli en aning avundsjuk på den amerikanska benägenheten att
söka sig bakåt till forna storheter: när jag läser essäer av
amerikanska författare återvänder de gärna till de gamla
förebilderna, Whitman, Thoreau, William James (Henrys brorsa, totalt
okänd i Sverige, givetvis). Ja, det behöver inte vara just de
namnen, men du fattar: svenska essäister förhåller sig mycket mer
ängsligt till sina föregångare; de vill vara oberoende.
I've read some good stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I wonder how much attempt you place to make this kind of wonderful informative site.
SvaraRaderaAlso visit my weblog; laser cellulite treatment